Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 1439 ggr
reddie
0

Sitstips

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag rider åker mina skänklar alldeles för långt fram. Det har blivit så att då min häst går fortare så åker refexmässigt skänklarna fram för att "bromsa". Någon som har några tips på hur man kan få dom att stanna där de hör hemma.

Jag vill inte ha några kommentarer ang. formen på hästen, han är inte skolad och för tillfället väldigt pigg utan bara på min sits.

Tack

reddie
0

suddig bild men här börjar de åka fram

reddie
0

så här ser det ut på de flesta av mina kort…tips någon?

Lorita
0

Jag skulle börja med att länga stigbyglarna ett eller två hål, du sitter lite långt bak i sadeln.

Snygg häst föresten, mycket trevlig typ, set ut att ha ett bra steg så rid inte ihop den för fort nu bara.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Yazmine
0

Hur gammal är sadeln ? det kan ju vara den som är problemet ?Sadeln är ju väldigt vicktig inte bara att den ska vara rätt för hästen utan rätt stoppad i sittsen så att ryttaren sitter korekt.Flört

reddie
0

Hade precis kortat av lädren ett hål då det kändes bättre idag för av någon anledning så drog jag upp benen när jag travade. Ska kanske rida utan stigläder några passFundersam

Sadeln är 4 år, men använd i 3, det är en syntetsadel och ganska "hal". Vet att jag hamnar långt bak, får ofta sätta till mig i sadeln. Jag har extra bossor som man kan sätta fast, kanske de kan vara till hjälp?

reddie
0

Tack förresten Lorita, vi skyndar långsamt och har inga större ambitioner förutom trevliga ridturer

Yazmine
0

Har du extra bossor så tycker jag att du ska prova för dem ger ju stöd,lycka till Skrattande

bubbelbubbel
0

jag är ju rätt dålig på allt som heter sits, men jag gillar din häst, han är så fin ! :)

Lorita
0

#6 den hästen kan nog visa vad den går för i både hoppning och dressyr längre fram så jag hoppas man får hör om något resultat i en kubbtävling, längre fram.

LinaN
0

Skitsnygg pålle! vilken nacke! hingst? o.O

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

[slo]
0

Hmm, som någon annan skrev här för ett halvår sen eller så när det diskuterades sits, sitt inte på rumpan utan "sug tag"… :p Och jag skulle nog också längt lädrena ett hål eller två, fast jag rider iofs med rätt långa jämt. Tänk lite på att försöka höja din hand också, det kanske inte har så mycket med sitsen att göra, men höjer man handen brukar hela överlivet och axlarna också hitta "rätt" läge.

Snygg häst, hur gammal är den? :)

Loa-bg
0

hade problem med det också ett tag, riktigt illa för min del för tån boxade till hästens framdel upptill (vet inte vad den delen på hästen heter… :S). Det berodde på sadeln, nu har jag andra sadlar och har inga problem, men så fort jag sätter mig i den sadeln..

det kan ju alltid vara ngt :)

CBA
0

#11 Ja att "suga sig fast med hugget" brukar hjälpa att komma rätt i sadeln ;o)

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

[slo]
0

#13 det var så det var ja ;) Hade för mig att det var dig jag sett skriva det, men var inte säker… :p

lisette
0

japp det var lilla CBA som skrev det… låter ju inte klokt.

reddie, vad har du för ridbyxor? jag glider rundor med vanliga oskodda byxor om jag rider i en lädersadel. har du helskodda i syntet är det nog samma effekt tror jag..

CBA
0

#14 + 15 I de mörkaste vatten… ;o)

Mangis
0

För mig hjälper det att tänka att jag ska stapla skelettet rakt; "stå" över hästen (utan att för den skull nödvändigtvis lämna sadeln). Om hästen försvinner ska du inte landa på baken. Äsch, vad svårt att förklara!

lisette
0

#16 har dom hittat fiskarna på ditt djup? ;)

CBA
0

#18 NJä, här nere är det mest sumpfisk :o/

[slo]
0

#19 sumpfisk? Dom håller väl hemma i dammar och sånt :p Jag tror det är krabbor i dina vatten ;)

CBA
0

#19 nej nej, inte krabbor…du vet fisken som Nemos pappa och Doris råkar ut för, firren med den självlysande antennen :o)

lisette
0

tänkte mest på om de hittat andra lustiga fiskar än de med ficklampor där CBA befinner sig… ;)

[slo]
0

Aha, du menar sånna fiskar :p Mjo, jag tänkte mer att krabbor lever ju på botten… Och vid botten är det väl oftast djupt :D

reddie
0

tack för alla tips, suger åt mig som en svamp.
Rider bara med helskodda ridbyxor annars blir det alldeles för halkigt.

Hästen är en gammal travare som blir 10 år nu till nyår, en valack, envis som en åsna (om inte värre) men med ett enormt gott hjärta.

CBA
0

*skratt*

lisette
0

#23 nu är du heeelt förvirrad. doris är ingen ficklampefisk. men hon blir ju jagad av en sådan!

#24 blir det även det i syntetsadel?

[slo]
0

#26 nu förstår jag inte vad du praaaatar om Oskyldig

horspawer
0

skratt*

Snuttan
0

Jag sitter på samma sätt!

Stolsits heter det ;)

Det är för att du sitter felaktigt roterat i baken. När du lär dig rotera baken rätt och öppna lite i höften så hamnar överskänkeln rätt och du kan sedan för hand lägga tillbaka underskänkeln.

Din sits kan även bero på din sadel :p Det ÄR svårare att rida i korrekt dressyrsits i hoppsadel, allroundsadel, westernsadlar eller barbacka. Pga av att de sakerna helt enkelt inte är gjorda för att placera dig så som du ska och du inte får något stöd för det :p Iofs jag får även lätt stolssits i sadlar med för stora säten, även om sadeln i sig är bra för mig :p Gäller att allt är rätt :p

lisette
0
CBA
0

Men hallå det där är ju en polare till mig….jisses, är det där han tagit vägen, undrade vart han var…vilket öde att gå till mötes *fniss*

Snuttan
0

Är det bara jag, eller såg djuphavs-fisken väldigt kinesisk ut? :p

reddie
0

#26 det finns olika syntetsadlar. Vissa har en ruggad skinnyta, vilket säkert är lättare att sitta i (inte så halt). Min sadel är gjord av något slags konstläder vilket gör den halkig.

[slo]
0

Prova rida barbacka ett par veckor annars, och se om det blir bättre då :)

reddie
0

Ridit barbacka på han en gång och aldrig mer, aj säger jag bara. Men stigläderna åker nog bort ett tag, kanske kan hjälpa lite att hitta en bra placering i sadeln.
Kanske finns det någon bättre begagnad sadel som passar…

[slo]
0

Ta ett tjockt schabrak och en täckgjord då, om han är obekväm :p

Snuttan
0

Barbacka ridning borde ju annars ge mer stolssits… Är hemskt svårt att sitta bra barbacka…

Jag föreslår istället en bra sadel som placerar dig rätt, sitsträning för bra tränare /longering för denna och helt enkelt själv bara sätta sig och gå egenom hur du egentligen sitter när du sitter på hästen och lösa upp dig i lederna.

Murre_Uddiz
0

Varför kom det med fiskar mitt i allt?Fundersam

reddie
0

he he, det blir så då sajtvärden och medarbetaren är på G.

Tror inte att det finns några trådar som är "rena" från början till slut.

HahaSkrattande

tessa
0

#3: jag är själv dålig på detta ämne men blev nyfiken på vad du menar Lorita med detta du skrev: "Snygg häst föresten, mycket trevlig typ, set ut att ha ett bra steg så rid inte ihop den för fort nu bara."

- Om du har lust att förklara, undrar av ren nyfikenhet.. =)

Lorita
0

#41 som domarna brukar skriva hästen är nöjaktigt korrekt, man kan de på en hästs vinklar och byggnad överhuvudtaget hur steget är, därför kunde jag skriva att hästen troligen ha ett bra steg och för att vara varmblod har den mycket fina former som gör den mycket ridbar.

Att jag inte vill att hästen ska ridas ihop för fort är att då finns risken att man kortar ett förövrigt bra steg, hästen behöver inte gå med halsen krökt och jätte samlad, den bör ridas lite mer fritt och om möjligt lite lägre än på bilderna, för att den ska få möjlighet att jobba mer med ryggen.

Om man ser på hästens runda och välutvecklade kors så tror jag den kan hoppa också om den har huvud till det. Jag gillade hästen så mycket som man kan gilla en häst från tre stillbilder.

reddie
0

kul att du gillar min pålle. Han är rund och go lite överallt, inte bara på rumpanGlad
Han kan gå i lägre form, men då måste han få springa av sig några rundor först för att sedan kunna koncentrera sig och slappna av. För tillfället är jag så otränad att jag inte orkar med så speciellt många varv på min fina "dressyrbana". Det är jobbigt att rida varmblod Skrattande

tessa
0

Tack Lorita för ditt svar! Blev bara nyfiken på hur du menade, och tackar för ditt utförliga svar.. =) Tycker att det lät intressant detta med att man kan riskera att förstöra en hästs steg.. tänk att göra det utan ens själv inse det.

- varmblod rockar reddie! ;)

CBA
0

#40 Det är väldigt sällan som vi sabbar en tråd med annat än vad tråden handlar om..det finns det andra som är duktiga på *fniss*

lisette
0

#39 det var ju slos inlägg om att det skulle sugas osv. vilket fick oss att tänka på fiskar av ngn anledning o så blev det så.. ;)

[slo]
0

Snuttan, jo, visserligen… Men har man väl fått till en bra sits barbacka så sitter man där man sitter sen :)

lisette, det var det värsta jag hört på länge, skulle jag vara skyldig till nåt sånt?! Okvalificerat skitsnack! :p

Murre_Uddiz
0

Haha, ok :D

Snuttan
0

Slo, hur tänker du då?

För som jag ser det så kan du nästan inte sitta i en riktigt bra korrekt samlande dressyrsits barbacka… Hästen rygg placerar dig helt enkelt inte så och iallafall tjejer har rätt långt att gå för att hålla sig själva "uppe" utan något stöd… 

Tänker framförallt på hur höften kommer vinklas och roteras, hur bäcknet naturligt kommer hamna efter hästens ryggform, hur överskänkeln hamnar och allt i propotion till ryttarens rygg… Överkroppen och underskänklarna anser jag är rörliga och därför har jag inte med dem i beräkningen på hur ryttaren hamnar…

[slo]
0

Jag tänker inte så mycket, utan det är vad jag har gjort för att träna min sits och hur jag sitter får jag nästan alltid bra kommentarer på av olika tränare.

Men funkar det inte för alla, så får man lösa det på något annat vis… Jag delar bara med mig av vad jag tränat på och det som funkat för mig, sen tror jag att man får plocka ut lite här och lite där för att få till en träningsmetod som funkar för en själv :)