Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 1991 ggr
Fuxia
0

Äpplen vad göra?

Vad göra med stallägare som kastar in massor av äpplen till hästarna? Rädd att det blir för mycket.
Har ni andra hästkunniga stallägare och stallkompisar?

QALM
0

Jag slänger alltid in en mängd äpplen till mina hästar. Jag skulle inte tro att dom äter mer än dom vill ha.

Lorita
0

Min stallaägare = jag, kastar också in äpplen till hästarna Oskyldig dom brukar få fallfrukten ca 2-5 äpplen var om dagen, blir det mycket så sparar jag till nästa dag.

Ingen av hästarna har fångtendens så dom kan få av äpplena hellre än att jag ger dom till komposten.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Fuxia
0

Jo men det finns en fångponny i hagen,
och det är inte lite, ibland en skottkärra till
3 hästar och en ponny.

CelsiusT
0

Samma här. Jag använder äpplen som godis och slänger ofta in ett gäng äpplen till hästarna i hagen utan vidare. Inga problem på dom år jag gjort det =)

Medarbetare på westernridning.ifokus

Lorita
0

#3 det är inte alls bra, fång-hästar ska inte ha äpple eller max ett om dagen.

Prata med stallägaren och förklara att fång det är som hästars diabetes och att äpple är för sött för en fånghäst.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Alex
0

Har du förklarat läget för stallägaren? I de flesta fall räcker det ju med en förklaring, om det handlar om okunnighet.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Fuxia
0

Stallägaren inser inte att det är totalt olämpligt för fång ponnyer,
jag tycker det ska vara upp till hästägarna att ge.
Hoppas nu att det gått in idag och att var och en får mata om de vill.

Dumlen
0

En skottkärra full med äpplen är verkligen inte bra, speciellt inte för fånghästar. Jag gör som #2, 2-5 äpplen om dagen men då är det ingen fång med i bilden.

Hoppas att din stallägare förstår att h*n inte kan mata andras hästar hur som helst, det verkar handla om ren okunskap att ge dem så mycket. Om h*n inte tänker sluta med det, tycker jag att du ska byta hage om det finns möjlighet.

Alex
0

#7 "Inser inte" på vilket sätt då? Har ponnyns ägare talat om för stallägaren att det är farligt för den hästen att äta äpplen, att det i värsta fall kan ha dödlig utgång?

Har ni liksom förklarat hur det ligger till, vad äpplen gör mot en fånghäst och vad som kan hända?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Fuxia
0
#9 Nej inser inte, jo på det sättet jag beskrivit ovan.

Att h*n öser in äpplen, så nu har ponnyn flyttat.
Det går tyvärr inte att stå hos så okunnigt folk att hästens hälsa riskeras. Flera st försökte förklara vad det innebar, och det skulle minska, men det matades i smyg istället. Men skönt att det finns bra stallägare också därute. PS Detta va inte min ponny.

Fuxia
0

Förlåt jag kom tydligen åt fet stilSkäms

Invisible
0

Kan inte mycket äpplen även ge hästarna ont i magen och ev. bli hårda i magen?

Annette
0

Vi hade jätteproblem med detta på vårt förra ställe. Grannarna slängde in korgvis med äpplen, det gamla stoet körde bort flocken och åt upp allt själv. Resultat = upprepade koliker med vistelse på djursjukhus som följd. Det tog tid innan vi kom på att grannarna var orsaken, men när detta tog slut försvann kolikerna också.

Vid ett annat tillfälle slängdes det också ut äpplen i hagen. Hästen i fråga åt så mycket att hon fick kolik med efterförlande förgiftning och svår fång. Hon var nära att få tas bort.

Stallmima
0

Många tror ju att kärlek till hästen går genom munnen, stoppar i sina och andras hästar "godis" i tid och otid. Folk förstör ju andras "egendom" Jag ger aldrig andra hästar godis utan att fråga först