Äppelträd i hagen?
Nu när sensommaren är här så börjar det falla äpplen från alla äppelträd.
Det är ju inte bra att ge hästarna för mycket äpplen, men något då och då är ju inga problem. Däremot så har jag börjat tänka på de äppelträd som växer i hagarna..
Hur gör ni med den frukten? Låter ni den vara, eller plockar ni bort den?
Ni som inte har fruktträd i hagen - hur skulle ni göra om det stod ett par träd i er hage?

Vi har ett äppelträd i hagen, hästarna står och äter lite till och från, tror dem inser att det är fri tillgång, så dem äter inte rent hysteriskt. Dem portionerar nog ut det ganska bra själva.
Det är väl precis som i början en häst som inte är van att ha fri tillgång på grovfoder, dem äter ju rent hysteriskt i början, men sedan inser dem att där alltid kommer finnas grovfoder.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Vi har stängt till den delen av hagen där fruktträden är. Det är väl en 3st äppelträd och ett gigantiskt päronträd.
Finns ingen anledning att dom ska ha fri tillgång på så mycket frukt. Är bara risk för kolik, fång…

Jag har inga fruktträd i hagen men skulle helt klart göra som #2 fång är inte något att leka med

Har inga äppleträd i hagen men dock körsbärsträd vilket hästarna uppskattar. Men det pågår ingen hetsätning, dom tar lite bär/kvistar lite då och då. (Vi får väldigt mycket körsbär på de träden.)
Hade nog inte spärrat av äppleträd heller, det beror ju på hästarna. Mina är vana vid fri tillgång på hö (och körsbär) så jag tror inte det hade varit någon större fara.
Skynda långsamt så går det fortare.

har ett äpple träd intill ena hagen. några grenar är mot hagen och där kan hästarna ta om de vill ha. dock gör de inte detta.
En av hagarna på jobb har ett äppleträd på andra sidan häcken (ligger in mot en trädgård), så ibland ramlar det in ett par äpplen till hästen som går där.
Hon är så nöjd så då det är ont om gräs i hagen, men som sagt ramlar det inte mer än ett par äpplen då och då, så det är inte så att hon får för många.c Då hade vi plockat lite och lämnat in till hästarna i hagen bredvid som inte får några äpplen.
Jag har aldrig haft något fruktträd i nån hage där jag haft hästen, men skulle det finnas skulle jag göra som #2 & #3, hägna in det.
Skulle det däremot vara ett träd som står utanför hagen med några få grenar hängandes in skulle jag troligtvis inte bry mig så mycket, om det inte fanns någon fånghäst med i hagen eller det var extremt mycket äpplen på träden.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Har äppelträn i hagen SUUUURA ena, men ack så goda. De faller ner och hästarna äter bara lite av allt det. De är samma hästar som går där år ut år in. Aldrig haft fång el kolik på några av dem hästarna.
Har satt in en ny häst där i år, även hon äter bara lite. Resten av allt ruttnar bort.
Har haft äppelträn och päronträn så länge jag kan minnas inne i några hästhagar.
Även morfar hade äppelträn och päronträn stod i hagarna till sina hästar under 40 års tid. De kunde sätta i sig mängder. De kom upp i hög ålder. Deras äpplen vr söta i smaken. Men orsaka aldrig några Kolik eller fång på dem hästarna.

Jag har inga träd som tur är. Dock mina grannar har tre träd, dom stängslar inte bort det.. Så klagar dom på att dom får fång/kolik..

Jag har flera äppelträd och ekar i mina hagar. Alla dessa måste hägnas in annars äter hästarna alldeles för mycket, både av äpplen och ekollon.
Kan berätta att två hästar i Norge har kommit att få avlivas nu i dagarna för hög konsumtion av Ekollon.
Jag själv förlorade en liten 1 åring förra året i Ekollonförgiftning.
Tycker ni resonerar en aning konstigt, ni som anser att fri tillgång på grovfoder och fri tillgång på äpplen är den samma.

#12 Man menar att de är vana att maten alltid finns därför känner de inget behov av att kasta i sig maten eller äta så mycket det bara går på en gång. Hästar som inte är vana vid fri tillgång på hö äter ofta enorma mängder när de väl får fri tillgång för dom tror väl att ransonen bara blivit större. De har inte förstått att maten finns där hela tiden.
Ja, jo, men… att hästarna vräker i sig mängder med grovfoder brukar väl knappast göra nå´n större skada.
Fast när fallfrukten satt fart ordentligt och hästarna vräker i sig det (innan dom inser att frukt finns så det räcker till alla) kan det nog hinna orsaka en hel del skada.
Men, men vad vet jag? Jättebra att många kusar klarar av det, jag vill inte chansa i alla fall. Vet ju hur jag är själv… häller inte upp hela godispåsen i skålen, jag äter tills det tar slut, haha!

#14 Nej det skadar inte med mycket grovfoder men om hästarna är vana vid att maten alltid finns så är de inte så benägna att vräka i sig oavsett vad det är dom äter, gräs, äpplen. morötter.. De som inte är vana vid fri tillgång har högre benägenhet för att vräka i sig "när de väl får".

#15 Fast mina har fri tillgång till bete och grovfoder men när det kommer till äpplen och ekollon kan de inte behärska sig.

håller med #15, när dem vet att det finns tillgång hela tiden, så äter dem inte särskilt mycket, varesig det är äpplen eller hö.
vi har bott på gården i 4 år, och aldrig har någon häst mått dåligt utav äppelträdet i hagen, men nu är det inget stort äppelträd och där finns inga enorma mängder.
hagen är stor och dem föredrar faktiskt gräset, jag ser dem nästan aldrig stå vid äppelträdet och dem äter inte ens upp alla varje år.
grannen har även ett äppelträd i hagen, och dem har 2 shettisar, dem har bott där i 10 år och har aldrig haft problem. deras shettisar står inte heller och käkar till dem tar slut, dem äter upp långt ifrån alla varje säsong.
måttliga mängder tror jag inte är någon fara, hade dem stått och käkat äpplen konstant, hade jag givetvis satt staket runt äppleträdet.

#16 fast ekollon är ju beroende framkallande.
Vi har inga träd… Däremot en 10 vinbärsbuskar :P
Det blir itne så jätte mycket skörd numera (som det var förr) då de brukar äta bladen någon gång ibland men framför allt klia magen genom att gå rakt över hela längan med 10 buskar xD
Hade jag haft ett äppelträd som inte var enormt eller gav väldigt mycket frukt hade jag nog låtit det vara, i.af om det gick fler häsrar i samma hage. Men för mycket surkart är defenitivt inte bra det heller - så lite äpplen = ok, mycket äpplen = NEJ
Hakuna matata!

Men tre äppelträd på en fångponny (c-ponny) och en stor häst, är det mycket?
#20 Jag tycker det låter mycket för en stor häst och än mer för en fångponny!
Hakuna matata!

#21 Nu blir jag mörkrädd, det har mina grannar 

Om man tänker att ett normalstort träd som inte beskärs och itne ger så mycket frukt tappar 10 kart/halvt färdiga och 5-10 mogna äpplen om dagen (och även mer när de är som allra färdigast) gånger 3 = 30 kart och 15-30 färdiga äpplen. Det tycker i.af jag låter mycket! Karten har även en ännu större förmåga att ge kolik.
Kanske du kan säga det till dem på ett vänligt vis och föreslå att bara sätta staket runt de träden, eller om de inte är så höga - gå och plocka ner så mycket som möjligt med jämna mellanrum.
Hakuna matata!
Har nyligen talat med en som har två fångponnyer som går inne i en hage där de har två äppelträn. Dessa två ponnyer har gått där i snart 5 år. Var redan fånghästar när de kom till den här familjen. De här två ponnyerna äter lite äpplen och resten får ligga och röttna. De två ponnyerna har aldrig på de här snart 5 åren visat tecken på återfall på sin fång eller haft kolik för att de har haft fri tillgång till äpplerna från träna i sin hage.
Det ponnyer jag här nämner är båda Russ. Ena har fått 41 p och den andra är barnens körhäst.
Däremot har de fått tagit bort en fånghäst tidigare, men det var inte pga av några äpplen utan där den shetlandsponnyn då gick så vart betet för tufft. där fanns inga äpplen eller anna frukt.

Har ett äppelträd i hagen o det står där det står utan att vi gör någon anstränging med det ;) Trädet fixar sig själv genom att ge max 10 äpplen per år ^^, men de få som kommer är väldigt goda iaf..
Ett svårare problem är folk som slänger in hinkvis med äpplen i hagen - trotts tillsägelser - för två år sedan fick vi en av hästarna fång, troligen pga alla äpplen som kastats in..