Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettavel
Läst 1660 ggr
QALM
0

Hurra!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag ultraljudat tre av mina Quarterflickor och dom var dräktiga alla tre. Det är så underbart att se den lilla runda fläcken på skärmen och veta att det kommer att bli en liten unge.

Har ni ultraljudat era flickor än?

Maja
0

Grattis! =)

Cilla89a
0

jag önska att jag också hade ett sto att ultraljuda, men tyvärr :(

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Alex
0

Åh vad roligt! Skrattande Min håller på att betäckas för fullt just nu, så inget ultraljud än.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

joooossan
0

Va härligt! Grattis!

Josefinejumpforjoy.blogg.se

Birke
0

Härligt :D Skönt att veta att det troligtvis, inom en snar framtid springer runt fölisar hemma? Skulle också vilja det:P

Glader
0

vad skoj :) Grattis !

QALM
0

Tackar! Det spelar ingen roll hur många ston jag ultraljudar jag blir lika glad varje gång jag ser den lilla pricken som ska bli ett litet föl.

Alex
0

Idag har min tjej ultraljudats och hon är dräktig på 19:e dygnet! Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Molla
0

#8 Grattis!!!

Alex
0

#9 Tack!

Mvh Alex
Värd för Ridsport

lisette
0

grattis igne mormor!

QALM
0

Nu är fem stycken till ultraljudade och klara =) Den lyckliga pappan till dom alla 8 kommande föl är Poco.

Om tre veckor ska jag kolla tre av Sierras flickor.

#8 Grattis!

Cezanne
0

Mitt sto ultraljudades igår och är dräktig!

Animal-3
0

Grattis! :)
Ultraljuda har vi inte gjort men snart blir det pregnamare test på lilla damen. (vi fick reda på ett gäng olyckor som inträffat vid ultraljud så vi blev för nojigaOskyldig Så typiskt oss.Skäms)
Hade vi ultraljudat skulle vi slippa sitta och rulla tummarnaTungan ute

Cezanne
0

# 14 tycker absolut att man ska ultraljuda så att man ser om det är tvillingar eller något annat som ser onormalt ut.

Mitt sto är både ultraljudat och rektalundersökt av erfarna veterinärer och det har aldrig varit några problem!

Animal-3
0

#15 först så är det inte mitt sto utan min fasters och jag är bara med och hjälper till. Men det var några ston som med mkt noga utvalda vet hade skadats innut i och några fått avlivats (inte samma vet och inte vid samma tillfällen). Speciellt eftersom hon är rätt liten, belv vi avrådda från att göra det.

Cezanne
0

Tycker att man vinner mer på att ultraljuda än vad man förlorar och att det är viktigare att kunna åtgärna eventuella tvillingar. Det är större riskt att det är tvillingar än att stoet blir skadat. Det är extremt mycket ovanligare än att stoet är dräktigt med tvillingar. Kan inte komma på att jag hört talas om ett endaste sto som fått avlivas p g a skador efter ultraljudundersökning för dräktighet.

Skulle aldrig någonsin låta bli att ultraljuda mitt sto!

Peppe
0

#17 många shettisar ÄR för små för att UL (har fått för mig att det sto #16 pratar om är en shettis?), om man inte får tag i en kvinnlig veterinär med smala armar, då kan det funka. på större raser är det nog inga problem =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

lisette
0

#18 hur kan de vara för små? en arm är betydligt mindre än ett föl.

JMax
0

Grattis alla till positiva ul!!

Det är bara en myt att det inte ska gå att göra ul på shettisar.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Peppe
0

#20 det där råder det ju väldigt skilda meningar om, har läst mycket på shetlandsforumet och ni verkar vara delade i 2 läger i den här frågan =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

JMax
0

Vissa veterinärer säger precis som hovslagare nej pga bekvämlighetsskäl. Det blir en jobbig arbetsställning för dem.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Cezanne
0

Har sett en manlig vetrinär ultraljuda små ponnyer av shettis- och welsh-storlek utan bekymmer. Är en av traktens mest erfarna och ansedda veterinärer.

QALM
0

#13 Grattis!

Jag ultraljudar alla mina ston och har alltid gjort utan problem.

Men jag hade inte ultraljudat en shettis. Dom är så pyttesmå och veterinären är så storSkrikandes

QALM
0

Nu har jag ultraljudat 11 ston som varit hos Poco och alla är dräktiga. Nu är det 10 kvar att kolla.

Av Sierrras ston är 5 klara och 8st är kvar att kolla.

Hur går det för er?

Lorita
0

#19 när man ska föda och när hästen ska föla så är det ett verkarbete, man öppnar sig och ger plats åt barnet.

Så man kan inte stoppa in ett barn samma väg som man får ut barnet och samma gäller för häst det är bara vid skälva fölingen hästen är öppen så att det kan passera ett föl.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Cezanne
0

Mitt sto är kollat igen och dräktig och är nu på dygn 46.

Kommer inte kolla henne igen förrän det är dags för virusabortsprutan Hon beter sig precis som hon alltid gjort när hon varit dräktig så jag är inte orolig för att hon ska ha abortterat.

Invisible
0

Grattis till er alla! :D Jag minns när vi betäckte Ella. Först gjorde vi UL och hon var konstaterat dräktig. Men efter någon månad blev jag orolig över att hon ev. kunnat kasta. Typiskt mig! Jag ska alltid se det värsta och få för mig det sämsta. Men jaja, mamma gick med på att göra ett blodprov, och där visades hon dräktig. Igen.. ;) När hon sedan fick kolik en eller två dagar före julafton, kollades bebben igen. ;)

Så 3 koller (om man räknar med den sista), krävdes för att lugna mig. Menmen, en kry liten kille tittade iaf ut sedan!

Men jag kan bara inte låta bli att förundras över hur en enkel betäckning kan resultera i en hel fölunge ? Det är fantastiskt.

QALM
0

Nu är årets betäckningar klara och Sierra fick 7 ston dräktiga. Sorgligt nog fick han en nackskada så han blev nästan förlamad i vänster sida. Så jag fick ta bort honom 3 augusti.

Poco fick 20 ston dräktiga och det var inte illa!

Av alla dräktiga ston så är 17 av dom QALMs. Glad

Skickar med en bild på Poco tagen samma dag han blev ungkarl. Det syns inte på honom att han fribetäckt hela sommaren.

Alex
0

#29 Usch, beklagar förlusten av Sierra. Rynkar på näsan

Men grattis till alla dräktiga ston!

Mvh Alex
Värd för Ridsport