Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 372 ggr
gejsa
0

Inget om häst! Äntligen!!

Senast kl 4 i natt ska troligvis Saddam Hussein avrättas. Tycker det verkligen är på tiden. Han ska hängas.

Snuttan
0

Bara jag som tycker detta är creeepy?

"Tidigare hade försvarsadvokaten Najib Nuaimi berättat att Saddam Hussein accepterat sitt öde med ett leende och Nuaimi förutspådde även att Iraks förre ledare också kommer att gå till galgen med ett leende på läpparna." 

Ifrån DN 

Snuttan
0

Kunde inte hitta svaret på min fråga och mitt nät är så himla trögt nu.. Men kanske någon som vet:

Har Hussein själv valt hängning som avrättnigssätt eller har det inte funnits andra val? Känns väldigt gamalmodigt och osäker metod. Är ju utdraget deustom…

Jag hade helre valt att bli skjuten eller nålen :p

Shailina
0

inte konstigt han flinar.. han kommer bli en martyr för många.. :/ jag är kluven i denna frågan.. vid att döda honom gjör dom honom till en martyr för många (absolut inte alla men många) och det gjör honom på sätt och vis odödlig, och svårare att bekämpa för USA… på den andra sidan har han gjort mycket fel…

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

gejsa
0

Sorry, såg inte peppes tråd som innehöll samma berättelse.

Faxlin
0

Jag skrev i peppes tråd :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

bebbe
0

Då är alltså mördaren död nu

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Lorita
0

………..och en matyr är född

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

SarahPeace
0

mohahahahaah ;P

gejsa
0

Ja, vi får väl se hur det blir med det. Var nog många som låtsades gilla honom utifall att också…..

Murre_Uddiz
0

Vad är martyr för nåt då? Generad

Snuttan
0

En martyr är en person ifrån en grupp som dödats eller blivit slagen/straffad på något vis och gruppen kommer då använda personens straff (att den blivit dödad/straffad) på ett stategiskt politiskt sätt/kraft…

Jag tror att ordet martyr även korrekt kan användas för en person som friviligt dör/blir slagen/skadad för det den tror på, borde iallafall kunna användas så.

Exempelvis kan nu de som stått bakom S Hussein säga "de som dömda Hussein är inte bättre än honom, eftersom även de dödade någon".  Borde vara MKT populärt bland muslimer då de ju har jihad och jag skulle tro att enligt deras syn så kommer Hussein absolut komma till paradiset.

Murre_Uddiz
0

Ok. Ajdå

Sussi
0

Martyr är en person som ger sitt liv för något (ofta i religioniska sammanhang) för att sedan efter sin död bli upphöjd och får en speciell plats i himlen.

Vad dom inte vet är att de får en speciell plats i helvetet…

Murre_Uddiz
0

#13 okäj…skulle inte jag gjort iaf ;P

E_hjo
0

Jag tycker att det är hemskt jag…
Kan inte rå för de men då är de… =/

Faxlin
0

martyr (medeltidslat., av grek. ma´rtys, genitiv ma´rtyros, 'vittne'), blodsvittne, dvs. den som med sitt liv fått plikta för sin tro. I Nya Testamentet har ordet martys huvudbetydelsen 'vittne' men får ibland sin speciellt kristna innebörd (Upp. 2:13). Den första kristna martyrberättelsen i egentlig mening är "Polykarpos' martyrium" (skriven ca 160); den har förebilder i Mackabeerböckerna, där judiska martyrer skildras, och i Apostlagärningarnas berättelse om Stefanos död.

När förföljelserna mot de kristna tilltog, utvecklades en särskild litteraturart, martyrakter. Ofta är de baserade på rättegångsprotokoll och återger händelseförloppet ganska sakligt. I senare tid byggdes de ut till mera fantasifulla martyrlegender (jfr legend).

Kring martyrernas gravar utvecklades en intensiv kult, se helgon. Martyrernas dödsdagar skrevs in i kalendern (jfr martyrologium). Man skilde därvid mellan martyrer som dött för sin tro och bekännare som visat samma mod men överlevt förföljelsen. Även nutida martyrer har kanoniserats både inom romersk-katolska kyrkan och inom ortodoxa kyrkor

Audiatur et altera pars

Snuttan
0

Åsa: Fast man behöver ju inte vara martyr för enbart religon väll? Inte enligt min Bonnies svenska ordbok iallafall… Den förklarar annars inte ordet i övrigt, men jag tror att i modern användning måste en martyr heller inte ha blivit dödad, utan det räcker med någon typ av skada, behöver inte ens vara kroppsligen…

För så har jag iallafall sett att ordet används…

Känns mer som om du beskrivit ordets ursprung och dess ursprungliga betydelse än hur det används idag?

Faxlin
0

#17: det är vad Nationalencyklopedin säger om Martyr. jag tänkte att det kanske kunde vara intressant att få lite mer urspringliga tolkningar på ordet då det var folk som inte visste alls vad det var.

Audiatur et altera pars

Snuttan
0

Åsa; aha! - Det var intressankt :)
Men nationalencyklopedin borde ju ge ut även en modern förklaring utav ordet, fanns inte det, eller var det här allt som stod? Jag har inte NE och kan inte ens söka på deras hemsida…

Faxlin
0

#19: Nej de hade faktiskt ingen modernare förklaring på den.
NE är annars super. Jag älskar att jag fick tre års gratis medlemsskap där med nya datorn. ;-)

Audiatur et altera pars