Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: islandshästar
Läst 4298 ggr
Maja
0

Har du ridit för en islandstränare?

1.
a) Vem har du ridit för?
b) Hur var det?

2. Vem står högst upp på din "Jag vill rida för"-lista?

Glad

Maja
0

**1.
a) Tyvärr ingen hittills (räknar inte med ridlärare på ridskolor).
b) -

2.
Absolut allra högst upp på min lista står Gudmundur Einarsson, helt klart!**

Cavello
0

1.
a) Vem har du ridit för?

Thomas Ekholm

b) Hur var det?

Det var kanon! Han var verkligen med till 110% och förklarade riktigt bra så att man förstod vad han ville ha ut av övningen. Både D och jag lärde oss massor av nya saker, både små och stora. En aha-upplevelse med andra ord. Han satt dessutom upp och red själv och kollade om vad han hade sett från marken stämde när han red. Redan under den här dryga månaden efter lektionen har D blivit mycket mjukare och välbalanserad i traven. 

Han är dessutom väldigt positiv och tränar alla utifrån deras egna förutsättningar oavsett om man tävlar på en hög nivå eller bara tränar för skojs skull för att komma framåt.

2.
Vem står högst upp på din "Jag vill rida för"-lista?

Jag vill rida för Thomas igen helt klart. Tror att han kommer hit 5 gånger mellan maj-september så någon gång borde jag ta en privatlektion till. Det ser jag framemot.

Bara positivt med andra ord :)

Alex
0

1.
a) Vem har du ridit för?

- Inga Mattsson Jensen
- Marie-Louise "Märta" Persson
- Marica Westerholm
- Atli Gudmundsson

b) Hur var det?

Märta var längesen jag red för, och det var bara en gång, så det minns jag inte så mycket av. Inga har jag ridit för en del på min gamla medryttarhäst, mycket duktig tränare som är väldigt bestämd för vad hon vill få fram ur ekipaget. Enbart positiva upplevelser, förutom träningsvärken. Flört

Marica jobbade jag hos i höstas, så red en hel del för henne, samt Atli som var där och höll några kurser. Var på lånade hästar då eftersom min var halt, men kanontränare båda två, fantastiskt bra på att lära ut, och läser ryttare extremt bra. Kan starkt rekommendera dem båda.

2. Vem står högst upp på din "Jag vill rida för"-lista?

Atli Gudmundsson rider jag väldigt gärna för igen, Men Tóti Eymundsson skulle jag verkligen vilja rida för också nån gång.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Minetta
0

1. a) Petra Palkio

b) det var år 2003, och jag minns inte så mkt av det. Det jag kommer ihåg är att hästen jag red var känslig och ganska pigg (första gången jag red den hästen), att jag skulle tänka att jag höll i två saftglas med händerna, och jaa, så mkt mer minns jag inte.

2. hmm, jag rider ju inte islandshästar längre, men Atli Gudmundsson om jag måste välja en, har läst hans bok och tyckte den var bra.

Pia-Lena
0

Ja, Johann Fridgeirsson

Tusseboll
0

letar du ngn bra är ahn kroghen (krogen stavs?) väldigt bra!

Otaku
0

1.
a) Vem har du ridit för?
Jacqueline Wahlström

b) Hur var det?
Hon har verkligen hjälpt mig och min medryttar häst. Min sits har blivit jätte bra, jag är mer följsam i rymten och vet mer vad jag ska göra i olika situationer. Hästen har fått en bättre takt och form.
Han går inte längre och hänger sig i tygeln och slår sig på hovarna i traven och tölten som han gjorde förut.
Och vi kom 8:a på våran första tävling och fick en rosett. Det kändes jätte bra efter allt slit i två år. Men vi fortsetter att utvecklas och får nya mål hela tiden.
Nina (Jacqueline) är också väldigt trevlig och rolig att rida för, då hon är väldigt bra pedagogiskt. Hon berättar vad man ska göra och varför man gör det, osv. Och när hon ska imetera hästen för att visa och förklara vad hästen gör, och vad man ska göra åt det så visar hon det på ett litet komiskt sett. Som då gör hela ridlekitionen roligare.
Sen glömmer hon ALDRIG att berömma en! :D

**2.
Vem står högst upp på din "Jag vill rida för"-lista?
**Jag skulle jätte gärna vilja rida för Einar Öder, och ska förhoppningsvis göra det i vinter :D

Mvh Vinetta

Klasselover
0

1 a) Ja, har ridit för Malin Gustavsson , c-tränare för islandshäst och b-tränare "vanlig" häst. Endast en gång red jag för henne, när jag red islandshäst i Varv så tränade dom för henne lite då och då och jag var med en gång :)

b) Det var jättebra och Kátur gick riktigt bra, han hängde sig inte i tygeln vilket han oftast gör i tölten, utan bärde sig bra :) Det var en rolig lektion och jag hade gärna ridit fler gånger för henne men nu rider jag ju inte islandshäst längre ;)

2) Ingen aning, är inte speciellt insatt i tränare ;)

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

supernova
0

1a) Har ridit för Vignir och Atli

b) Det var jätte kul. Fick verkligen till en riktigt bra tölt för båda tränarna, och övningarna var både nyttiga och roliga.

2) Tror nog att jag skulle vilja rida för Vignir igen om jag fick välja.

kangeby
0
  1. a) Jag har ridit för Malin Elmgren, Helen Gustafsson, Camilla Hed, Reynir Adalsteinsson(den unga;), Kjartan Ottarsson, Lena Fernlund och Berit Edvardsson.

b) jag äälskar verkligen att rida för både Reynir och Kjartan, men tycker även att alla andra jag ridit för har varit riktigt bra!:) Rekomenderar! ;)

2. Hm, jadu… Reynir Adalsteinsson(den äldre, mästaren;) skulle inte vara så dumt att få rida för (A) :P Sen finns det ju fler jätte duktiga som jag jätte gärna skulle vilja testa;)

nelliea
0

1.

a) Jessica Rydin och Atli Gudmundsson

b) Båda är jättebra, men måste nog säga att Jessica är den absolut bästa jag någonsin ridit för. Hon arbetar utifrån både hästens och ryttarens kunskaper och förutsättningar, hon är jätteduktig på att förklara och är noga med sitsen. Kan verkligen rekomendera båda, men det är Jessica som jag har ridit mest för och är helnöjd!

2. Jóhan R skulason står högt på min lista, men vill nog helst av allt rida för Jesisca igen. :)