Det ÄR groteskt! Belgian Blue är framtagna för att producera så mycket kött som möjligt och i detta klippet så självklart försöker uppfödaren att rättfäriga detta, det är ju hans stoltheter vi snackar om, men de tas ju fram genom väldigt selektiv avel, endast de med mycket muskelmassa får användas i avel och ju längre genrationerna går så blir djuren större, tills de når denna storleken som gör att de inte kan kalva själva utan det krävs kejsarsnitt VARJE gång en ko ska kalva, och det är en ganska stor operation! Därför klarar inte korna av att få så många kalvar som en normalko kan få, en av mina gamla kor fick tvillingar nästan varje gång hon kalvade, men hon fixade det galant alltid, hon blev 15 år och jättelycklig. Har en kvar nu som fick sin sista kalv för 2 år sen, ho är född 1991 och går nu på bete som lycklig pensionär tillsammans med en liten stut som vi köpte som sllskap till henne. Ska gå ut och ta ett kort på dem när jag ska ut med hunden om en stund.
För ett antal år sen försökte man införa belgian blue i sverige. Som tur är så vände de flesta bönder i sverige sig emot detta, dock inte alla, men rasen fick inte den framgång de trodde att den skulle få.

Nej tack för såna här djur, hur långt får man gå egentligen?
Skynda långsamt så går det fortare.

Belgianblue Sverige Hittar inga direkta datum på sidan. Mer än vid bilden på en 24 månaders tjur som föddes 2006.
Vissa köttbönder korsar in lite "lagom" belgian blue för att öka förtjänsten lite grann….

Haha såg du den svarta (med rumpan mot kameran) den såg mer ut som en gigantiskt gris!
Att man bara vill ha såna är för mig helt ofattbart.
20% bättre lönsamhet, men hur mycket sämre djurhälsa??
Observera att det stod "industriell" korsningsavel. Så nu föder vi inte upp djur längre. Vi tillverkar dom.

Hua! säger jag bara. Tack o lov så börjar älgjakten snart så man får fylla på frysen igen.

#5 Endast renrasiga kor kanske? Eller nåt.