en fråga!
Hur många månader ska det gå innan man skiljer ett föl från sin mamma?
Jag bara undrar, för jag vill veta!
Jag har för mig att det ska vara minst 6 månader.

minst 6 månader
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

jag låter mina ston fixa det där själv, har hittills inte varit med om att stoet inte stött bort fölet själv. mitt arabsto stötte själv bort förra årets föl när han var ca 9 månader. då var hon dräktig men det är hon inte nu så vi får se hur länge hon står ut med sitt nuvarande föl som förreten blir 9 månader på måndag. mamman visar iallafall inga tendenser alls till att stöta bort henne så jag bara väntar. fölet ska på stobete i början på maj så har mamman inte börjat stöta bort fölet innan mars så tänker jag lägga mig i men annars så tycker jag att man ska låta dom sköta det där själva så gott det går.
Man kan börja med 10-15 min efter nån månad, men längre tid är nog bäst om man väntar tills dom är 6månader minst :P

Inte under 6 månader, men jag tycker det ska gå minst 9 månader och min Ametist fick gå ett och ett halvt år. När hästarna är vilda då stöter mamman bort fölet strax före hon ska föla nästa (= 12 månader) och om hon inte varit dräktig det året får fölet gå tills den är två år, sen tröttnar även en "vild" mamma.

#2 jaa, minst sex månader, men då ska fölet ha blivit avvand innan man kan flytta fölet.
# Om du ska skilja fölet från stoet "Permanent" så ska dom förstås vara helt avvanda, helst 1år :)
Monét är Monessas föl ska jag börja med att säga :P Han är född sent i april 2006.
Nu får han inte dia så mkt från Monessa, hon fixar det. han får vara utan henne i hagen när Monessa rids och när hon är inne (av nån anledning då ;P). Monét får också stå i spilta nåra meter från Monessas och Monéts box nu korta stunder.
Ska inte börja babbla om hur vi tränar honom ^^