Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridtravare
Läst 10236 ggr
Jill_Niss
0

Grått varmblod :D

Jag har hört någonstanns att det fanns, men har aldrig sett nåt :P Men nu hittade jag den här :)

http://www.blocket.se/vi/13633261.htm?ca=6_s

davidia
0

jag tyckte det var jätte konstigt att se ett grått varmblod.jag har sett en vit förut.men det är heller inte så vanligt.

PonnyAnnie
0

Har heller aldrig sett ngn innan.Men fint var det iaf !

bubbelbubbel
0

hon var ju jättesnygg !

Alex
0

Det har väl till och med vart nån bra travhäst som var skimmel, en gång i tiden om jag inte minns fel?

Och den där lär väl bli vit tillslut, är bara tre år ju. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Cilla89
0

Jag känner hon som hyr hästen nu..

AnnaLundin
0

Det finns väl MASSOR med gråa varmblodiga hästar…

Är det varmblodiga travhästar du menar så är det kanske inte lika vanligt… Men nog finns det skimlar inom travarrasen också.

Sen är det ju så att som med alla avblekbara skimlar så bleks de olika fort. Vissa är vita vid 4 års ålder medan andra är grå till de är 15.

Smex
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den vita färgen kommer ifrån den ryska Orlovtravare som var väldig känt i början av 1900talet. Ryssarna försökte få en lika snabb och bra häst som amerikanerna så dom korsade olika bruna travare med andra hästar. Så det finns två olika sortes Orlovtravare, en som är kraftig som ett kallblod och så har vi den lätta typen som än i dag tävlar mycket i trav.

Så antagligen så är den hästen ifrån den rasen, långt bak i släktet.

På bilden så är det en typisk sätt att köra Orlovtravare på.

lisette
0

den kan även vara orlovtravare. behövr inte vara långt tillbaks.

det finns en häst som heter majesty of rock som är HELT underbar!

Franskt blod

27.17 %

Ryskt blod

17.97 %

Amerikanskt blod

54.86 %

Thorsson
0

det är inte så vanligt med fux på travhästar heller, vad jag vet ;)
Jätte fin häst!
Cilla89: ajd¨å, så hon är inte bar då lr?

Marija
0

#8 Den va riktigt fin! Helt fantastisk!

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

AusaBausa
0

Åh vad snygg han var! Ludde har den hästens stam i sig! Star´s Pride. Luddes farfars far var star´s pride.

Denna kommentar har tagits bort.
AusaBausa
0

#9 Ludde mitt varmblod (travare)fux m bläs o vit krona.

Regisseur
0

en tap in avkomma som startade idag på Åby var väldigt mörk skimmel, minns inte vad det stod att hästen hade för färg i programmet men den var fin att se på, nästan svart huvud och gråsilvrig kropp..

Quattro Qui är ju en gammal V75vinnare som var skimmel/grå

Alex
0

#18 Var väl säkert svartskimmel då, alternativt brunskimmel som pappa.. ;)

Sen fuxarna.. Det är väl fransmännen det är vanligt bland, eller? :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

AusaBausa
0

vart tog 14-17 vägen?????

Alex
0

#20 Borttagna pga personangrepp och "följdinlägg" ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

AusaBausa
0

Aha! kul jul!

Regisseur
0

#19, svartskimmel var han nog, helt underbar.. De flesta Tap in avkommor som jag ser är inte så jättevackra, har en på skolan vid namn Harald Hårfager som ser helt galen ut =)

reddie
0

kommer fler och fler travare som är fuxar

wewwa
0

Fina bilder

Hannna
0

Quattro Qui. Flerfaldig miljonär som numera bor i Frankrike:)

lisette
0

#23 var den efter tap in borde det vara en brunskimmel.

Thorsson
0

#13. ÅH, HAN VA VERKLIGEN JÄTTEFIN! :) men jag har bar sett få fuxar som är travare ;)

Hannapanna
0

#18 Ja Tap In har ju massa skimmel-ungar av olika slag..

Torg heter en annan hingst som var skimmel.. fast han är uråldrig. ;-) haha tror han är född 57 eller liknande.. hm.. kanske så här i efterhand att han va orlovtravare.. vet inte

Hannapanna
0

Ah såg att Quattro Qui också fått sin färg från Torg! :D

lisette
0

#29 men blir de oftast inte brunskimmlar?

Hannapanna
0

jo lisette..

Men såg nu ochså att Majesty of rock också fått sin färg från Torg! :-D Coolt

Smex
0

Ja skimmel slår ju igenom. Ser ju bara på min häst, har kollat tillbaka enda ner till urfadern (20 tal släktled ner).Riktigt coolt att kunna se målade bilder på den häst som har gett min häst skimmelfärgen.

Hannna
0

Bild på fina Tap In.

*bild borttagen enligt skrivreglerna* 

Thorsson
0

Hannna: är det du som har tagit bilden? :)

Sehvrin
0

I stallet där min stora syster red hade de förut en gammal travare som var skimmel. Om jag inte minns helt fel hade han också fått sin färg från Torg.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Alex
0

#31 Det finns väl undantag.. ;) Beror väl på stoets färganlag också. Är väl inte omöjligt att ett föl blir svartskimmel bara för att pappan är brunskimmel? :P

Mvh Alex
Värd för Ridsport

lisette
0

#37 ingenting är ooomöjligt vettu. men ser man en tap in avkomma brukar de vara bruna faktiskt.

Alex
0

Kan väl bero på att det är vanligare med brunt än svart hos travare.. ;)

När det gäller islänningar kan man lyckas få nästan vilken färg som helst, just för att de har större variation i färgerna.. Men när det gäller en ras som är klart dominerad av bruna individer så är det väl inte så konstigt om en hingst mest får bruna avkommor? ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

AnnaLundin
0

#27 m.fl

Nu går vi in på färggenetiken…

Tap Ins avkommor ärver ofta hans konstantskimmelfärg. Den färgen lägger sig "som ett täcke" uppe på den grundfärg hästen har och det kan vara fux, brun eller svart.

Det kan alltså mycket väl ha varit en svartskimmel med Tap In som far…

Alex
0

Vilken tur, nu kom det nån som kunde förklara det mycket bättre än mig. ^^

Mvh Alex
Värd för Ridsport

lisette
0

tack anna! =)

Regisseur
0

Nu syns inte Haralds gudomliga huvud, han har jättesmå och söta ponnyöron och är brun.. ^^ Men en tap in-rumpa!

Mandysan
0

#34 Den bilden är stulen

Mandysan
0

#43 Likheter finns (se bilden ;))

Regisseur
0

#45 Ja! :D Men det är rätt häftigt ändå, när man kommer med en häst efter Tap in, och folk direkt ser "jaha, där har vi en tap in:are" ^^ Jag känner inte igen hästar bara sådär, men Tap in's avkommor sticker ju verkligen ut ^^

Eve
0

jag såg inga bilder på hästen..?

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

fridak
0

puttar upp gammal tråd då jag såg den här annonsen och blev kär

bubbelbubbel
0
lisette
0

HELT UNDERBAR ju!!!! och efter tap in. vilken tur att man inte har pengar, tid och plats för en häst till.

pippa__
0

#50 Plats har vi ju, pengar kan ordnas och tiden kommer av sej självt hihi

AusaBausa
0

#51 kan ni fixa det till mig osså? Tid, pengar o plats? vill också ha häst…

pippa__
0

#52 Du har ju en jättebra ridhäst hemma i hagen.. :/

AusaBausa
0

mja men vill ha en till…en unghäst! O bra o bra vet jag inte om han är men kanske efter lite träning…hihi! ska ev börja träna igen, jag o en jobbarkompis för privattränare…ger nog mer än o va på ridskolan o rida m 10 andra;-D

lisette
0

#51 var sjutton har vi plats? ;)

AusaBausa
0

i lösdriften efter stallet som ni ska bygga;-P

Cavello
0

Kul med gråa varmblod. Har sett 2 st som både har hemmabana som Halmstad, tom. skött den ena lite :)

Livi American och Ann P.E.

lisette
0

#56 vad har nu pippa tutat i dig? ;)

AusaBausa
0

hihihi de sa hon!!!!

AusaBausa
0

eller så kan ni bygga det på ngn gräsplätt framför pippas_hus?…hahaha!!!

lisette
0

lösdrift efter stallet? undrar om hon menat sadelkammaren..

aja vi ska inte utföra trådnappning.

vacker var hon ivf.

AusaBausa
0

nej bara skoja… o ska sluta kapa trådar!

En mkt vacker häst!!!

pippa__
0

Nu e jag förvirrad!! Har jag sagt nått om bygge??

Lisette: Malin har plats :D

lisette
0

#63 neeeeej jag ska inte ha fler hästar. vassegod om du vill ha! ;)

tessa
0

Vad fin hon är!!!! Häftigt med så mörk svans också, som kontrast.. Ändrar sig en sådan häst i färgen, med åren??

Alex
0

#65 Nej, inte med åren, men årstiderna. ;) Växlar från att vara helt brun/svart (svårt att se på huvudet vilken av färgerna hon har) till att vara som hon ser ut på bilden, vit med svart/brunt huvud och ben.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

lisette
0

hon står som svartskimmel på travsport.

Believer
0

jättefin var hon

jen
0

#48  OJ vilken härlig färg hon hade!!!

Lizzan
0

#8 Urläcker häst! :)

Smex
0

kommer ju här ifrån Linköping =O

Tycker att en sån ovanlig häst borde man ju ha sett. Väldigt fin.

Sussi
0

#48 Den annonsen såg jag på igår. Helt sjukt snygg häst, älskar den färgen!

jen
0

Hade jag letat häst så hade jag nog ringt och be att få titta på den!

fridak
0

hade jag inte haft roger så hade jag ringt på henne, hon är sååå fin, iaf på bilden. Men två hästar fungerar inte riktigt…

AusaBausa
0

#63 nej jag bara skämtade m lisette o gav tips på var ni kunde bygga o då trode hon att du sagt det , haha! så fel det kan bli…ngt trött i går när jag skrev…flummigt!

LindaKarlstrom
0

En släkting till mig har varit delägare på ett varmblodstravare som är svartskimmel och hur läcker som hellst! :D

divansson
0

Här är en E: Tap In..  ja tycker hanns avkommor av gudomligt fina ;) skulle verkligen vilja ha en ;) haha…

Alex
0

Kan ju förresten visa hur de kan se ut vid byte av färg på pälsen… Hihi ^^

Mvh Alex
Värd för Ridsport

MalinSandman
0

Min 4 åring är efter tap in och undan newtons daughter, Både mamma och pappa är skimmlar. men 4åringen Brun röd med svart man och svans :P
Mamman avlivades 1:a januari , något med tarmarna :(  stackars skrotan, ( Men hon var grå ,  :)

MalinSandman
0

Här är newtons daughter..  Skimmel med brunt under :)

BeatriceHolmberg
0

Greyhound (tror han hette så) har jag för mig var skimmel. Nevele Pride slog väl hans ca 30 år gamla rekord om jag inte minns helt fel…

Maja
0

Tap In-avkomman i stallet. :)

Koohinoora
0

Jag såg en grå travare på travbanan en gång, blev jätte cjockad då :)

divansson
0

Den finaste travaren ever heter Majesty of Rock! ;D Han är såå himlands fin! Skulle ge vad som helst för att få ha en gråvit travare x)  haha.. ovanligt är braa ;)

Foto: Foto-mike.com

lisette
0

jag var inne och läste på majesty of rock's hemsida, de ska avelsvärdera honom nästa år… kan bli spännande!

tezzie
0

Han är min drömhingst så det vore förbenat kul =)

Kanske får vi mer skimmlar inom travet då ;)

*** Kärleken övervinner allt ***

[Zkold]
0

Ann P.E. ringde jag på när hon var ute på annons och då jag letade efter ett varmblod.
Jag hann tyvärr inte åka och titta på henne innan jag hittade en annan som stod lite närmre.
Vem har henne nu då?

lisette
0

#86 min med. nästan så man önskade man hade ett varmblodssto som passade med honom… *suckar*

Akerberg
0

Om hästen är skimmel måste den ha minst en skimmelförälder..  Skimmel döljs inte, utan är alltid synligt, det kan inte bara ploppa upp en skimmel från två helfärgade föräldrar

(Har bara läst tråden delvis)

Winner99
0

Har också en Tap-in avkomma på gården… Han heter In-Tap ^^ men han blev brun, fast vi fick rosa ändtarmsöppnin där bak!! :P men han är en ståtlig hingst måste jag säga :O

Arkan
0

Det finns en nu pensionerad travare som används till ridning på visbytravet som är grå/vit. Eller jag vet inte om den står kvar nu men jag har iallafall sett en :P

dunaluva
0

är det ngn som sett en skävk ngn gång då?:P det vore roligt! ;)

- Ellen

errare humanumest ignoscere divinum.

Ledin
0

blocket anonnsen var borttagen men iaf jätte fina är alla andra, jag tycker det e kul att se lite olika färger på travbanan, men de avlar ju oftast inte på färger där ;)

jsca
0

min ''granne'' ( till hästen :P) är ett vitt varmblod ;D så man ser inte frysmärkningen, men de är fräckt xD

joooossan
0

Bara för det slänger jag in en bild på ett vitt varmblod, fanns i samma stall som jag var i innan.. :)

Josefinejumpforjoy.blogg.se

joooossan
0

Och en varmblodsfölis som kommer bli grå x)

Josefinejumpforjoy.blogg.se

sthlmsjenna
0

jag har faktiskt hört utav några som jobbat på travbanor att många travare är rädd för skimmlar eftersom det inte är så vanligt. :P

Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus. 

Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

Marija
0

#95 Ååå så fin!

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

jsca
0

man ser itne jättetydligt, men de är  min förradetta hage-kompis.. varmblod ^^

AnnaBrandell
0

# 92 ja det finns EN vad jag vet om!

http://www.aftonbladet.se/trav365/article4515709.ab

Ganska fräck tycker jag!

"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

[Zkold]
0

#100 den har jag sett innan! Den är ju så himla härlig!!Skrattande

silvery
0

vi har en ridtravare som är skimmel i vårt stall, han var grå när han var ung, nu är han 21 :P jolly bowl heter han

NathalieN
0

#8 OH JÖSSES! De va en vacker häst! Nu vet jag vem ja ska ta föl efter i allafall !! ;D

LostHorse
0

Hej alla hästälskare,va duktiga ni är!!-oerhört många härinne kan ju mycket om  trav-avelslinjer,man blir ju mäkta inponerad.

Måste berätta att Torg var svartskimmel,vi hade en valack efter en av hans söner (Champis) -som hette ;Champis.Jr  -han var också svartskimmel,skall lägga ut lite bilder i vårat album på honom,för när han dog var han väldigt vit!

De flesta efter Torg som för övrigt kom som import ifrån USA var svartskimmlar,men sprang dåligt  och hade omtalat hetsigt humör. En annan unik sak,som det naturligtvis skojas mycket om,var att Torg var oerhört populär när han var ung,och dog "på hålet".han var alltså väldigt viril och betäckte ofta.Han blev väldigt gammal(för o vara travare) och var vit nästan ,när han dog.

Alla dessa hästar(avblekbara skimmlar) har dock en tråkig gen de kan ärva,de kan,få "skimmelsjuka",skelettcancer-ett slags myelomliknande kräfta som börjar som avmagring..och är svår att diagnostisera,det var så vår skimmel dog(avlivades)men de har inte ont ,så det är en förrädisk sjukdom.

Detta kommer sig av att de ,när de blir äldre förlorar sitt pigment o då lätt får hudcancer.

lisette
0

#104 intressant info! du får gärna lägga ut bilder på er häst här i tråden istället!

Dilizi
0

I vintras när jag praoade på ett litet stall på Järvafältet fanns det ett grått/vitt varblod, She's Back, mest kallad Grållan som är mamma till Majesty of Rock Skrattande

/Emilia

Lorita
0

#104 dom förlorar inte alls sitt pigment en skimmel har mörk hud hela livet, därmot sittet snlaget för melanom tätt ihop med skimelanlaget och kan ge dena typ av canser.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Alex
0

#104 Intressant info, men som lite rättning - svartskimmel är fel att kalla en avblekbar skimmel. Svartskimmel är betäckningen för en svart häst med konstantskimmelanlaget. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport

LostHorse
0

Ja,tur är väl att det finns de som rättar till felen man skriver,hi,hi! tack,Lorita!..+nästa kvinna..!här kommer lite bilder,på champis!..oj,menar champis,jr)..första vintern-93-när jag köpt honom

LostHorse
0

här kommer en till..Annie o Champoo som sprallar i hagen-97

LostHorse
0

och nu kommer ännu en,där man ser att han blivit vitare,sista sommaren-99,tror jag(han avlivades exakt vid millenieskiftet)

LostHorse
0

skall bjuda på en till..(har ni bett mej,så..hi!)..den får bli en avslutning,på hans livshistoria lixom,den är också från -93-han var så söt ,som en riktig nallebjörn o snäll emot barn o hundar…

…han tålde dock ej karlar(med undantag från, vår också numer frånlidne hovslagare-som en gång i tiden skott många Torghästar)denne man lärde mig också nästan allt om travares hovar ..(.tråkigt att du är borta!…vi saknar dig fortfarande enormt!)

Elshira
0

I granstallet (travstall) står hästen INDIANA THIGER, busigt men snällt sto att köra.

Hon är så ovanligt som konstantskimmel!

http://www.pixbox.se/pic_show_id2599474.html

Hakuna matata!

LostHorse
0

Hej!#113-får en gammal obildad kvinna fråga vad en "konstant skimmel" är?..betyder det att den har konstant teckning sas..?

Alex
0

#114 En konstantskimmel är en färg som växlar efter årstiderna. Den har sin grundfärg delar av året (t.ex brun, fux osv), och vissa perioder av året blir pälsen vit, överallt utom på huvud, ben samt man och svans, som behåller grundfärgen. Stickelhår kan dock alltid förekomma (vita under den "färgade" perioden och färgade under den "vita" perioden). En konstantskimmel betäcknas alltid med sin färg följt av skimmel, t.ex svartskimmel, rödskimmel, brunblackskimmel osv.

Här har du en brunskimmel som håller på att fälla sin vita vinterpäls.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Elshira
0

De kan ju vara som Indian Thiger - Lika gråa året om med :)

Hakuna matata!

Keno
0

Här är en bild på ett grått varmblod. Själv tänker jag inte på att det är ovanligt för de enda två travarna jag har ridit har varit vita/grå. ^^

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.