Färg när ni klippt?
Nån som klippt sin bruna häst? min häst blir aldeles stålgrå under men har sett dom som blir ljusbruna, som haft samma färg som Peppe egentligen, och allt däremellan. Varför är det så olika?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

haft en liten fundering om det kan vara hans gulanlag som kommer fram? gulbruna hästar blir väl oftast stålgrå?
vet du att han har gult anlag? Är han gulbrun? både brun och svart kan ju ändra nyanser ganska kraftigt. Har du nån bild nyklippt?
Generna kan ge väligt mycket olika…. ingen individ är den andre lik.

hans pappa är gulbrun, sen kan jag inte så mycket att jag kan säga om han fått med sig det eller inte men han är vanlig brun med ljust lite här å där.
ska ta bilder imorgon, klippte honom idag.
#3 kul med gult anlag. Inte säkert han har det själv dock. Är supersvårt se sånt. Vore kul med foto. Har du annat foto på honom med päls på?

här är när han är delvis klippt. länge sen han blivit lkippt dock så han har blivit brun igen. men man ser ansiktet och det ljusa på bakbenen. sen syns det på utväxten vart han brukar vara extra ljus.

bilden är mörk men det syns att han har annan färg där han är klippt om du jämför med första bilden
är det den apelkastade du har i en annan tråd? den tror jg är gulbrun. Likaså den på bild med tanke på nosen

apelkastade i en annan tråd?
här syns lite bättre men bilden är tagen samma dag som första så han har ju som sagt utväxt..
Lykka blev svart i år, faktiskt.. men förra året blev hon också grå.. inte fint alls på henne..

menar du att Peppe skulle vara gulbrun? är han inte påtok för mörk?
Här är pappa gerald.
Gerald är gulbrun helt klart. el står han som gulsvart? Det gula anlaget behöver inte bleka så himla mycket. Räcker med en gul nos eller lite ljusa hår i manen och ljus ljumske. Därför så svårt att se. Gulsvarta är svårast. Olika på olika raser också. Syns tydligt på vissa och mindre tydligt på andra

eller ja, pigg å glad är han ju inte längre.dog för 11 år sen…men på bilden va han det :)
#12 den är ju solkart gulbrun men det finns dom som är mindre gulbruna som ser mera bruna ut

vore kul å få reda på om han är gulbrun eller inte…älskar ju den färgen
fast denna ljusa variant --->
kan man ta reda på det på nåt vis? med typ tester eller nåt? fast iof har han ju inget avelsvärde och kommer adlrig säljas så…
#15 är det ston kan man se när man tar flera föl vad färgerna blir. Annars har jag för mej att man kan testa det men det är nog kostsamt. Kvittar väl kanske också eller? men visst är det kul med färg. Fast din pålle kan ju vara vilket som egentligen. Gulbrun el brun. fin häst oavsett ju

#16 fast gulanlag kan väl ligga dolt eller? så om vi säger att Peppe vore ett sto, ett helt vanligt brunt sto eller fux men med en gulbrun/isabell pappa. kan han/hon itne då lämna föl med gulanlag? att det följer med ändå utan att visa sig?
Min bruna häst blir alldeles GRÅ när han är nyklippt, men när han är duchad är han brun igen :P

mirran blev mycket ljusare åxå när jag rakade..

#19 han på bilden var 2 år då och är till på köpet hingst. visar upp sig för allt å alla (inget me för den delen). han hade precis kommit till det stället när bilden togs. inte lätt att lägga på sig allt som behövs på 2 veckor och med en massa brudar som ska spanas in oxå 

#21 och en del är bara så, jag vet… Vi har ett sto i Mangarellas hage som kom direkt från fälttävlanskarriären förra året. Hon ser fortfarande ut som ett spjälstaket trots all avmaskning, extrafoder, ultimata hagförhållanden (OK inte just nu men lervällingen är förhoppningsvis tillfällig), fri tillgång på hösilage m.m.
Sorry, tappade tråden…
Gulanlaget kan inte ligga dolt. Har den ett gult anlag syns det om än lite otydligt på vissa. En av föräldrarna måste ha minst ett hult anlag alltså. Så din häst kan inte lämna vidare gult anlag om den själv inte är gul så att säga…

ok, kom inte ihåg hur det var med gulanlaget.
#24 tyvärr kan man ju säga…. är likadant med skäck och skimmel.
Kanske en onödig kommentar, men jag blev riktigt förskräckt!