Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2092 ggr
Cilla89a
0

hårsäcks-infektion/inflammation?

litet dilemma, märkte i vintras/tidigt i våras att Brimad fick några knutor på var sida om ryggraden, ingen reaktion alls när jag tryckte och klämde, eftersom han svettas mycket vid ridning så tänkte jag att det kanske berodde på det smutsiga schabraket, så jag använde alltid nytvättat schabrak, men ingen förändring.
sen märkte jag sent i våras och under sommaren, så har dessa knutor försvunnit helt.
men nu har en dykt upp igen, och jag antar att det är för han är mer och mer täckad, nu står han med back on track täcke nattetid och sedan när han går ut på morgonen slänger jag på ofodrat regntäcke ovanpå, och sen går han naken från lunch när temperaturen börjat stiga (har bara varit 4-5 plusgrader, de senaste nätterna/morgnarna) 

så jag misstänker att denna knutor kommer utav att han går täckad helt enkelt. frågan är om det finns något man kan göra åt det? något man kan tvätta med, smörja på?
är väl kanske samma som folk kallar "proteinknutor"?

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Alex
0

Det kan inte vara någon allergisk reaktion från tvätt-/sköljmedel?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Scandi
0

jag tror det är pga av täckena? När jag köpte eli anävnäde de inte täcke på honom men då han hade mycket rygg och msukel problem blev jag tvungen till att börja använda det så han fick det förra sommaren när jag täckte han jätte mkt då regnade i långa perioder och det satt i  vintas men någa försvann sen kom det nya och sen i våras försvann dem men nu har han fått en igen :/

[countess]
0

min häst har också bulor jag trodde att det va sadeln så jag rider barbacka nu och sedan rådfrågade jag vetten och hon sa att det var sadeln som satt fel ? kanske det kan vara sadeln som spökar?

Cilla89a
0

#1 tror jag inte, inga knutor på hela våren/sommaren och jag har ridit som vanligt.

#2 jag är nästan helt säker på att det är samma anledning till varför Brimad får knutorna, p.g.a att han går täckad.
gör du något åt Elis eller du låter dem bara vara?

#3 jag funderade också på sadeln i början, men eftersom den var helt ny utprovad, och jag betvivlar inte sadelutprovarens kunskaper alls.
så sadeln är det inte, för då skulle dem ju inte bara försvinna under våren/sommaren när jag ridit som vanligt.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Scandi
0

ett tag tvättade jag med molkosan och jag luftade han mycket så han slapp ha täcke när han var inne och att inte ha för varmt täcke försöka ha ett tunnare inne eller inget och tjockare ute. Tyvärr kunde jag ju inte alltid åka upp byta varenda morgon så då fick han ha utetäcket även inne men då stod han utan under hela tiden jag var i stallet.

[countess]
0

#4 okej nä om det va sadeln skulle dom inte ha försvunnit min har ju bara på högersidan och dom börjar gå ner sig ,