Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterbilderfilmer
Läst 572 ggr
LinaN
0

aj aj aj, taskigt läge!

Denna Cowboyen har verkligen hamnat på fel sida av sin häst…..

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

LinaN
0

me är man dum får man lida….

mazze
0

Som man bäddar får man ligga!

lisette
0

hoppas han slog sig.

kan inte hjälpa att jag känner så. men när man spänner åt gjorden där bak för att få hästen/tjuren till att bocka för att roa publiken så förtjänar ryttaren det.

CBA
0

Så känner jag även för de som blir spetsade under tjurrusningarna i pamplona!

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

lisette
0

jag kan inte annat än att hålla med

Mangis
0

Min dator tycker att det var så dumt att den vägrar visa sidan! Hemlis

Lorita
0

#6 det är en cowboy som ligger på rygg på marken och som just kasstat upp en häst i luften….det ser ut så i alla fall Oskyldig

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Sussi
0

får inte upp sidanLedsen

E_hjo
0

inte ja heller… =(

gejsa
0

#4# Så känner jag också. Tycker inte om att folk åker dit och betalar för att se hur tjuren sakta dödas. Det är djurplågeri i allra högsta grad.

Faxlin
0

#4: Håller med dig fullt ut. De förtjänar att bli spetsad tycker jag.

Min dator vill inte heller se denna sida. jag tror den skyddar mig från att bli arg och upprörd :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Lorita
0

Jag fick inte heller upp bilden sent i går kväll, nu funkar det igen. Får ni upp bilden så titta på hästens hovarGråter

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

LinaN
0

Lorita, ja hovarna är inte tjusiga……. o mått cowboyen få ont!

jen
0

#3 håller med dig Lisette!!

Asagard
0

Haha, den var ju helt UNDERBAR!!

Ser ut som om hästen tänker "ATACK"!!!

Asagard
0

#12 - Är det inte en "vildhäst" då? Kanske inte så konstigt att hovarna ser ut som de gör - vem vill verka en "vildhäst" frivilligt. :-)

LinaN
0

Asagard, en del rodeaohästar används ju om o om igen, även oinridna korsningar, sålänge de bockar bra…… men är det en mustang (som för övrigt är olagliga att tillfångata om det itne rör sig om "skyddsjakt" även om det itne är jakt) men dom hästarna tycker ma nitne borde gå till rodeo-shower

Asagard
0

#17 Med andra ord oinridna och ovana vid mänsklig hantering. Annars skulle de ju inte bete sig som de gör? Eller?

Ja, Mustanger är väl fridlysta idag?

Snuttan
0

Asagard, man brukar spänna åt en rem om buken på dem (bakom revbenen där det är mjukt och kan klämma åt ordentligt) som man spänner till precis innan hästen släpps in på banan. Remmen som sitter åt ordentligt vill hästen bli av med och börjar därför bocka…

Är inte så säker på om man alltid använder sig utav remmen, men man gör det ofta iallafall.

Hästen på bilden har ju en sådan rem…

Asagard
0

Okej, låter som mer djurplågeri i så fall i mina öron, än att hovarna är misskötta… Gråter

[slo]
0

Hihi, vilken lustig bild :p

lisette
0

#20 det är ju det jag skriver i inlägg 3. ryttarna förtjänar det.

Asagard
0

#22 Okej, missade det inlägget. Generad

gejsa
0

Nu fick jag också upp bilden. Fick inte det i går. Men undrar jag om inte hästen hamnar rätt på honom.

Men hur sjutton ser ni att hovarna är dåliga? Jag har mina glasögon men ser inte det iaf.

Remmen där bak är väl för att det ska göra ont i skapet eller snoppen när dom drar åt så att han ska bocka?

elin
0

Hoppas gubbejäveln dog på fläcken !!!
Vilka hemska hovar, fruktansvärda!

/Elin

Murre_Uddiz
0

Usch, jag hatar sån rodeo :( stackars hästar och tjurar. Och det är hemskt med hundar, tuppar m m som tränas till att slåss o attackera mot samma sorts djur som dom själva. Så får dom vara i en typ sån där grej som man boxas i fast mindre, 2st hundar tex. Så börjar dom bråka och människorna hetsar mer o mer tills en av dom typ dör..BläGråter Fast jag kan ju inte så mycket om sånt.. (och det vill jag inte heller)

gejsa
0

Hur sjutton kan ni se hovarna. Iofs har jag snabb upplösning så vissa bilder är dåliga att titta på eftersom jag har modém.

E_hjo
0

Attans asåå…. =(

Eve
0

Hmm, ska inte uttala mig om det där, risk för avstägning… kan ju säga att jag hatar det

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Snuttan
0

Remmen klämmer på ljumskarna. Inte mellan benen på hästen… vet inte hur den skulle lyckas klämma åt snoppen på hästen :p Jag kan se hur hov-kanten ser ut, är typ vågig upp och ner ju, jätte sprickna…

LinaN
0

En del hästar uppmuntras till o bocka, o dessa går in på banan utan rem om ljumskarna.

finns till o med ett kapitel nånstans i monty roberts (jag vet at ten del tycker illa om honom men låt så vara) bok "från mina händer till dina" hur man lär en häst att bocka ^^

lisette
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#30 klart den klämmer åt skapet på hästen. ivf mina gossars hjalmar sitter där…

gejsa
0

#32# Ja, nog når det skapet alltid. *ler*

lisette
0

sitter och funderar på hur de gör med ston för att få de att bocka, om de inte lär hästarna det vill säga… den bakre remmen måste ju vara sjukt hårt spänt för att få en reaktion från hästen.

Snuttan
0

Jag tycker då inte det ser ut som om den klämmer hästens snopp.

Har heller aldrig hört talas om att det skulle vara som så. Det vore ju mer direkt skadligt på hästarna. Att klämma åt ordentligt runt magen och ge tryck på ljömskarna gör ju mer ont men inga direkta skador, eller borde iallafall inte det i mitt huvud…

Snuttan
0

Vad jag vet så använder man nästan bara hingstar.

Och remmen sitter sjukt hårt. Annars skulle det itne ge ett sådant buk-tryck att hästen skulle vilja bli av med remmen så pass mkt att den skulle vilt bocka…

Det skulle heller inte vara så ovanligt med sådana hära skador som det värkar vara… (finns ju en anledning till att de har rejäla läderremmar som de sedan har padding på = de spänner de nått förjävligt hårt och de måste hålla=läder + padding för att inte få för mkt sår på hästarna…)

lisette
0

ja med tanke på att jag inte har varit på rodeo och inte ens är intresserad av det så vet jag inte, men mina hästars hjalmar sitter ivf där bakre gjorden finns. är ganska övertygad att om jag spänt åt en gjord så på brago så hade han betett sig likadant. givetvis för att det gör ont på diverse ställen.

undrar lite spontat varför de rider med och undan sadel.. på bilden i #0 finns ingen sadel och i #35 har dom en sadel…

Snuttan
0

Finns flera varianter utav Rodeo, olika klasser liksom..

I vissa så rider man hästar som är totalt vilda, i andra tama hästar som bara är inspända eller något. Sedan så får man i vissa klasser hålla i sig i sadel och i andra ingenting.

Sedan finns det ju rodeo-klasser på tjurar och Rodeo-klasser där man ifrån marken eller häst ska fånga eller hålla tag i ko/kalvar… & så finns det en vildhäst-klass ifrån marken, med att man ska fånga/hålla i en häst som inte vill bli hållen…

Tror jag missat ett par klasser nu, är inte expert precis :p

lisette
0

nu medan sidan var nere så hittade jag en sida. där står det följande…

Bucking straps are painful. They are cinched tightly around the animals' genitals or abdomen, which makes the horse or steer buck to try and shake off the strap.

snabbt översatt står det att remmen är spänd hårt över djurets genitalier eller mage vilket får hästen/tjuren att bocka för att försöka bli av med remmen.

Snuttan
0

Jag tvivlar faktiskt lite grand på att man värkligen brukar göra det på riktiga rodeo-tävlingar… Dels är det för stor risk på hästens genitalier och det är trots allt inte meningen att djuren ska plågas massor, sedan så har jag aldrig hört talas om det tidigare (eller läst) och din källa är PETA. PETA skulle inte jag säga är en riktig trovärid källa alltid :p

gejsa
0

Har inte heller sett någon rodeo. Vill nog inte göra det heller. Ärligt talat. Tycker det är djurplågeri. Men har hört av någon eller om jag sett det på tv minns inte vilket, att det är någon sorts platta eller så som man inte ser under remmen så att det når skapet så att det trycker. Ju mer man spänner ju hårdare sitter det på skapet.

Snuttan
0

Nu får vi nog vara lite nogranare med ordvalen… Frågan ifrån början var ju om remmen satt över själva snoppen på hästen. Skapet är ju ett helt område och där kan den däremot trycka på lite…

gejsa
0

Om man säger så här. Hur remmen sitter vete f.n. Men att det är något som trycker på skapet är det vad jag har hört. Men man får ju inte säga att man hört något för vissa. Så hur man ska berätta att man hört det vet jag inte i detta läge. Här ska man ju veta allt.

Så jag släpper detta nu. Måste höra mig för om jan kan nå denne person i morgon för att höra vad den säger om detta. Räcka ut tungan

Snuttan
0

Gejsa, känner du någon som varit i när-kontakt med Rodeo? - Är jätte intresserad av allt om vad det är för typ av rodeo den varit i närkontqakt av, vart och hur det kommer sig att den varit det och lite kort dens samanfattade uppfattning utav det!

Mina främsta källor i det här fallet är flertal TV program, olika hemsidor osv. Jag har av okänd anledning läst på rätt bra om Rodeo :p Både för och emot sidan faktiskt… Kan väll säga att det finns rätt gott om sidor som tydligt punkterar ut nackdelarna med Rodeo men att det inte finns så mkt läsning för Rodeo mer än de allra offecielaste föreningarna och tok-gubbar typ… 

Kan fö lägga till att jag nästan bara intresserat mig för Amrikansk Rodeo och offeciell sådan, större tävlingar, inte privata saker…

gejsa
0

Närkontakt vet jag inte. Men westernryttare är dom och väldigt intresserade av allt som har med ridning att göra. Hur dom vet och känner till saker vet jag inte. Ska fråga det om jag får tag i dom.

Snuttan
0

Jag känner en del westernryttare och jag kan lova att överlag så värkar det inte betyda att bara för att man rider western så kan man något om Rodeo :p

gejsa
0

Nej som sagt så vet jag inte hur dom vet. Men ska fråga dom när jag får tag i dom. Vet också fler som rider western har ju tex ett westernstall bara 1km härifrån som tar emot in- och tillridningshästar och problemhästar. Men tror inte heller att dom vet så mycket om rodeo. Dom har haft olika amerikanska duktiga westernryttare här på clinics som dom anordnar bl a. Men kan ju fråga om dom vet något också vid tillfälle. Dom har ju varit mycket i Amerika och bott hos dom som varit här på clinics bl a för att lära sig själva.

yoanna
0

de där kan ju ite sluta bra :P

Murre_Uddiz
0

Undrar vilken idiot som 'hitta på' rodeo. Varför förstöra hästarna när man kan göra så mkt annat kul med dom ;)

lisette
0

#40 kanske inte. men det är vad jag hittade och jag har ögon att se med själv.