Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettavel
Läst 2190 ggr
Peppe
0

Abort på häst

Kan man göra de? och i så fall, hur sent?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

elin
0

man kan typ spola väl?

/Elin

Peppe
0

jag har ingen aning… men det borde ju gå i tidigt skede. frågan är mest hur sent? och vad kostar det?

Qabang
0

Ja, det går att abortera bort fölet på en häst.
Hur det går till vet jag inte riktigt,
men har för mig att dem använder sig av spruta.
Kolla med en veterinär?

jumpingqueen
0

#0 Har din häst blivit dräktig?

DojoKelder
0

#4 jag har för mig att hon har en valack…Flört

gejsa
0

Genom att sticka hål på fosterblåsan eller något sådant tror jag det går. Embryot eller vad det heter.

Neywaz
0

Men ger dem en spruta, efter att ha kollat med ultraljud att stoet verkligen är dräktigt. Det går inte att ge hur sent i dräktigheten som helst, utan senast efter ett par månader efter hon blev dräktig.

Mina ston fick abortsprutor ganska sent i dräktigheten, men de resorberade ändå fostren båda två, jätteskönt. De blev tjuvbetäckta av en lösspringande hingst…typiskt nog var de brunstiga JUST DÅ!!! Hingsten var bara lös en kvart max, men han hann med mycket han… Cool

gejsa
0

Ok som för hundar då?

Peppe
0

jag har kollat ut ett shettissto som passar perfekt förutom att hon är dräktig. jag är väääldigt kräsen men färgen. den måste vara perfekt. det finns så många shettisar att jag vill ha en speciell, inte "bara" en svart. (vill inte ens ha en svart gratis) och hon Tessa har skitfin färg. men som sagt, dräktig.

hur stort blir ingreppet? tror ni det är dyrt? eller är det kanske bättre att låta henne få fölet trots att jag inte har erfarenhet av föl förutom några halvblodsfölisar Caroline fick i somras

Neywaz
0

Tja är hon långt gången som hon antagligen är om hon är betäckt innan sommaren så är det nog tyvärr för sent att spruta ändå.

Det gick på ca 700 kr för mig, med UL och spruta.

Låt henne föla, det är ju planerat från nuvarande ägarens sida?? Fölet kanske får samma fina färg som mamma? ;)

Peppe
0

jag vet ärligt talat inte när hon är betäckt men det är nog försent…BTW, hon är redan utraljudad och konstaterad dräktig.

ja tyvärr finns ju chansen att hon får ett stoföl med häftig färg…hur ska jag kunna sälja henne då? värsta tänkbara är ett sto som är isabell eller gulbrunt (hingsten är brun, Tessa är isabell). hingstföl är inga problem att sälja eller om det blir typ ett brunt föl eller nåt. men som sagt, mamma kommer aldrig gå med på det. och om hon nu gör det…

…nån som vill ha ett föl?? mamma fått 40p i sverige (klassvinnare) och pappa är godkänd, självklart, med 9a på typ.

Neywaz
0

Blir det ett hingstföl så hör av dig ;)

Peppe
0

haha, det känns gaska lönlöst faktiskt…mamma vägrar skaffa en dräktig… "tänk på alla komplikationer som kan uppstå" och bla bla bla…  men jag ger mig inte än :)

Fast jag har en reservplan nu. Stjernens Pearly är 1000dkr billigare än Tessa och är 2 år nu. nackdelen med henne är att hon är ljusare i färgen än Tessa…*älskar Tessas färg*

BTW : www.stutteri-hesseldal.dk kolla på "Avlshopper" efter Tessa van stal westerwolde, och "unghopper" efter Stjernens Pearly… så vill jag höra era kommentarer sen ;) Hingsten till fölet heter Peter + nåt mer. Brun är han iaf….

Neywaz
0

I de flesta fall sköter stoet det utmärkt själv, komplikationer är inte så jättevanliga. Det är bra att hålla koll på stoet när hon ska föla, för uppstår det komplikationer så kan många av dem räddas om man är närvarande.

Sedan försäkrar man sitt sto ordentligt med inkluderande föl/fosterförsäkring vilket innebär att den täcker om det skulle behövas kallas dit veterinär i samband med fölning och efteråt.

Peppe
0

#14 Jaa, jag försöker säga till henne att det är väldigt ovanligt med kompilkationer men hon vill inte lyssna… men jag ger mig inte än :) Kan ju iof köpa Pearly istället men Tessa är mkt finare…

Peppe
0

Föresten, är det ingen som vet hur sent man kan göra det?

E_hjo
0

Jag har för mig att det kan vara jättefarligt för stoet att göra abort?
Eller har ja drömt nu ;)

Pheobe
0

det är inte farligt och kan göras till 45 dygn dräktig ca