Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 2850 ggr
Alex
0

Värdefulla hästar ensamma?

Många avelshingstar eller andra topptävlingshästar går ju ofta ensamma i hagen. Varför? Anser ni att det är rätt eller fel?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

lisette
0

jag kan förstå varför, men tycker det är helt fel. alla hästar har rätt till sällskap, klia varandra osv.

Gronstedt
0

Det gör även många "vanliga" hästar. Min häst går i hage med ridskolans ston, men de andra privathästägarna i samma stall har en rasthage vardera.

Helfånigt, anser jag. Om inte hästen är skadad eller har andra problem, så tycker jag att den ska få lov att vara häst och ha i alla fall en kompis den kan vifta svans med. Visst, de kanske håller sig lugna bara de ser en annan häst över staketet, men hästar behöver beröring och "social pälsvård" för att må bra. En eller annan skada får man leva med.

Jag kan förstå att man inte kan riskera det med hästar som är värda flera miljoner. Men det är ju ett konstruerat värde, som inte hästen bryr sig om.

Alex
0

Jag kan ärligt talat inte förstå det med hästar som är värda såpass mycket heller… Är det pengar det handlar om så får man väl se till att ha hästen försäkrad för beloppet den är värd? Även användbarhetsförsäkring så man kan få ut det om den inte kan tävlas längre t.ex…

Handlar det om emotionellt värde, ja då är väl en häst för 5000 kr lika mycket värd, och nog kan väl de flesta gå ihop med andra utan problem och utan att större skador uppstår… Så då borde det ju inte vara större risk för en miljonhäst?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Cilla89a
2

Jag vet inte riktigt vad jag tycker, såklart så tycker jag att alla hästar borde få vara ute i en ordentlig hage med en hästkompis.

Men står man där och äger en häst för flera hundra tusen eller flera miljoner, så tror jag att man resonerar annorlunda.
Jag tror inte särskilt många hästägare har sina hästar försäkrade för vad dem igentligen är värda i liv. Man skulle ju bli ruinerad att ha en häst försäkrad för flera hundra tusen i liv. Och det skulle ju vara kul att veta hur "miljonhästarna" är försäkrade i liv.

Och jag tror inte bara det enbart är pengar det handlar om, utan helt enkelt att skadar sin hästen så förstör det så otroligt mycket, en viktig tävlings säsong kan försvinna. Man har ingen tid att stå med skadad häst. Och skulle den skada sig så allvarligt så den inte kan tävlas mer eller rent utav behöver avlivas, så tror jag inte pengarna är det första man tänker på, utan snarare att man snart kommer stå utan en väldigt bra häst, och det är inte helt lätt att hitta "stjärnor".

Så jag tror inte det bara handlar om pengar faktiskt, utan mycket om karriären med..
Sen visst, jag kan tycka det är själviskt att hästen ska behöva leva ett så onaturligt liv, bara för skaderisken ska minimeras så mycket som möjligt. Men jag tror att har man en värdefull häst och sattsar på en karriär inom häst, så resonerar man nog annorlunda..

Risken är ju lika stor att en miljonhäst går och skadar sig i hagen som en häst för 5000 kr, men skadar sig en miljonhäst förstörs så mycket mer, har man en häst för 5000 kr, så känns det mer som hobby och hela livet skulle inte vändas upp och ner om hästen skadar sig i hagen och blir stående ett tag.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

AnnaLundin
0

Att hingstar går ensamma är väldigt mycket en skaderiskfråga, för just hingstar kan vara extremt tuffa mot andra hästar. Alla är det inte, men en stor andel. Och det är inte värt att chansa.

Att fina tävlingshästar går en i varje hage kan jag också förstå, för oavsett hur väl den är försäkrad så förlorar ryttaren sin tävlingskompis en period. Man vill hellre undvika att den blir skadad.

Sen kan jag nog tycka att det är överkurs att hobbyhästar går en i varje hage, även om det även i denna grupp finns hästar som faktiskt inte funkar att ha med andra, av olika skäl.

(fast jag kan ju berätta att hos fälttävlanssystrarna Algotsson går hästarna ute, de flesta i flockar, hela dagarna i gräshagar - deras hästar lär ju också vara värda mycket pengar….)

WinterPrince
0

Att avelshingstar inte går tillsammans under säsong kan jag förstå (även om jag tycker dom gott kan gå med ett redan dräktigt/betäckt sto) men vet flera ställen där hingstarna går tillsammans hela vintern.

Jag har själv min 1-årshingst i flock med en 2-års hingst och flertalet valacker. Ska komma ett hingstföl under hösten också.

Alex
0

Då är ju min fundering, om man tycker det är så viktigt att hålla hästen skadefri att man hindrar den från att leva naturligt, då kanske man bör tänka om, om man verkligen bör ha en häst…?

Sen kan jag ju förstå de hästar som har svårt för att tolerera andra och som man inte hittar en häst som fungerar att ha ihop med den. Men då blir det ju plötsligt en annan sak. Jag köper inte argumentet att hästen är för värdefull för att ha kompisar.

De flesta islandshästar går ihop med andra, i rätt stora flockar. Oavsett om det handlar om VM-hästar, avelshingstar eller vad det nu kan vara. Och de skadar sig inte till höger och vänster… Oftast har de dessutom såpass stora hagar att de kan komma undan om de inte trivs ihop.

Så frågan är ju om det helt enkelt är så att de flesta har för små hagar? Att det kunde lösa många skaderädslor om hästarna fick större hagar? För många topptävlingshästar i andra kategorier har väl rätt små rasthagar, vad jag har sett… Och att placera för många hästar på liten yta ökar ju helt klart skaderisken jämfört med att ha färre hästar på en stor yta.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

AnnaLundin
0

#6 - det är inte alla hingstar som ens går att ha tillsammans med redan dräktiga ston…

Jag har mina hingstar i hingstflock, men har haft hingstar (avelshingst på station) som inte alls gått att ha tillsammans med andra hästar av hankön, äldre än föl. Det ÄR individer med olika beteende, helt enkelt.

QALM
0

Min Quarterhingst har ett värde med många nollor efter sig och det betyder inte att jag behandlar honom på något annat sätt än alla mina hästar. Han fribetäcker på sommaren i en hage som är 14 ha och där går både ston och föl.

När vintern kommer och stona går in i stohagen och han i sin egen hage. Ser jag hur lugnt och skönt han tycker att det är.

Han vill ha sin hage så att han kan se stona hela tiden.

Men när våren kommer börjar har flirta och kråma sig med stona. Det är som att han säger kom nu brudar för nu har jag laddat om Flört

Alla unghingstar som inte betäcker går tillsammans men när dom blir avelshingstar så blir dom även rivaler och beteendet förändras.

Jag har även haft godkända Islandhingstar i avel och det har varit samma sak med dom.

Alex
0

#9 Ja jag säger ju inte att man nödvändigtvis måste ha dem med andra hingstar. Men med en/flera valacker brukar ju inte vara några problem…

Men eftersom du låter din hingst fribetäcka så klassar jag inte direkt dig i det fack med de som överbeskyddar sina hästar. Flört För gör man det så är väl fribetäcka det sista man låter hästen göra…

Mvh Alex
Värd för Ridsport

AnnaLundin
1

#10 - det är inte säkert att det funkar med hingst+valack heller… valacken är en rival i hingstens ögon, även om han saknar kulorna. Och hingstar, framförallt de som börjat betäcka, är starkt styrda av sina hormoner och kan plötsligt bli mordiska mot allt…

Sen är det inte nödvändigtvis att vara överbeskyddande, att vilja ha hästen ensam i hagen, utan kan vara lika mycket välriktad omtanke - om den egna eller kompishästen.

Linnea
0

Har haft min hingst tillsammans med min valack sen hingsten var ett år (nu är han fem). Har aldrig varit några problem utom en period på våren/försommaren i år då grannens ston brunstade. Innan dess har det alltid varit valacken som har bestämt i hagen. Nu är det hingsten men han är inte värre i sitt beteende än vad valacken var när han var lite yngre, då var han otroligt jobbig mot andra hästar, speciellt ston trots att han var valack sen länge redan då.

Anledningen till att vissa hingstar inte kan gå med ston har jag en förklaring till. De har aldrig fått göra det och därför är det en väldigt konstig situation för dem.

Säg att du släpper in en hingst i en hage med ston. Hingsten har endast betäckt vid hand eller stått på semin. Hur hade denna hingst klarat av att uppvakta stona? Hade nog inte gått så bra. Problemet (och felet enligt mig) med handbetäckning är att hingsten sällan får tillfälle att bekanta sig med stona, detta är anledningen till att språnglinor används, stoet är helt enkelt inte redo eller vill bekanta sig med hingsten först eftersom det är det naturliga. Alltså stoet vill inte men betäcks ändå. Något ni känner igen? När hingsten fribetäcker så blir det inte så mycket "onödig" betäckning eftersom hingsten vet när det är läge att betäcka. Vid handbetäckning (eller semin) kan man låta hingsten göra det alltför tidigt i brunsten tex och då måste man göra om det.

Nu blev detta lite OT.. för övrigt anser jag att hästar ska få vara hästar. Stor hage med få hästar ist för liten hage med många hästar minskar skaderisken. Jämför man hästar i grupp med en ensam häst minskar skaderisken därför att hästar tillsammans rör sig mer vilket tränar kroppen och smörjer lederna mer vilket ger bättre hållbarhet. I en stor hage kan ju som sagt hästarna gå undan och blir inte trängda, det är då som skador och stress uppstår.

En häst som inte trivs med andra hästar ska såklart inte behöva gå med andra men jag tvivlar på att de är många.

Skynda långsamt så går det fortare.

Molla
0

#12 Båda våra avelshingstar som vi haft har ju inte fribetäckt innan de kom till oss. De lärde sig båda två hur man uppvaktar flickorna!

AnnaLundin
1

#12 - Det finns hingstar som inte kan gå med ston även om de börjat sitt liv på fribetäckning. Jag har med egna ögon sett hingstar (shetland) som blir sönderstressade av att gå på fribetäckning.

Och det finns hingstar som efter ett helt liv i ensamhet funkar utmärkt i flock. (min kompis drygt 20-åriga fullblodshingst fick hagsällskap för första gången i våras och det funkade ypperligt!)

Man kan inte dra alla över en kam helt enkelt!

Sen finns det valacker som är så leksugna att de skadar andra hästar med det. Och släpper man dem med en leksugen shetttis så ledsnar den och sparkar tillbaka - en av våra hästveterinärer har gett dresultatet av det ett namn - shettisknän, dvs söndersparkade framknän…

Vidare - en hingst som inte betäcker själv och som försöker döda alla andra av hankön, ska man släppa in ett redan dräktigt sto till honom? Det man riskerar då är att hingsten attackerar stoet för att få henne att kasta sitt foster så att han ska få befrukta henne. Jo, de funkar faktiskt så. VEM tror ni vill riskera sitt sto på det?

Naturlig hästhållning ja, men det får banne mig inte gå till överdrift på bekostnad av hästarnas välmående!

Lorita
0

#14 jag håller med.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Scandi
0

min har gått ensam i perioder då han inte funkat med vissa hästar. Då han har jagat in dem i hörner och sparkat efter dem, en gång jagade han ut alla ur hagen. Nä de släppte in den ena hästen stod han och skackade som ett asplöv..Så när inte han mår bra av att gå med andra och han utsatt de andra för skaderisk så har han fått gå själv och trivts med det. NU går han dock med en som funkar jätte bra.

Gronstedt
0

Det är ju också så att en skada som inte skulle märkas av på en hobbyhäst kan vara förödande på en häst som tävlar på absolut toppnivå. Bara genom att deras kapacitet nedsätts en liten liten aning, så är de inte längre bäst. En skada som hästen inte alls har ont av kan ändå förkorta en sena en tiondels millimeter, vilket kan göra att man inte vinner sitt Grand Prix. Topphästar i miljonklassen arbetar mycket närmare gränsen för vad de förmår än vad vanliga hobbyhästar gör.

Där min häst står finns alla sorters hästpersonligheter. En 6-årig valack ska alltid leka med alla andra, så han drar sönder deras täcken, får dem att springa som idioter eller får själv sparkar när de andra valackarna säger åt honom att lägga av. Därför får han gå med en enda annan valack, som är rejält mycket högre i rang och som han respekterar, eller med stona, som bara struntar i honom.

En valack har dåliga hovar och trampar lätt av sig skorna om han tokspringer eller hagen är våt, så han får vara i en egen hage bredvid de andra.

Ett sto hoppar ofta ut ur hagen, så då får vi vara noga med att hon går ut sist och in först och aldrig behöver vänta på maten, så hon inte ska bli frestad. Och ja, det är elstängsel och hon drar över 1,40 i stort sett utan ansats. Hon bryr sig inte ens när hon dragit halva hagen med sig.

En valack är sk*ttyken mot alla andra, speciellt fuxar, så valackarna får delas upp så han inte går med dem han dj*vlas mest med.

Det är en hel vetenskap att dela upp dessa 13 hästar i olika hagar, speciellt när någon behöver vara i sjukhage och alla andra måste ordnas om, men det måste ju ske på hästarnas villkor. De har sina egna preferenser, människan kan inte säga åt dem hur de ska trivas.

Det finns ju de som har andra djur som sällskap, kor eller getter eller åsnor, eller till och med boxkaniner. Vad tycker ni om det? Bättre än inget, skulle jag säga, men det är ju också en fråga om hästindividens preferens.

AnnaLundin
0

Angående andra djur som sällskap så finns varianter där också.

Jag har mina får går ihop med hästarna och tänkte att hblhingsten skulle få ha sällskap av dem - det slutade med att han nära nog hade ihjäl en av dem….

Men å andra sidan gick en av mina shettishingstar en hel vinter med bara fåren och var helt nöjd med det.

Alex
0

#11-#16 Nu var det ju inte hästar som inte kan gå med andra av olika skäl (eller man inte hittat någon den trivs ihop med) jag ville ha diskussion om, utan att man låter de gå ensamma för att de är värda för mycket, att man anser att skaderisken ökar för att hästen har någon att busa med t.ex.

#17 Men är det verkligen värt att hålla hästen från ett normalt och naturligt hästliv för att rädda sin egen tävlingskarriär? Resonerar man så är kanske bollsport ett bättre alternativ…

Och som #12 skrev; "Jämför man hästar i grupp med en ensam häst minskar skaderisken därför att hästar tillsammans rör sig mer vilket tränar kroppen och smörjer lederna mer vilket ger bättre hållbarhet."

Alltså bör man ju i så fall föredra att ha såna hästar tillsammans med andra…?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Caspianowner
0

Själva har vi ett sto går intill i en egen hage. Hon har gjort sitt med sitt beteende. Henne skulle vi kunnat slakta bort, men med människor trivs hon och har aldrig inför oss varit ett problem.

Varför hon inte trivs med andra i sin art vet vi inte, hon är en import. Vi har provat henne med flera av hästarna, pusslat och donat och byggt om hagar för att få det att bli bättre. Inget har hjälpt.

En häst som hon kostar extra hage, vi bygde henne en egen och nu är det ro på henne och synes iallafall inte gå någon nöd. Äter som hon ska och är numera en trevligare häst för oss alla.

En häst som vi inte kommer att sälja utan får nu leva sitt liv i ro. För snällare häst en henne får man leta efter. Ja så länge du inte tvingar henne ihop med andra i sin art.

Linnea
0

#19 Var inte meningen att dra det så långt OT det bara blev..

Men jag håller med dig, om man är så rädd om sin tävlingskarriär att häaten inte får vara häst du borde man kanske ha hobbyhäst och ägna sig åt någon annan sport på elitnivå.

#14 Jag drar inte alla över en kam, har aldrig påstått att det jag säger gäller alla alltid, för så är det inte oavsett vad man talar om.

Asociala beteenden hos flockdjur skapas i de allra flesta fall av människor. (Man särar de från flocken) Detta gör ju att många hästar (speciellt hingstar) får gå ensamma för att dom anses vara oförmögna att gå med andra, tyvärr så blir många det också.

Men som sagt, att ha en häst ensam för att den är, i pengar sett, värdefull tycker jag är helt fel.

Jag har sett enhel del hästar som går medelsvår som också går ensamma för att inte skadas. Problemet är att de inte bygger upp sina kroppar på ett naturligt sätt när de går själva. Tror det var på natural horsemanship iFokus som någon hade letat upp nån forskning om hur mycket hästar rör sig ensamma kontra i grupp. Skillnaden var enormt stor. Ju mer en häst rör sig på egen hand ju mindre är risken för skador.

AnnaLundin
0

#19 - hade frågan varit "gå i hagen eller stå i box 24 timmar om dygnet" så hade jag kunnat gå med på att frågan handlar om "normalt naturligt hästliv". Men jag tycker faktiskt inte att det är någon större katastrof med hästar som går själva ute flera timmar om dagen i hage, stor nog för att kunna röra sig i alla gångarter och med andra hästar i hagarna bredvid. Det enda de inte kan göra är att leka direkt med varandra eller klia manke, men de är inte ensamma och de har möjlighet att kommunicera med andra hästar även om det är staket mellan.

Däremot tycker jag inte att det är bra hästhållning med hästar som står inne alla de timmar på dygnet som de inte rids. DET är onaturligt för hästarna.

Linnea
0

#22 Så här stod det i tråden jag syftade på i #21:

Detta talar för sig själv:

"När det gäller tamhästarnas livssituation så är det otroligt viktigt att rörelse stimuleras så mycket som möjligt. Konstant uppstallning i box eller spilta är ingen bra utgångspunkt för att ge hästen bra möjlighet till rörelse. I tabellen nedan redovisas resultat från dr. Robert Bowkers forskning där han satt sofistikerade stegräknare på tamhästar i olika levnadsförhållanden.

Antal steg per dygn

Situation

Antal steg

Källa: Dr. Bowkers forskning

Uppstallad 24h

883

Utevistelse 12h

4 201

Utevistelse 24h ensam

7 610

Utevistelse 24h med sällskap

12 762

AnnaLundin
0

#23 - det där beror nog på fler parametrar än om det finns fler i hagen. Dels hur stor hagen är och hur den är beskaffad. Och dels om det finns hästkompisar i hagen intill.

Sen kan man lika gärna skritta en timme eller låta hästen gå i skrittmaskin (även om det är trist, men det är en annan diskussion) för att hästen ska röra sig och få tillräcklig genomblödning i kroppens alla delar.

Linnea
0

#24 Det är säkerligen ett genomsnitt, de har kanske testat olika storlekar på hagar mm. Men nu är vi sådär OT igen :)

Gronstedt
0

#19: Hela grejen med jättedyra hästar är ju en mänsklig konstruktion - egentligen är ju alla tamdjur, även hobbyhästar, helt onaturliga. Jag tycker inte det är "rätt" att göra någon häst till ett värdeföremål i stället för till en hästindivid. Det ÄR fel att sätta pengar först, men om man gör sitt absolut bästa för att hästen ska må bra ändå, så är det ganska lite fel, menar jag. En häst som är neurotisk presterar inte heller på topp, så man gör nog sitt bästa för att de ska må bra på alla plan.

Det är kanske inte de allra dyraste hästarna som har det sämst, utan de halvbra hobbyhästarna? De som inte är värda att få en egen skötare som bara jobbar med dem, utan de som går i en ensam hage vid ett gemensamhetsstall och träffar sin ägare 2 timmar varje kväll?

Jag tycker synd om hästar som inte får vara hästar och jag försöker alltid vara uppmärksam på att min häst får så naturligt liv som jag kan ge henne, även om det inte blir så värst naturligt. Men jag är inte beredd att vandalisera tävlingsbanor eller kedja fast mig vid en Grand Prix-transport för att stoppa "systemet". Flört