Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 4981 ggr
Thorsson
0

Suck* igen...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jaha, då var man tillbaka på ruta 1! Igen!

Jag tror att Lord har fått tillbaka sin bogskada igen, dock kan man ju hoppas på att det är något annat! Halt vänster fram igen, det var han vid bogskadan igen. Han som varit frisk så "länge" nu! Visst haer jag börjat öka träningen lite i taget. Men jag tycker inte att jag har gått fort fram. Då han var frisk förklarad utav Anna i början av Augusti, och då hade vi longerat jättemycket innan det.

Sedan var hon igen en sista gång i mitten av augusti för en sista koll, och då var ju allt borta fortfarande! Så hon sa att det bara var att träna på… Vilket jag har gjort, mycket skritt arbete, mycket skogen. Mycket dressyr, mycket longering (en del lös longering där med) Hoppade 1 gång i Gamleby, jag poängterar att jag bodde där 1 månad!

Nu flyttade jag till Tenhult, hoppade 1 gång, bara varit här 1 vecka nu men ialla fall. Klättrat har jag gjort både i Gamleby och här.
Han började grina lite i Gamleby, jag tänkte att han kanske börja tycka det var kallt ute och funderade på att börja täcka (ja, han är känslig i ryggen vid kyla) Men ville att han skulle gå utan så länge han kunde. Nu har jag dock slängt på regntäcke, för nu börjar det bli kallt om nätterna (fortfarande ute)

Har ju lånat en Henri de rivel sadel, som passade utmärkt (fick den utprovad av deklamerad sadelutprovare). Sedan började han grina vid användning av min gamla sadel har jag fått för mig (gör allt för att få köpa ny sadel).

Gjorde ett rejält skrittarbete i Tisdags ialla fall. Då steppade han lite och verkade hård i vänstervarvet, avslutade med lite trav och galopp fattningar för att han varit så duktig i skritten. Men då ville han inte ställa sig.
Longerade honom igår, och märkte hälta v. fram. Inget svullen, eller varm. Tror att det är bogen igen.

Ska prata med Anna om det går att fixa om och han kommer hålla för träning sedan, eller om han ska bli skogshäst.
För han har blivit så fint musklad nu så han är inte fattig på det om man säger så!
Får hoppas att Anna kommer imorgon och kan behandla. Har börjat att leta ny häst nu dock. Utifall att…
Uppdatering kommer ialla fall.

halludu
0

Usch va tråkigt! Hoppas allt löser sig.

Kram

Thorsson
0

Ja, nu börjar det bli riktigt ledsamt! Tack!

Cilla89a
0

Varför åker ni inte in till klinik med honom en gång för alla, och får reda på vad som orsakar problemen?
För ni har väl aldrig varit inne på klinik med honom?
Känns som ni hållit på och allternativ behandlat hur länge som helst nu och det verkar ju om han får tillbaka problemen när han belastas under ridning.
Jag vill inte låta hård, men det måste ju vara jobbigt att inte veta vad som orsakar problemen, utan behandlar genom vila och den här equiterapeuten och sedan när ni ska igång igen så kommer problemen tillbaka.
Jag hoppas iaf att det löser sig för er :) Otroligt tråkigt att stå med skadad häst.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Thorsson
0

#3. Vi har varit på en klinik jo. Dock inte med detta. Vi ska prata med henne om hur hon tycler att vi ska göra då hon är en riktigt ärlig människa, samt ska prata med mamma. Jag VET att hästen kommer i första hand, men det känns som om jag inte ska ha häst, eftersom att vi har så dålig ekonimi. Så jag vet inte om vi har råd. Självklart ger vi Lord det vi behöver, men om det är muskulärt så tror jag att det hjälper sig med Anna. Om man kan betala i efterhand så kan vi nog, men inte direkt på plats. Beror på pris med.
Och du låter inte hård, jag funderar på om jag ska se om jag kan ta en röntgen på honom. Dock är det ju sviiiindyrt har man ju hört.

Cilla89a
0

#4 vad var det för fel på honom den gången ni var på klinik och vad sa dem då?
tyvärr kostar det ju pengar när hästarna skadar sig, men jag tror nog ni skulle komma billigare undan om ni åker in och låter han utredas en gång för alla, än att låta denna Anna behandla för jag antar att det kostar ett x antal hundralappar varje gång, för att sedan få klartecken att sätta igång och sedan kommer det tillbaka.. Det känns ju som det ligger något annat bakom det hela..

är han försäkrad? en röntgen kostar inte så extremt mycket, ett par hundralappar per plåt, men sen beror det ju på hur mycket som ska röntgas och ur hur många vinklar..
Vi röntgade Schreks båda haser innan försäljning ur 3 olika vinklar per ben=6 plåtar och det gick på c:a 2400 kr..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Peppe
0

jag hade åkt till Ramkvilla med honom. dom är jättebra där, gratis kaffe o allt! Flört

som du säger är det inte säkert han håller för ridning, det är ju det som är den stora nackdelen med travare, så det vore lika bra att kolla det direkt innan ni lägger ut ännu mer pengar. Om Anna säger att han aldrig kommer hålla så måste ni ändå in till klinik och bekräfta för att kunna t-märka och få ut försäkringspengar, hon har inte befogenhet att dömma ut hästar. och visar det sig att det inte är så allvarligt så vet ni ju det sen och kan fortsätta behandla musklerna om ni vill lägga ner dom pengarna på honom =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Thorsson
0

#5. Vi åkte in för att kolla tänder + käkledsinflammation.

Det känns som om jag borde tala med mamma om att åka in! Det vet jag inte, vi har kämpat med att komma ikapp med alla vaccinationer sedan vi köpte honom då, hans förra ägare inte skötte det alls. Men jag ska kolla upp det.

#6. Ja, jag har hört att dom är bra! ^^ precis, men jag ska prata med mamma och Ramkvilla. Det är bättre att få en ordentlig undersökning. Jag vill ju ha honom frisk! :) Annars så blir det nog att skaffa en ny häst, antingen köpa eller foder. :/

Alex
0

Har han ömmat vid bogen (eller någon annanstans?) nu, eller vid tidigare hälta?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Thorsson
0

#8. Det är för sent för mig att tänka nu, men ska försöka att förklara! :)
När jag bläddrade tillbaka på en annan sajt så såg jag att det var i Maj vi gick omkull, jag kan ha skrivit fel någon annanstans.
När vi gick omkull åkte han på en bogskada och ett snett bäcken/kors samt lite ömmande muskler. Nerver och muskler går ju som ett kors, vänster fram till höger bak, höger fram till vänster bak. Jag blev lite förvirrad innan hon förklarade varför han hade ont på dom punkterna som han hade.
Så! han ömmade vid bogen, samt visade hälta vänsterfram från början efter skadan, dock blev det värre och värre. Alltså, det syntes inte från början. Han visade ingen svullnad eller temperatur förändring i något utav benen och pulsen var normal. Dock något hög på vänster eftersom att en hovböld trädde fram i slutet av behandlingen av Anna.
Han har inte visat någon form av att vara öm i bogen tidigare i kombination av hälta. Utan endast vid bogskadan. Han har visat lite vid manken, men det är borta sedan jättelänge sedan. Och nu sist när Anna var här (mitten av augusti) så var det ingenting i ryggen varken när vi började eller slutade. :)
Hoppas att jag gav svar på det du ville. Kanske blev en aningen rörigt?

Anna
0

Usch ni har verkligen otur. Får hoppas han kryar på sig snabbt nu! <3

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Thorsson
0

#10. jaa :/ <3