upphakning
gosegrisen jango har en patella upphakning i ena bakbenet.
jag kan noll om detta, och blir glad om ni kan berätta mer om det ?
sandra gjorde ett tappert försök och styltade upp henne bak, men det hjälpte inte då hon bara hakade ännu mer, så nu är hon helt barfota igen.
vad kan man göra ? bör hon ridas ?

Hej, Skrållan har patella i bakbenna, Igenom att hon bara är 1 ½ år så kan det växa bort ., Vet. sa åt oss att vi skulle överdosa med B-vitamin och motionera med henne mkt(jag går med henne och tömkör lite,men hon har aldrig fått petella upphakning medans jag har varit ute o gått o sånt), , och det har nog blivit lite bättre , men det är svårt att säga igenom att hon har mer upphakning perioder , men hon verkar ha blivit mkt bättre. Skrållan får oftas upphaking på morgonen nä hon ha stått stilla i boxen o så . Så det är bra om man rör på dom mkt , Men det med ridnign o sånt vet jag inte. Prata med Vetrinär lr nån som vet mer … Det går att operera, men dt är inte så bra , och hästen kommer inte kunna stå och sova mer . jag skulle iaf inte vilja operera skrållan en sådan opration, hellre så accepterar jag att hon har patella (alltså om det inte växer bort så kan hon ju inte tex tävla i trav lr hoppning/dressyr o högnivå och ja… , Äsch det bästa är att du pratar med vet. ;D
Här ha jag hittat lite sidor o så som det står om Patella …
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=491701
http://www.rhr.nu/vet/fr-sv/h-h/hud_hov-8.htm
http://shetlandsponny.ifokus.se/Default.aspx?ThreadId=b8c60533-45e1-4160-adf7-2d6b9071dbc9

min toppen hade de. extra b-vit, mkt motion, ej mkt box helst inte alls, korta tån bak finns specialskor det tyckte jag va kanon!
läs på agria, där finns massor!
hur gammal är pållen?
hon är sju år .
#7 hur är hon nu då? är hon bättre? tyvärr växer det nog ej bort vid den åldern om det är riktig upphakning som återkommer
hon är faktiskt bättre, men fortfarande stel, hon ska gå lite på diet, och ska försöka longeras samt promeneras mest.
sen tror jag sandra skulle prova med b vitaminen, kanske kan funka det med..
plus att en bekant till mig lämpligt nog utbildar sig till hästmassör, och ska ge gratis massage på hästarna, vet inte om det kan hjälpa nått, men det är nog skönt :)

En av mina bästa kompisars shettis har sånt också, kommer ibland.
är den röntgad? det skulle jag göra i första hand innan jag behandlar med något. Jag har röntgat knän och det kostar runt 1100-1300 kr. inte så farligt och så får man veta hur stor grad upphakning ponnyn har. Den ska inte vara för fet förvisso det hjälper till och B vitamin kan säkert också hjälpa men det som finns där det finns ju där. Bra veta hur pass mycket så man inte belastar den om den har ont. Visst ska man hålla igång en sådan häst men inte om den har ont.

Men går inte sånt att operera? Unghästar kan ju ha patellaupphakning men det växer oftast bort annars.

vad beror en upphakning på då? och hur syns det?

våran 2:åring fastanade i staketet i hgen. fick sy å grejer. fick därefetr upphakning båda bak. Det syns genom att de inte kan röra sig. Om man står på gången och vill att de ska flytta år höger ex. så kan de inte utan de står bara å lutar åt höger istället. Han får hela kitet med bioclucamin och andra bra vitaminer.
En bra grej är att ha mycket stö i boxen då de e lättare för hästr med hakning att komma upp ifall de lägger sig ner. Sen om hästan får en upphakning (sker endast vid stillastående) kan man backa dom, för då släpper hakningen.

Men min kompis shettis fick inte upphakning när han stog still, bara när han går, och släpar ena bakbenet efter sig.
jango kan flytta sig hur hon vill, men det knäcker i det, det lixom fastnar i ett läge. ååh, det går ju inte beskriva…
#10 idag opererar men inte eller kanske sällan för det ger ingen effekt. Man kan också ha olika sorters upphakningar. Vissa hästar saknar en bit brosk medans andra har ett helt annat fel i leden. Ofta är det den tallriksformade biten där kulan rullar som är plan istället för rund och kulan inte kan glida som den ska. Jag är usel på förklara =(
#11 kolla ovan. Det finns olika orsaker. Sen att vissa mår sämre kan bero på mkt stillastående. Mkt box. Fel foder så hästen är fet och belastar sej men mest beror det på den olika grad felet har. Vissa har kanske lite medans andra har mkt fel i knäet.

#15# Ger det ingen effekt? Ok, det kanske inte fungerar på alla hästar då.
Min Gejsa hade som unghäst patellaupphakning. Dom dagar hon stått lite för länge i boxen eller inte blivit riden på några dagar så fick hon det när jag skulle ta ut henne från boxen på morgonen. Fille min islänning var likadan i somras. Tror att en häst som får patellaupphakning behöver röra sig mer. Rätta mig om jag har fel?
#16 jag har en med lätt upphakning. Syns inget, hakar aldrig men avullen i leden och hon är röntgad. Vet sa till mej att man ej opererar längre för det hjälper inte. Men visst finns det nog dom som gör det ändå. Dålig prognos iaf.
Ja dom ska röra sej om don inte har ont. Gärna ute hela dygnet så reglerar den själv rörelsen. Är ju inte naturligt stå i spilta el box och då kommer stelheten.

Ja, det är därför som jag märker det på hösten när dom börjar ställas in. Men det går över efter ca en månad. Men dom som är vuxna och har en lindrig patellaupphakning mår nog bäst att få gå på lösdrift då antar jag.