Lösarbete?
Jag vill gärna arbeta min häst lös, och det har fungerat fint så långt att hon följer mig när jag går, stannar när jag stannar, svänger åt båda hållen när jag svänger. Jag kunde också skicka ut henne att skritta på spåret - längre har vi inte kommit, men vi har bara försökt en gång. När jag bad henne trava drog hon nämligen iväg i full kareta genom hela ridhuset! Hon hade naturligtvis sk*troligt och efter några minuter kom hon snällt travande fram till mig och lät sig fångas.
Problemet är att jag är så ***** feg, så jag blir rädd när hon rejsar iväg så där. Rädd att hon ska försöka hoppa ut eller att hon ska skada sig. Fast manegeväggarna är massiva och 2,5 m höga. Fast där är mjuk, fin spån/sandblandning. Fast det är nyttigt för hästen att röra sig fritt i alla gångarter, vilket hon nästan aldrig gör i rasthagen. Fast jag borde lita på henne. Fast jag sett andra hästar springa av sig på samma sätt därinne.
Vad tror ni? Är jag bara fjollig? Är nyttan större än risken? Hur stor är skaderisken?

Om du inte driver henne så brukar dom inte springa fortare än vad dom klarar 
Att hästen går omkull och skadar sig vid ett galopp-drag i ridhuset är inte större än att den gör det ute i hagen.
De brukar ju ha rätt bra på koll på vad de klarar av utan att gå omkull. Ser inget fel alls i att hon får springa av sig sådär i ridhuset, tror det bara är bra särskillt om hon inte gör det i hagen.

det brukar inte hända så mycket om dom går omkull heller 
Nä jag håller med Lorita, du är bara fjollig. 
Nej men som sagt, risken att de går omkull när det enbart är de själva som driver dem framåt är minimal. Och även om de då skulle gå omkull så är det väldigt liten risk att de skadar sig nåt större. Så låt henne springa du! 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Jag tror inte att hästar går omkull så ofta om dom får springa av sig utan att man stör dom. Använd annars "ptroo" eller annat ord om du tycker det går för fort. Hoppar ut tror jag inte hon gör i alla fall.
Däremot bör hon inte få rusa iväg om ni tränar, men det ger sig nog med mer träning. Lycka till
Vill bara skryta lite … vi försökte igen i söndags, och hon skrittade lugnt med mig, stannade och startade utan problem. Och när jag sedan manade henne i trav så gick hon SJÄLVMANT in på en 20-metersvolt! Ibland var det något utanför som lockade hennes uppmärksamhet, men två hela varv vände hon uppmärksamheten tillbaka mot mig när jag pratade med henne och fortsatte att trava på volten. Sedan var det någon som gick på läktaren och hon stannade för att titta på det, men kom sedan till mig.
Det blev massor av beröm och så gick vi till stallet för att käka morötter. Jag är fortfarande på små moln! Vilken tjej!
I går gick vi ut i solskenet med grimma och longerlina, för att beta och för att leka. Då och då ber jag henne cirkla på 8-10 meter, gärna över små diken eller omväxlande hårda och mjuka partier, för att hon ska få kliva på ojämn mark och känna efter var hon har fötterna. Det gick bra i skritt, men när jag bad henne trava började hon stegra och kasta och låtsas försöka slita sig, och en gång brallade hon loss ordentligt och slog bakut. Inte för att hon var i närheten av att slita sig eller skada mig, men liiite läskigt ändå! Men jag tyckte jag såg på hennes hållning och blick att det var lite bus, lite trots, lite "men vad är det du vill egentligen!" och väldigt mycket livsglädje. Hon är en stadgad medelålders dam, som går med andra stadgade medelålders damer, så det blir inte så mycket busat i hagen.
Hon fattar inte riktigt vad jag vill att hon ska göra, men det är OK, tycker jag. Så jag bannar henne inte när hon busar, utan låter henne hållas och manar henne sedan att röra sig framåt igen och berömmer massor när det blir rätt.