Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: avel
Läst 1096 ggr
Lorita
0

Går ni i betäckningsplaner?

Jag fick just nys om att det kommer att finnas en knabstrupper hingst från Danmark nästa år i Sverige och stor är han också Skrattande

Lista på inkorsnigsraser om ni blev intresserade Flört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

shirley
0

ska betäcka men inte riktigt än…… inte bestämt hingst heller…… arab, paint el quarter.

jen
0

det var en pampig pålle det där!

reddie
0

ah, han var fin. Inte så mycket prickar. Tycker de är finast då.

ronja
0

jag har planerat att betäcka mitt halvblodsto.. har dock inte riktigt bestämt hingst ännu.. sedan har vi ett treårstest inplanerat först.. Men det är jätteskojigt att sitta och studera hingstarna.. kan sitta i timtal! Räcka ut tungan

Mandysan
0

För hög tyvärr om det skulle bli aktuellt med betäckning år 2007….

Wanilj
0

han var ju jättefin! Men ingen mer avel här inte!

psalma
0

hejsan vi ska betäcka vårtravare nu till våren så vet ni någon svart hingst med vita tecken så är jag tacksam,hingsten behöver inte vara godkänd eller någonting, fölet ska vara kvar här på gården. hingsten bör vara 1.48-1.56

Mangis
0

#7 Du är medveten om att färg och höjd inte nödvändigtvis nedärvs? Om du har specifika önskemål på den fronten är det betydligt säkrare att köpa fölet när det väl är fött.

Lorita
0

Det finns faktiskt en svart godkänd knabstrupper hingst, mycket fin är han. För ska du ändå betäcka tycker jag du ska göra det med en bra godkänd hingst. Vad har ditt sto för färg? Svart är ju inte det lättaste att avla fram, så där bara.

lisette
0

nu har jag en liten fråga. varför ta en godkänd hingst när fölet ändå kommer att bli registrerat som en korsning?

Lorita
0

För att få en dokumenterat pappa och för att få det bästa möjliga fölet med bästa möjliga framtida förutsättningar. Varför inte välja en fin och bra pappa när man nu ändå skapar en ny häst, dom flesta renrasiga hingstar blir ändå valacker så i första han väljer man hingst för att få ett bra föl.

lisette
0

men om registrerar den som korsning så får du väl inte skriva in pappan?

Lorita
0

Om man tar den svarta knabstruppern så blir det knabstrupper registret för korsningar och då skriver man in det man vet på både mamman och pappan. Men det är ju inte det viktiga det viktiga är att få en så bra fölunge som möjligt, med en så bra pappa som möjligt, mamman finns ju redan. Du rider inte på registreringsbeviset utan på hästen, samma som med färg först en bra pappa, färg får fölet hur som helst….

lisette
0

men om man inte tar knabstruppern då?

klart att det viktigaste är en kry unge, färgen får ju komma sen.

Lorita
0

Om du har en godkänd hingst så har alla raser (nästan) ett korsningsregister där fölet hamnar men det viktiga med att välja en godkänd hingst är att du får en dokumenterat bra pappa och vet vad du avlar på. Ditt sto vad den har för brister det vet man nog redan.

Halvblodet skiljer på gröna och grå papper och jag tror man säger så på fler raser också.

Mangis
0

Exakt - som Mangis blivande ölunge efter Spender S blir ett "halvblod" med grå papper. Mangarella är varmblodig travare.

lisette
0

ah så nu är jag med…

så om #7 betäcker stoet med en godkänd halvblodshingst och sedan registrerar fölet i svehäst så kommer föle att få gråa papper?

Lorita
0

#17 JappSkrattande

gejsa
0

#17# Ja, som sagt hästen blir ju inte mer ridbar om  hästen har gröna eller grå papper. Och vad hingsten har presterat oavsett färg på pappret brukar man ju ofta kunna se också. OM man inte tar första bästa hingst som står hos grannen. *ler*

Lorita
0

Det är ju mycket bättre att betäcka en ostammat sto med en hingst med gröna papper och få grå än att använda, närmsta hingsten. Man vill ju alltid ha en så bra hingst som möjligt, därför så har jag alltid fått åka riktigt långt när jag åkt och betäckt, hingstens stam och meriter är ju jätteviktigt för att få så bra föl som möjligt. Som jag också skrev färgen på hingsten är ju det som ska komma sist, det finns så mycket annat som är viktigare, färgen gör ju inte hästen mer ridbar och hållbar.

Så varför begränsa sig till en svart hingst, vad är stoet för färg och har du en bild på henne så man kan se?