Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 2158 ggr
lennartsdotter
0

Fniss...!

Ja, ni vet sånna där händleser som bara händer när man som minst vill.. ehm… ja…

Idag klippte vi min sköthäst… Och när allt utom vänstra sidan av rumpan var borta så började klippmaskinen tugga och slutade att klippa…!! Ja… haha… Nu står han så fint klippt överallt utom på vänstra sidan om rumpan… När klippmaskinen blir varm slutar den typ att klippa… Eeh… den är ett par år gammal ja.

Så vi får hoppas att jag kan klippa bort det sista imorron, när den har vilat lite. Annars vet jag inte vad vi ska göra… hehe..

Alex
0

Sånt är ju så kul, hästarna blir så fina… Flört Sen vet jag ju de som absolut ska ha hela hästen klippt direkt, trots att klippmaskinen lagt av, så de fortsätter klippa med vanlig sax….

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Cilla89a
0

aaah, det där känner jag igen!! har varit med om det flera gånger, då vi hyrt en klippmaskin från ridsportbutiken här i krokarna, den orkar klippa halva hästen, sen är skären kassa, och ridsportbutiken envisas med att det inte behövs skickas med några extra skär, men lika väl får man åka dit och hämta, varje gång!
så nu när Brimad ska klippas, ska jag ringa någon som kommer ut och klipper, tänker minsann inte hyra den igen och stå med en halvt klippt häst!

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Maja
0

Hihi, jag hoppas att du tar en bild på hästen innan du klipper det sista.. ;)

Nä, men jag förstår hur jobbigt det måste vara!

lisette
0

ny trend?!

Rita-S
0

det samma hände här i stallet med ena ridskolsponnisen som  är helklippt.. föruten under magen ;)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

QALM
0

Har hästarna redan fått så mycket päls att dom måste klippas? Mina har absolut inte fått någon jätte päls än.

Rita-S
0

#6 denna ponnisen har iaf det. Gejsa med håller på sätta vinterpäls nu, fast hon har börjat fälla som en tok nu pga det blev plötsligen varmt igjen.

Jag har alvarlig vurderat att klippa hon så hon blir mycket svettig när vi jobbar, men jag skal vänta litegrann och se om det värkligen blir ett behov innan jag gör det. Om det går kanske bara på halsen, bringan och ljumsken kanske.. men jag får se. jag har ju ylletäcke hon kan ha på medans hon torkar ändå.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Linnea
0

#1 sax har jag också klippt med men det var pga att hästen fått löss och klippmaskinen vägrade klippa hans päls (han är inte klippt på flera år så pälsen är väldigt oljig). Men vid vanlig klippning, nej jag skulle inte ta saxen för att avsluta jobbet..

Skynda långsamt så går det fortare.

Alex
0

#8 Nä, det förstår jag, skulle inte jag heller. Kan säga att jag skrattade gott när hon tog fram saxen… Hon blev sittandes där några timmar för övrigt. Det var en shettis hon klippte, så det var en del päls också…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

lennartsdotter
0

Ja, jag försökte få igång den idag igen men icke. Nä ett konstverk säger dom att det är… Ser lite ut som att han har skabb på rumpan eller rättare sagt HALVA rumpan….

När jag tömmkörde blev bara insidan av det oklippta benet svettigt… Det andra där det var klippt var lite varmt men inge mer…

Men Monsuns ägare vet en fårklippare som ska hjälpa oss, men det blir nog inte förrän till helgen… eller nåt…

Man kan ju som inte vänta för länge för då blir ju den andra pälsen längre… och då måste vi klippa hela hästen igen… suck…