Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 717 ggr
elin
0

sliter?

Är det fel att träna passage o piaff på nisse?
Hon kan samla sig så i helvete, ursäkta att jag svär så dant..
Men sliter det?
För för det då vill jag veta om det o sluta upp me det..

/Elin

Luthien89
0

Skulel inte tro att det sliter :)

Snuttan
0

Är inte din häst runt 6år..?

Isåfall skulle jag nog tro att något är lite fel om ni redan håller på med passage och piaff…

Annars borde ju inte korrekt utförda dressyrrörelser skada om du har en korrekt bygd häst.

elin
0

Ja det är hon snart och jag vill bara säga det att vi inte rider fullständig piaff o passage, men jag tränar samlingar för att förebygga att längre fram ska hon kunna utföra dom rörelserna!

/Elin

Snuttan
0

Fast att samla hästen lite eller mkt är inte detsamma som att samla den så pass mkt som i en piaff eller i passage eller kräva att hästen ska ta flera steg i någon av dem rörelserna med så mkt samling…
Så vad du håller på med låter inte alls som varken passage eller piaff…  

Vad är det du förebygger?

All dressyrridning är ju förebyggande för högre/svårare rörelser, om det är rätt utfört. Du kan ju lika gärna säga att du tränar halter ifrån skritt som föreberedande för piaff :p

Varför är du inne på att det skulle vara skadligt för Din häst ifrån början?

elin
0

men vafan ;O
Ngn här inne sa att en piaff lär du inte in, du samlar hästen så den utför den, vad e rätt o va fan e fel? jag blir förvirrad här..

Jag menar det att om jag överhuvudtaget får samla min häst i traven, jätte mkt.. eftersom hon e så ung, det e de jag undrar.

/Elin

Snuttan
0

Alltså synen på piaff där i början, det beror ju på hur du lär in piaffen.

Egentligen ska ju piaff bara vara en så pass samlad trav att hästen inte tar för sig framåt längre, utan bara trampar rakt uppåt, men inte mer än att den håller igång traven… Samlar man den mer ska man få en pesade tror jag? - Någon som vet bättre än mig kanske kan rätta här med vad som är det rätta… Rider inte riktigt på den nivån ännu och är inte helt där teoretiskt heller :p

Men sedan så är det ju som så att de flesta svår-klass ryttare in lär in piaff på det viset. De flesta hästar som visas på TV piafferar egntligen inte enligt regeln ovan. Utan de travar knappt. Utan stampar mer på stället, eftersom de inte lärt sig att trava samlat, utan att stå och lyfta på benen. Att bara lära in som ett trick för hästen att rytmiskt lyfta på benen med rumpan indrivet långt inunder sig går ju fortare och är mindre besvärligt för ryttaren än vad det är att faktiskt under flera år långsamt lära hästen att samla sig och få styrkan till att göra det… - Men jag har ju inte så stor vana utav det heller :p Jag trampar lite på mina & ponnyns bättre dagar, men det är knappt vi klarar av det :p

Jag har för mig att din häst är en fjording? De är ju rätt sent utveklade… Ser man på halvbloden så brukar de allra tidigast piaffera vid 9-ård åldern med de allra-allra skickligaste ryttarna… Och de är väll färdiga i sina kroppar mkt tidigare än fjordhästar?

Jag skulle därför säga att om du är nära att piaffera med din häst nu så är något rätt fel… Dels utbildnignsmässigt, hur kan hon vara frdig för det så fort? Och sedan rent styrke mässigt! Man säger ju att det tar ca 3år att bygga upp en häst nog så att den klarar att bära sig samlat ett varv runt i ridhuset :p

elin
0

okej…

/Elin

elin
0

det som jag tycker e så förbannat förvirrande är att folk säger att jag gått för långsamt fram med Nisse, att hon skulle kunna mer än va hon kan.
Jag är den som rider mest sprsamt i stallet där jag har Nisse.
Nisses kompis är lika gammal, är hoppad 1,15 med ryttare o hoppar ofta.
Jag rider jätte sparsamt o har fått så grymt mkt beröm över hur nisse är byggd och att det ser så harmoniskt ut när jag rider. Har börjat hoppa henne nu och vi har hoppat som högst 50 cm i galopp. Hoppar 1 gång varannan månad..
Rider dressyr MAX 2 gånger i veckan i ridhuset, resten rider jag ut, (3 dagar i veckan.) Varvar allt med ridning o tömkörning men även trickträning, så jag fattar inte hur nisse utvildning kan vara såå fel??
Blir besviken av o höra det här ärligt talat..

/Elin

gejsa
0

#8# Men Elin jag/vi har sagt det förut i någon tråd. Skit i dom i ditt stall. Kör ditt egna race i stället. Det är bra att du tar det försiktigt med nisse för då håller han bättre och längre.

Snuttan
0

Är bättre att ta det långsamt och försiktigt än skynda på och slita sönder hästen iallafall :)

Har du tur (otur för hästen) så kan du om 10år stå med en frisk välutvecklad häst medans deras häst måste tas bort eller inte är ridbar längre…