Okända stammar
Ni som har häst med okänd stam eller delvis okänd, hittar ni på egna teorier eller är ni alltid ärliga?
Jag tycker är ofta man hör egna teorier där man låtsas att hästen är "vad man vill" att den ska vara. I mina öron låter det otroligt dåligt att inte kunna säga vad man faktiskt har.
Hur tänker ni?

Blacky är okänd förutom pappa som heter "Pilgrim" men det säger mig ingenting då han verkar vara oreggad/ej godkänd eller nåt ;) men är dock övertygad om att han är delvis fullblod av en lång rad anledningar men det är mest sånt jag konstaterat för mig själv. så länge det inte står med i stamtavlan ser jag ingen anledning att föra vidare mina tankar =)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Jadu jag har hört en del med trav i sig låtsas att det är något annat,
Vet en som köpt en oreg vbl travare för 14 000 kr och hävdar att det är ett sv hbl. Nä va stolt över den ni har oavsett ras. Jag skulle hellre ha en fin vbl travare för 14 000 kr än ett sv hbl för samma summa, för då hade den förmodligen inte varit lika fräsch.
Utlänska ponnyer och hästar reggas tyvärr ofta med okänd stam trots att dom faktiskt har stam, det är väldigt tråkigt faktiskt! Antar att det kan vara en ekonomisk fråga. …. Men väldigt löjligt !
#4 Ja det tycker jag ä väldigt konstigt, för vissa ponnyer står det ju uppfödarens namn och så men inte föräldrarna till ponnyn? Knäppt :P

vi vet ingenting om våra två shettisar, utöver att de "i original"kommer från skåne, från en hästhandlare. alla papper "försvann" på väg upp genom Sverige på hästbilen i början av 2000-talet.
misstänker att det i hingsten är både shetland och welsh, men det är ju som sagt svårt att veta eftersom ingen vet nånting om dem… (har försökt spåra bakåt, men det tycks tyvärr omöjligt)
medarbetare på djurskydd.ifokus

Jag är ärlig och säger vad min är trots att man egentligen kan vara tyst, men skäms inte över henne. Hon är reg okänd pga att föräldrarna är/var oregistrerade, pappan är död och troligen mamman med nu. Mamman är "travare" och pappan "travare"/arab, hälften var.
Vi hade en Shettis tidigare som saknade full stam. Vi forskade i nästan två år innan vi gav upp. Hon var helt klart en renrasig shettis men längre bak i leded hade de struntat att registrera ett sto så därför klassas hon numera som korsningsponny av shetlandstyp. Trist då man faktiskt vet hela stammen.
Sen stämmer det nog tyvärr detta med travare. HAr en bekant som köpte en "korsningsponny" och fast de fick information om att det var en renrasig varmblodstravare vägrade de att få den riktiga stamtavlan av uppfödarna. De trodde sig ha större chanser på tävlingsbanan med en korsningsponny utan stam än en varmblodtravare. Dock såg duktiga domare ändå att det var en travare.
Varför ska man skämmas över sin hästs stam. Den är väl så fin och duktig som den är. Stammen är ju mer till för att hindra inavel och att få bukt på ärftliga sjukdommar.
Har en A-ponny med okänd stam och det är inget jag skäms för, för han skäms inte alls för sig.Han är så otroligt fin trots att han inte har stam. Det enda jag tycker är synd är just stammen för hade han haft den så hade jag försökt fått honom godkänd som hingst.
jag har en d-ponny med okänd stam. fast hon är holländsk ridponny. inget jag skäms över ;o

Min ponny Bysen har okänd pappa, men vi vet vilken pappa det är för det var en tjuvparning och de hade nog fångat in mamman påväg från den hingsten eller något. Det var typ 3 veckor innan hingsten skulle kastreras
Det togs inte en massa DNA, så man skrev Okänd i stället. Men Bysens mamma Kickan (Welsh 123cm) stod på nått ställe och då rymde hon in till Key Man (Engelskt fullblod Ca. 165cm e. Eighty Eight Keys). De vet helt säkert att det är den hingsten som är pappa till Bysen. Bysen är reggad som Svensk Ridponny.
Jag skäms inte över att det står okänd. Bysen är världens finaste ponny även om han inte har superfina papper!

#5 Det kan ju handla om tjuvbetäckning, finns det då flera hingstar i närheten kanske man inte bryr sig om att ta reda på vilken som är skyldig. Däremot borde man ju veta vem mamman är! Annat är ju märkligt.
Skynda långsamt så går det fortare.

#12 jag sålde faktiskt en häst i våras åt grannen där vi var helt hundra på vem som var pappa…………..men vem mamman egentligen var, blev mer och mer ett frågetäcken.
Jo, hon kallades Emma och bilder på henne finns men sen, gick alla uppgifter isär. En var att hon var renrasig med krångligt namn som blev Emma (ras? troligen welsh sektion?)
Pappan var godkänd avelshingst och alla papper var korrekta därifrån, men Emma det är och förblir ett stort frågetäcken.

#13 Hrm fölet kanske blev kidnappat av ett annat sto eller nåt? Eller så har uppgifterna försvunnit på vägen men uppfödaren bör ju veta tycker man.
Skynda långsamt så går det fortare.

#14 man får olika uppgifter varje gång man frågar stoägare och stoet dog för flera år sen så DNA är inte att tänka på.
Mamma är alltså Emma som är en brun ponny som kanske inte ens heter Emma och pappa är fina avelshingsten med alla papper i ordning Föresten så är det ganska troligt att Emma inte var brun heller utan en mörk fux.
Jag har alltså sett hästen födas, så vem som är mamma är det ingen tvekan om men vem mamman var det är höljt i dunkel.
Det finns i alla fall ingen registrerad Emma som är welsh född det året och det var var ägaren sa att hon var.

gamla medryttarponnyn va en korsning, vi gissade oss till tinker, appaloosa och arab men kallar henne rätt och slätt korsning

Skulle inte falla mig in att ljuga ang mina hästars härkomst.
Shettisen har jag full koll på. Hingsthållare, uppfödare & tidigare ägare. Riktigt roligt måste jag säga. En är helt höljd i dunkel.. Sedan har jag en med mamma, import via danmark. Det är de vi vet med säkerhet.
Sedan kan man ju spekulera och det är ju en annan sak 
Köpte en gång en shettis som skulle vara välutbildad, tävlad med stam (i passet) Dok visade det sig att hennes föräldrar var "påhittade", tävlad en gång. Och ej så välutbildad utan en liten buse. .