Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 10581 ggr
[Nesslan]
0

Pee Wee Bett

Såg att Hööks hade tagit in detta i sitt sortiment. Nu är min fråga hur ett sådant bett inverkar på hästen. Ska tydligen vara en storsäljare i USA och Australien. Jag har inga planer på att köpa ett sådant bett, men jag har aldrig sett det förut och blev nyfiken så det vore kul att veta lite mer om det. Om ni inte vet hur det ser ut så kan ni kolla på Hööks hemsida.

dijete
0

Aldrig hört talas om det, men kanske kan få reda på lite mer info om detta. Då grannen arbetar på Hööks och jag praoat där. Återkommer eventuellt med info.

JenD
2

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

** Pressure makes diamonds **

kaka1234567
0

Varför gjorde han så för? må klipet på den hemsidan "2 hade skikat ? Den gubben måste va dum/sjuk i huvudet stog och drog och såga hästen i munen.Sedan såg de där bettet hämskt ut såg nästan ut som ett nytt pesso inte riktigt som ett pesoa men typ något sådant ussh läskigt.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Peppe
0

#3 nu överdriver du väl liiiiite va? Obestämd

för det första drog han inte hårdare än de flesta vanliga tygeltag som folk tar. jag hade inte ljud på men jag antar att han ville visa hur stadigt det låg. för det andra är bettet inte det minsta likt pessoa.

jag tycker inte bettet ser så hemskt ut. det är rakt och med kindkedja, inget konstigt. vore värre om det inte vore rakt t ex

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

kaka1234567
0

#4..Nej tyvär jag överdriver inte.:o

Jag tyckte de va likt ett pessoa då de tryckte ner hästen så lätt han kanske inte drog så mycket enligt dig men omde nu är som du säger (att han tog ett vanligt tygel ta)då tvingar bettet ju ner hästen så lätt. för den hästen på de klippet gick ner ganska tydligt sen va jag inte ute efter att ha bråk bar att jag tyckte de va en likhet mellen de bettet och pessoa jag sa aldrig att de va ett pessoa.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

emeliekarlssoonn
0

Hm.. Jag blev förvirrad av förklaringen och de tecknade bilderna och blev inte ett dugg klokare av filmerna mer än att det ser ut att vara ett extremt krångligt bett som enbart bör användas av erfarna ryttare och tränare. Borde vara lätt att spänna "kinkedjan" för hårt och på så sätt "låsa fast" underkäken på hästen. (Lika lätt som man kan spänna kinkedjan för hårt på ett pelham/annat stångbett med kedja)

Ledsen om jag yrar. Hjärnan är inte riktigt med till 100% idag.

JenD
0

Jag måste ju säga att jag tyckte bettet verkade som ett av dom mer vettiga "specialbetten". Poängen är ju att bettet ligger mer "fast" i munnen på hästen för hästar som leker med det och är oroliga i munnen. Det är inte alltid som hästen har problem med munnen när dom leker med tungan. Han verkar ju använda bettet vid inridning och det kan väl vara en bra idé om bettet nu har den inverkan som jag förstått iallaf.

Sen har jag inte läst såpass noga så jag vet om exakt vilken inverkan det ger på hästen men om det är som han säger så använder han själv jämförelsen med tex ett pessoa som ger dubbla signaler och att detta bett tvärtemot inte gör det. Svårt att säga innan man ser häst med bettet under användning men poängen gillar jag.

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

WhoCares-01
0

håller med #7 i allt som skrevs. men tycker att bettet kunde vara lite "grövre"/"tjockare". jag tycker det verkar vettigt

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

dijete
0

Bettet är lite mer kontrollvänligt men är som ett vanligt bett i munnen.

powderpuff
0

Har bara hört gott om detta bett. Har sådant själv men inte provat det än. Även om bettet är super smalt så är det aldrig skarpare än vad handen tillåter det vara.

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

emeliekarlssoonn
0

#8 Håller med dig där. Det ser väldigt tunt ut.

Tycker ändå att det ser ut som att man låser fast bettet lite och att det är därför det ligger stadigt..

JenD
0

#11 Att man låser fast det som du säger är det säkert någon där ute som gör men då använder dom ju bettet felaktigt. En kindkedja ska ju inte sitta såpass hårt att bettet låses fast runt hästens käke, då blir det ju fel. Den ska enbart vara ett löst stöd..

Visst det är smalt men på vissa hästar är det ett +. Alla hästar har inte så mycket plats i munnen. Tjock bett är inte alltid bättre för hästen, det kan oxå bli fel. Ett smalare bett men med en mjuk hand tycker jag personligen är det optimala för att inte påverka hästens mun mer än nödvändigt.

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

emeliekarlssoonn
0

#12  Jo, det är ju det jag menar. Att det är lätt att man låser fast det för man tror att det ligger bättre och ännu mer stilla då.

Man borde göra bett i olika tjocklekar. :P
En del hästar kanske trivs bättre med tjockare bett och då finns det inget alternativ till det.
 Självklart är ett så smalt bett som möjligt bäst för att ta så lite plats som möjligt.

Bettet borde väll ha på ett ungefär (jag säger alltså INTE att det är så) samma inverkan som ett vanligt rakt tränsbett med rörliga ringar och att man bara satt på en kindkedja/curbstrap/annan rem?
 Iaf om man kollar på den översta "fästningen" av bettet.

Lorita
0

Jag tycker det ser läskigt ut men jag skulle vilja se det live i en häst mun, inte på bild.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Alex
0

Jag har lite svårt att se vad det egentligen ska vara bra för, men jag säger som Lorita, skulle vilja se det på riktigt i en hästs mun. Kan inte avgöra hur det ligger och inverkar helt enbart på bild.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Peppe
0

Finns ju film i #2 =)  inte där dom rider men ändå =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Alex
0

#16 Ja, fast jag vill gärna testa och kolla själv…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst