Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 2770 ggr
tessa
0

*Flöjtbett*

Vad är detta för slags bett och vilka är dess egenskaper?

http://www.mantorpstravshop.se/Prodinfo.asp?produktid=1936&katid=&underkatid=321

Mvh Tessan

gejsa
0

Ha, ha ingen aning. Kanske en flöjt inbyggd i bettet. Så kan hästen spela flöjt och den som rider sjunger. haha

NinaToy
0

Ballt! :D

tessa
0

#1: haha, det vore något det! ;)

ingen som känner till bettet?

Luthien89
0

Jag har varken sett eller hört om det :P

tessa
0

Märkligt..! =) vart så nyfiken att jag nu har mailat företaget som säljer det, och frågat… =) Ska bli intressant att se vad de svarar..

gejsa
0

Ha, ha ja skriv här och berätta när du fått svar.

tessa
0

Jajjemän! =)

Alex
0

Det kanske är tänkt att det ska bli lättare för hästen att andas, ser ju ut som om det är små lufthål i det. :P Nej jag vet inte, har aldrig hört talas om det jag heller..

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

tessa
0

Detta svar har jag fått: "För det första är det ju ett rakt bett så det är ett mjukt bett för lite känsliga hästar. Vi har bara tagit hem bettet i gul metall och den metallen lockar fram salivproduktionen i munnen. Bettet är inte så lätt för hästen att bita sig fast på, så många upplever det som ett bra bett att byta om med! Det är ju väldigt bra om man har några olika bett att variera mellan och då skall man ju leta några bett som ger lite variation för hästen!"

Det gav ju lite svar men jag förstår nog ändå inte riktigt varför det är hål i bettet.. =)

- är det vanligt/bra med ihåliga bett?? Får lätt för mig att det inte skulle kännas så stadigt för hästen med ett väldigt lätt bett..?!

bebbe
0

tänkte på att det nog inte är så lätt att hålla riktigt rent iheller

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

LinaN
0

tycker det mest verkar vara ytterligare ett sätt att tjäna pengar på…..

fast å andra sidan….. jag har ju läst om bett som ahr hål i sig som man låter krubbitare/luftsnappare ha på sig i boxen för när dom drar in luft  så gnisslar bettet och det känns obehagligt i munnen….. står i min gamla hästbok (som tyvärr är nerpackad :/)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

[slo]
0

Det är ju ett travarbett, dom har alltid lite lustiga saker :) Men knalla in på ponnytrav-delen, eller vad den heter, och fråga!

gejsa
0

Ja fråga där så får vi se.

tessa
0

#12: ett travarbett? Ok, så inget man har när man rider alltså?

Får väl testa där då =)

steffy
0

har någon frågat ponnytravet?

lisette
0

jag frågar på både trav och ponnytrav så får vi se om vi får svar…

lisette
0
lisette
0

fick detta svaret på ponnytrav:

Det kallas även för "luftslukar-bett" har jag hört. Används tydligen till lite av varje, både för att förhindra att en häst snappar luft, och att vänja hästar vid bett!

Tigrou
0

Har provat detta bett nu. De hade utfösäljning på granngården på bett så det var väldigt billigt 70% , märket var pessoa. Jag kan inte fatta att de säger att detta är ett mjukt bett, först provade jag på en som brukar ha rakt läderbett och han vågade inte ens bita tag i bettet och skakade på huvudet hela tiden. Nästa häst är en riktig hetsak hon blev lugn som en filbunke hon låg inte på en meter av körturen. Så inte är det ett milt bett det kan jag intyga! Men de hade ju rätt i att det inte biter tag i bettet. Jag gillade det inte så nu hamnar det väl i någon låda i sadelkammaren.

horspawer
0

modigt att pröva det tycker jag ser ricktigt läskigt ut :/

Snuttan
0

Det där är ju ett luft-snappar-bett… Finns det värkligen folk som RIDER på det??

Lisette länkade till en tråd på Buke där jag delar med mig utav mina erfarenheter utav bettet på en ridskolehäst… 

Vill bara säga att detta är ett TJOCKT bett, jag kan få upp min tumme inuti det som ridskolan har! Plus att det sedan är metall runt om tunneln… Enligt mig inte särskilt trevligt om man bara ser till den faktorn…

Tigrou
0

Så himla TJOCKT är inte detta bett men för skoj skull ska jag mäta, jag har sett betydligt tjockare tex. läderbett. Jag kan däremot inte för allt i världen förstå att man sätter det på en ridskolehäst.

#22 Finns det värkligen folk som RIDER på det??

Ja, uppenbarligen eftersom du själv har sett det på en ridskolehäst. Och sedan har vi ju Nelson Pessoa som använder sig av det. Och nu kan vi lägga till mig i denna grupp fast jag körde ju ioch för sig.

lisette
0

för att veta hur det är måste man ju prova. inget fel i det anser jag.

Snuttan
0

Tigrou, bettet jag träffat på var ungefär 2,5cm i diameter. DET ÄR MKT att stoppa in i en ponnys eller hästs mun (i mitt fall en ponny).

Jag känner till det som ett luft-snappar-bett. Alltså ett bett hästen har på sig i stallet om den är en luft-snappare.