Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettraser
Läst 7854 ggr
Zadeira
1

Vad är Svensk ridponny?

Efter lite funderande måste jag fråga vad Svensk ridponny egentligen är?

Jag är inte speciellt avelskunnig eller intresserad, men just det här med Svensk ridponny är jag lite nyfiken på då jag stött på en massa olika svenska ridponnyer.

Vi har för närvarande tre ponnyer på jobb som ska vara svenska ridponnyer, de är totalt olika varandra i storlek, kroppsform och allt du kan tänka dig. Så, varför är de Svenska ridponnyer? Har det med stam eller liknande att göra?

halludu
0

Jag vet inte säkert men tror det har att göra med att alla ponnysar kan bli regade som svensk ridponny.. fast är också lite osäker på frågan.

Peppe
0

från början var det ingen egen ras men för några år sen(?) skapades en rasstandard så nu kan inte vilken häst som helst vara svensk ridponny. det finns vissa godkända inkorsningsraser man får använda annars ska det vara reggade svenska ridponnyer i stammen.

många är förvirrade över rasen eftersom både svenska ridponnyer och korsningponnyer/ponnyer utan stam fått sitt pass via asrp men jag tror inte dom delar ut pass till annat än svenska ridponnyer nu för tiden

föreningen verkar vara medvetna om problemet så dom har tom gjort en sina om det! http://www.asrp.se/ridponny.html

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Zadeira
0

#2, tack! skönt att det är många som är förvirrade och inte bara jag ;)

Vi har ju som sagt tre ponnyer som räknas dit, en liten svart c-ponny, en irländsk import och en haflinger med icke godkänd stam och som tydligen räknas som svensk ridponny.

Peppe
0

#3 haflingern utan stam räknas inte som svensk ridponny, tror ej heller irländaren gör det om den inte är efter hingst som är godkänd i asrp. den svarta behövs mer info om stam =)

däremot kan det mycket väl vara så att dom fått sina pass från asrp! men det betyder inte att dom är svenska ridponnyer, man får kolla koden på framsidan =)  då är dom rätt o slätt korsningsponnyer med pass från asrp =)

Rexona
0

¤4 Jo haflinger utan stam räknas också som sv ridponny.
Jag har bla en shettis utan stam och den räknas som sv ridponny.
Trots att det inte finns någon tvekan om att den är ren shettis.

Peppe
0

#5 nej den tillhör inte rasen svensk ridponny, inte heller din shettis. dom gjorde det enligt det gamla regelverket, INNAN svensk ridponny blev en ras. läs länken jag skickade där uppe

som sagt är det mycket möjligt att din korsningsponny av shettistyp har pass som det står asrp på och det beror på att asrp utfärdade pass åt även "okändingar" förr.

läs även http://www.asrp.se/foreningen/stadgar.html §2 "ASRP:s verksamhet skall inriktas på att ansvara för registrering av icke stamboksberättigade ponnyer", därav att du kan ha ett ASRP pass till din ponny trots att den inte är svensk ridponny. detta är dock ändrat som sagt, nu får dom kusarna pass från SH istället. http://www.asrp.se/ras/registrering.html

på den länken finns annan nyttig info

Invisible
0

Vi fick ut pass till våran årsfölis, Dexter, från asrp. Han är efter ett D-ponnysto (kbl. tr./NF) och efter morganhingsten Tronshagens Figure.

Peppe
0

i den sista länken står tydligt ungefär på mitten av sidan;

"5. Registrering av ponny med okänd härstamning, svenskfödda och importerade, samt ponnyer med utländska sportregistreringar.

ASRP nyregistrerar ej länge ponnyer med okänd härstamning. För att registrera ponnyer med ej känd härstamning: kontakta Svenska Hästavelsförbundet."

därav att jag påstår att "haflingern" utan stam och "shettisen" utan stam inte är svenska ridponnyer. inte heller den irländska importen om den inte har känd stam som godkänns av asrp

Lorita
0

Det finns ju två register som avelsföreningen för svensk ridponny har hand om. Korsningarna raskord 99 och det är just korsningar som inte platsar någon annanstans och därför tar sv. ridponny hand om deras pass.

Sen finns en avel på svensk ridponny, smäckra ponnyer ofta med mycket fullblod i sig, avlade för prestation.

Det är ju synd att det inte framgår mer och tydligare vad som är skillnaden.

ett problem som tydligen håller på att lösas då inga nyregistreringar av korsningar görs längre hos sv.ridponny

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Rexona
0

#6 Min shettis har pass det står asrp på och det är bara drygt 1 år gammalt.Förvånad

Caspianowner
0

Ska kanske tillägga att även kända stammar hamnar i registret 99.

Likaså hästar med fullblod i stammarna. Varför vet ej, men så har de gjort.

Invisible
0

Måste både stoet och hingsten vara godkända raser av sarp för att fölet ska få registreras som RP?

Zadeira
0

#4, passet har jag inte sett ens då jag inte ansvarar för den delen, men på hans skylt står det svensk ridponny.. och iallafall jag skulle sätta pengar på att han är haflinger, iallafall delvis. Men varför kalla honom svensk ridponny om de lika gärna kunde säga att han "bara" är korsning eller icke godkänd eller något?

Irländaren vet jag egentligen inget alls om, så det ska ajg inte säga.. hon är kanske född i sverige som svensk ridponny, sen såld till irland och tillbaka importerad igen till sverige. Nej, skämt åsido, jag var mest nyfiken på det här med vad som egentligen är Svensk ridponny.

Peppe
0

#10 det är ju det jag säger hela tiden, det står ASRP (=avelsföreningen svensk ridponny), på passen eftersom den föreningen utfärdat din hästs pass. det betyder inte att den är av rasen svensk ridponny, det är bara människorna bakom som tryckt passet och därmed tryckt sin logga på passet, lite cred ska dom väl ändå ha för jobbet =)

och som tidigare nämns så är det aldeles nyligen det ändrats att dom inte utfärdar pass till okändingar

som #9 säger får man kolla på raskoden! =)

#13 det lever ofta kvar eftersom rasen svensk ridponny är relativt ny. tidigare kallades ju alla ponnyer man inte visste vad dom var för något för svensk ridponny. samma sak som att folk kallar svensk varmblodig ridhäst för halvblod fortfarande, det är svårt att lära om ;)