Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 5553 ggr
velepa1986
0

ÄNTLIGEN svar

Min häst är 22 år och har haft hosta i många år men inget som stört. Senaste året har han vart så dålig att jag inte kunnat rida på honom. Jag har haft ut 2 olika veterinärer och fått 2 olika svar på vad de skulle kunna vara.. Hjärt eller lungfel. Har fått medeciner utskriva men dom har inte hjälpt. Vi hade gett upp hoppet om honom efter att veterinärerna sagt att de är snart slut. Vi har nästan bokat en avlivning så han fick dö hemma.

Men så vart jag tipsad av en tjej som sa att jag skulle skicka en mananalys till en homeopat, jag gjorde de och idag fick jag svar! Han har utvecklat en allergi mot pellets och müsli!!! Han har fått pellets varje dag! För lite järn och vitamin b5 i kroppen och surt phvärde i tarmarna. Men de är inget som han skulle behöva avlivas för!
Jag kommer inte kunna lita på veterinärer till 100% eftersom båda sa att han inte hade nån chans!

Nu går han i lösdrift och ska påbörja medicinering!

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/

powderpuff
0

När ska du påbörja medicineringen?  Hade inte homeopaten något medel hemma till honom? Jag hoppas det hjälper honom. Var lämnade du in mananalyse? PM:a gärna om du inte vill skriva ut det här.

Jag har själv goda erfarenheter av alternativmediciv då vet gick bet på min isis.

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

emeliekarlssoonn
0

Åh vad roligt :D
Hoppas det fortsätter att gå bra för er!

Gronstedt
0

Just i fråga om hur rubbad tarmflora kan påverka allmäntillståndet är både veterinärer och humanläkare ofta sorgligt okunniga, så på det området tror jag det kan finnas mycket att hämta i alternativmedicinen.

CelsiusT
0

#3 *Håll-med-inlägg*

Det är faktikt inte fel att kolla med homeopater ibland =) DU måte uppdatera här hur det går för er och hur resultatet blir!! =)

Medarbetare på westernridning.ifokus

Cilla89a
0

vad är homeopat för något? ;)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

powderpuff
0

#5 Enkelt förklarat är att det är en som håller på med naturmedicin.

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

Smex
0

men oj. Att det kunde vara något sånt enkelt. Det var lite skrämande faktis, att du höll på att avliva honom för det där lilla. Ja något man bör tänka på kanske till framtiden =)

Zabbio
0

Måste säga att jag är skeptisk till metoderna, men det skadar ju aldrig att prova om det kan vara någon allergi och ge lite tillskott :)

Lycka till och hoppas att det funkar!

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

lisette
0

#8 kan man ta ut en som talar med djur tycker jag absolut man ska prova med homeopat.. =)

#0 SKÖNT!

Lorita
0

#9 jo det vet jag folk som gjort, en som hade en travare den ridtravarentravaren måste var duktig att ljuga (det var inte ägaren var med, hon jobbade) för den sa att den sprungit in massa pengar och rest runt i hela landet.

Till saken hör att hästen aldrig var startad och innan ägaren köpte den så hade den bara åkt transport en gång, för inte kan väll hästpratare vara bluff Oskyldig

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

lisette
0

#10 det är det jag menar.

känner man att man kan lita på en hästpratare så borde man även prova en homeopat.

Zabbio
0

#9 Förstår inte riktigt anledningen till ditt svar :P Jag har väl aldrig påstått att hästpratare är bra?

Iofs tror jag att det är möjligt (eller jag vet det av erfarenhet) men jag tvivlar på alla som vill ha betalt för det, speciellt om de gör det via foton m.m… O__o; Menmen..

Jag vet inte hur en håranalys görs, men mycketbrister och så sätter sig til slut i hud och hår, så det kan ju vara humbug med ett korn av saning :P

Oavsett vilket å hoppas jag att TS hittar en lösning.

Zadeira
0

En av mina kompisar gjorde en hårnanalys och fick reda på att hon var glutenallergiker. Hon hade gått runt med ont i magen flera års tid, men läkarna hade inte hittat felet efter otaligt undersökningar coh tester. Efter hårnanalysen uteslöt hon gluten och nu har hon sällan ont i magen längre.

LinaN
0

Homeopati är ett bra komplement till vanlig medicinering där vanliga åkommor och diagnoser inte går ihopa.

Men precis som med allt så måste man vara skeptisk.Man brukar ju inte ta vilken hovslagare som helst om man har möjlighet att välja mellan ett par, man hör ju sig för och ser om h*n är något bra. Samma med vetrinärer, man har vissa som är bra och andra som är värdelösa. Men den värdelösa hästvetten kanske är super emd hunden eller katten istället.

Folk som gör ett bra jobb och de som gör dåliga jobb, pratas det om och man fattar sig en mening därefter. Så med homeopater, hästviskare, vetrinärer, hästmassörer, ridinstruktörer, akupunktörer o annat folk ska man höra sig för om. :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

velepa1986
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

Jo homeopaten har och ja ska beställa hem en av produkterna han rekomenderade mej, men jag har bytt hela hans foderstat som han sa och nu äter han bara betfor och hel havre, han får även gurkmeja för ett av ämnena han saknade i kroppen finns i de.

De skrev jag inte överst men han får inte äta någonting som är koncentrerat. De mesta som finns i djurbutikerna är koncentrerat, va in på hööks idag och letade efter vitaminer men de fanns bara koncentrerat..

Jag lämnade in min mananalys hos http://www.homeopathuset.se/ och de kostade mej 1010 kr. De tog ca en månad innan jag fick svar, och jag bad om att få mejlsvar istället för att dom ringer upp för då skulle jag glömma hälften.. :)

Sandra

Besök gärna

velepa1986
0

Oj, glömde #1 i ovan

Sandra

Besök gärna

Zabbio
0

Har inget emot de flesta alternativa medecinerna (et fåtal som jag är skeptisk mot, och sen vissa individer ;) och oftast skadar det inte att prova :)

#15 För mig låter det mer och er som försök att roffa åt sig pengar.. :/ Tål inte koncentrat..vad i koncentratet är det som inte tåls? För det är ju inte koncentrat om du spär ut det.. m.m. Bra knep att köpa hans saker istället.

Menmen, det viktiga är att hästen blir frisk och går veterinärrna bat får man ju försöka med annat. :) Lycka till.

velepa1986
0

Han har skrivit:
Allergier: Koncentrerade kraftfoder (pellets, müsli)
Vet inte om jag missuppfattat de, de kanske är så att de bara är dom? Vad tror ni? Kanske måste ringa och fråga..

Han har kännslig tjocktarm, och han har vääldiga gaser i magen. Han fiser väldigt ofta, onaturligt ofta och de är för de koncentrerade fodret..

Sandra

Besök gärna

gejsa
0

#18# Måste ju säga att jag tror inte så mycket på homeopater eller liknande. Det du hade kunnat gjort eller ska göra om hästen har ont magen och fiser kanske är lös i magen osv är att bara ge ett bra torrt hö, inte hösilage. Ge helst fri tillgång. Gör så i ca en månad så kanske hästen mår bättre utan en massa mediciner. Och om hästen hostar mycket så tror jag mer på att hästen har dammallergi. Sopa aldrig i stallet när hästen står inne, ha bra halm och låt hästen stå ute dagtid så länge som möjligt.

Lycka till!

velepa1986
0

#19 Han står i lösdrift och har fri tillgång på hö. När jag ryktar så står han alltid med huvudet ut..

Sandra

Besök gärna

gejsa
0

"20" Hur länge har han stått på lösdrift?

velepa1986
0

#21 Han har vart ute sen i maj utan att vara inne i boxen, vi byggde lösdriften i sommras. Han sover i den andra natten inatt.

Sandra

Besök gärna

gejsa
0

#22# Men OM det skulle vara att han är dammallergisk kan det ta lång tid innan man märker av någon förändring. Iaf var det så med min häst.

Han fick stå i logen som är högt i tak i flera år vintertid så helt plötsligt var han bra i lungorna och tålde att stå i stallet igen. Efter att ha stått i logen i ca 5 år vintertid.

Nu hostar han bara på våren när det är dammigt ute och när det är mycket pollen.

När du ger mat i krubban, se alltid till att det är uppblött av tex lite betfor med extra mycket vatten.

velepa1986
0

#23 Va din dammalergiker? Hur fick du veta de?

Jag blöter alltid hans foder. När han fick pellets förut så blötte vi även de..

Sandra

Besök gärna

gejsa
0

#24# Vi förstod det till sist. Alltså min veterinär och jag. Först trodde vi att han fått en allvarlig infektion (förkylning) men det varade hela vintern. Vi gav en massa medicin för detta. Han hade ju t o m snor som rann ständigt från näsan. Det var alldeles tjockt och grönslemmigt. Han hostade t o m slem. Han stod ofta med huvudet utanför boxdörren och varje morgon var det fullt av snordroppar som han hostat ut på golvet. Det var jätteäckligt. Veterinären gick ner igenom näsan och såg att det var svullet och rött.

Han blev lite bättre på sommaren men så fort han blev installerad i stallet så började det igen nästa höst.

Vi gick över till hösilage och blötte all mat, längre utevistelse och så bytte vi box så han fick bättre luft i logen osv osv