ridbyxor som inte sitter tajt?
jag är grymt ovig, så jag har problem att komma upp i sadeln utan någon pall att stå på.
dock har jag kommit på att det är lättare för mig att hoppa upp i pösigare byxor än i ridbyxor. har provat att rida i mjukisbyxor och det var förvånansvärt lätt att hoppa upp då.
finns det några ridbyxor som är helskodda men som inte sitter åt?
islandsridbyxor funkar tror jag. det ska nog vara något som inte sitter tajt alls.

Och vad är det för fel på pall
sparar både sadel och hästens rygg 
Islandsridbyxor är väl lika tajta som andra? Bara i nedre delen de sitter löst, men det är väl knappast där stelheten sitter?
Gå upp en storlek kanske kan funka? Eller leta reda på ett par med riktigt mycket stretch.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

#1 är man ute och måste hoppa av hästen avn ågon anledning finns det inte alltid något att stå på.
#2 ja det är ju det jag säger. jag tror inte att det funkar med såna heller. men klart, några med stretch borde ju fungera.
Jag skulle tipsa om ridbyxor för män. De pösiga upp till av en -speciell anledning
väldigt sköna att rida i.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

ooh bra idé! tack! ;D
#3 Du skrev att 'islandsbyxor funkar tror jag', så nej, det var inte det du sa. 
#4 Haha den tanken fick jag också först, men sen tänkte jag att de har säkert mindre rum för rumpan, som vi kvinnor troligtvis behöver lite mer plats för oftast. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#6 men oj. missade INTE då… ;)
Jag kan inte ha helskodda av den anledningen, jag blir sjukt ovig i dem.
Det finns väl annars lite stretchigare varianter?

Jag har sagt det 1000 gånger förut, men Pikeur! De sitter som en andra hud, särskilt de i microbomull. Skulle kunna sova i dem också ;)
Sy ett par, Lisette! 

#9 haha ja det skulle vara det va?
#8 dyra?
Jag har samma problem Så nu rider jag bara i mjukisbyxor. Skulle också villa veta om dom är dyra :)
haha! komemr ihåg när vi skulle rida en sväng på Calippo! Lisette kravlade sig upp med mycket möda och hästen såg nästan ut som "menb herregud människa! skaffa en stege!" och sen när vi bytte halvvägs på vår lilla promenad så satt jag upp o Lisette höll på att tappa hakan ^^ Jag kom upp sååååå smidigt och det dessutom i jeans :D
Jag rider i mina snart sönderanvända ridbyxor (man ser knäna genom slitaget frampå knäskålarna) eller mina tajts, eller mina jeans, eller barbacka i långkjol.
Gå upp en storlek då bör det ju inte sittta åt.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

jag själv tillhör inte dem viga ;)
och jag måste ha helskodda ridbyxor, annars får jag spunk, dessutom måste dem vara figursydda, vilket har lett till problem ;) när jag provar ridbyxor i affären, så provar jag alltid lyfta det vänstra benet, för att se om det skulle gå att hoppa upp på en häst, och ofta skulle det funka om hästen är shettis size ;)
och ska det gå att hoppa upp överhuvudtaget, så kan jag bara ha dessa dyra pikeur, eurostar m.m.
men hör och häpna, Hööks har ett par OTROLIGT bekväma helskodda ridbyxor, jag kommer lätt som en plätt upp på Brimad som är närmare 180 ;) fast jag använder alltid pall ändå för att spara på ryggen, men guuud, vad jag älskar dessa ridbyxor!!
dem klår till och med pikeur!! dessutom är dem snygga som tusan :D
http://www.hooks.se/product.aspx?productid=100517&deptid=27&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC
Medarbetare på Dressyr.ifokus

#13 fast de siiter ju tajt runt låren.
#14 mmm nu ska du inte skratta, jag är vig som ett kylskåp! =)
det går ju inte att gå upp en strl bara så där. de sitter tajt ändå och sedan blir det ju inte snyggt när de är helt pösiga.
nu har jag faktiskt bytt ridbyxor (roping), går lite lättare nu. men man borde ändå göra ridbyxor ala modell joggingbrallor!
#16 du kanske ska börja stretcha? öva upp din vighet fårn marken istället? stelhet i kroppen kan ju inte någon ridbyxa avhjälpa. Det är stretching och allsidig träning som behövs då :D
Yoga, Lisette! 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Mitt största problem idag är att om jag sänker stigbygeln så jag når upp med foten till den så når jag inte över med högra benet över hästen när jag ska sitta upp ^^ och det är för att jag är för kort och har inget med smidigheten att göra ^^
Så jag sitter oftast upp från en pall. speciellt sedan jag skadade knät i en uppsittning i våras.

Jag sitter allrid upp med pall också, för att spara häst och sadel. Upp kommer jag om det skulle behövas 

ja det är pall som gäller för mig med. =)
Måste du ha helskodda ridbyxor då? :P

yup! annars hade jag ridit i mina joggingbyxor ju. ;)

#13 Ser trevliga ut, var har du köpt dem?

Men det är väl bara att köpa en eller några storlekar större än vad du egentligen har. Då får du ett par helskodda ridbyxor som inte sitter tajt. Det verkar bättre än att köpa herrmodell då de oftast brukar vara dyrare.
#16 - Men nej! Det är ju det de inte gör. Strech som tusan!
#24 - Hööks :)

tipsar också om dom i #15. det är i stort sett dom enda ridbyxor jag kan rida i nu. nackdelen är att skoningen slits fort och blir ful men dom är väldigt sköna =)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~