hade ni kunnat...
hade ni kunnat köpa/äta hästkött?
jag kan säga att jag skulle aldrig kunna äta hästkött.
Jag äter inte hästkött. Inget hästkött får komma in i mitt "hus". Kollar alltid vad korven innehåller.
För mig skulle det vara detsamma som att äta människokött, ren kanibalism, och det skulle aldrig falla mig in.
Jag satt o funderade idag på väg hem från vetrinären när vi avlivat familjens hund filippa (schäfer/greyhound 16½ år gammal, läs mer i min dagbok) om vad som händer om jag ska avliva Harry….
Och jag kom nog fram til lföljande, jag vill inte att min häst ska haman i en stor container som åker landet runt där fler hästlik läggs på och slutligen brännsi en stor masugn…. Det tycker ja gitne är värdigt….
Nej hellre att min häst får gå till livsmedel, så att någon annan får glädje av köttet…. Och ajg funderade även på om jag skulle låta begära hem en del av köttet för egen hushållning…. För förr i världen, dog djuren elelr avlivades hemma på gården så togs allt tillvara…. Levande som död gjorde djuren nytta på gården…. Så vil ljag leva också….
MEN, jag kommer åka med till slakteriet, hålla i grimskaftet när dom sätter bultpistolen. Jag ska vara med så långt det bara är möjligt. Just för att veta at tmin häst inte blir såld till italien eller hamanr någonannanstans.
Att jag sedan får hem kött o äter av det, det ser jag inte som något fel. och jag har ätit hamburgerkött med riktigt hästkött och det är riktigt gott. Jag ahr ävne funderingar på att låta ta skinnet och bereda det… Så kommer jag alltid ha kvar lillkillen i framtiden… Litet morbidt men inte helt osannolikt…..
*förbereder sig på att bli attackerad av djurrättsaktivister*
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

jag har faktiskt ätit det en gång… visste inte att det var det då, men det var faktiskt riktigt gott 
men om jag vet att det är hästkött så äter jag det inte. jag menar det kan ju ha vart någons bästa kompis, och sen sitter jag och äter upp den… jag skulle heller aldrig skicka en häst till slakt, eftersom det är som om jag skulle skicka min allra bästa kompis som är människa till slakt…
jag kan äta hästkött. tycker itne att det är så farligt. jag menar, den är ju ändå död. ingen häst avlas ju för att bli kött, och då påverkar det ju inte hur köttmarknaden är.
om jag hade en häst som jag kände som skulle slaktas så skulle jag itne tycka det var hemskt på något sätt, men jag tycker omstädigheterna är tråkiga, alltså att dom åker till sakteriet, och att hästen säkert måste känna vad som är på gång… det tycker jag är hemskt. men å andra sidan är det hemskt att den ska ligga ute på gården och sedan kommer en lyftkran och lyfter upp den..
om jag hade en häst som skulle på något sätt måsta dö, så skulle den nog slaktas.
jag tycker inte mindre om hästar än er för att tänka så, jag är lika kär i min älskling som er, men jag är nog lite öppnare.. kanske för att man är norrlänning, eller kanske för att jag ycker grisar och kor är söta med, och dom äter jag ju.

"tack vare" att de är så få som äter hästkött i sverige så skickas slakthästarna långa sträckor till andra länder istället.
njae..jag är väl som lyrik och kollar i sakerna jag köper för att det inte ska finnas hästkött, det känns lixom inte bra.
jag vill inte äta mina kompisar när dom dör, det är bara så.
hade jag varit bonde och haft kor och grisar kan jag nog påstå att jag inte ätit det heller….
Jag äter hästkött om jag tycker det är gott. Precis samma taktik som jag har på allt annat kött. Rökt hästskinka är rätt gott som pålägg, annars har jag inte hittat något hästkött jag gillar.
Sedan så väljer jag att köpa ekologiskt eller KRAV-märkt kött, när det gäller ALLA djur.
Äter absolut inte hästkött nu. När jag var mindre hade jag inte något hästintresse och då åt jag, men som sagt inte nu längre.
Jag äter hästkött och tycker dessutom att det är gott (det rökta man har på mackorna).
jag äter inte hästkött, men jag tycker inte att det är fel att andra äter det (så länge de inte håller på att reta mig för att de äter det)
Men jag skulle nog inte kunna låta mina hästar bli livsmedel och det är nog mest för min egen skull.
FridaK, det är upp till hästägaren att se till så hästarna blir slaktade på hemmaplan!
Att hästarna skickas till italien är för att det är billigare att slakta där eftersom man får mer pengar tillbaka på köttet där än här.
Jag ahr slaktat en häst som gick till livsmedel, jag fick kvitto och rapport på köttet och bekräftelse att det var svneskt slakteri som tagit hand om kroppen.
Men nästa gången häst ska till slakt så ska jag följa med som sagt.
Jag är inte främmande för att äta häst.. om jag hadde tyckt om smaken! Men jag har smakat, och jag tycker inte om det. Då ser jag inget skäl för att tvinga i mig. I norge får man ju korv med hästkött i, sådan salami och svart korv till mackan. Jag har aldrig tyckt om sådana korvar varken med eller utan häst så det utgjör ingen större skillnad.
“A single dream is more powerful than a thousand realities.”
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

eftersom jag inte äter kött så finns det ingen möjlighet för mig att äta hästkött. däremot är jag ganska säker på att jag gjort detn är jag åt ölkorvar osv. många innehåller hästkött…
för mig har det faktiskt ingen betydelse. ett dött djur är ett dött djur.
men att bereda pälsen är nog att gå lite långt. vet en som sålde sin häst till en veterinär, när hästen dog så hade veterinären berett pälsen och hade den som matta. för att hon tyckte om hästen så mkt. kan ni tänka er min bekantas känsla när hon kände igen hårremmen???
Lisette, de tär ju skillnad om ajg själv behåller fällen ju.
Men ajg hade nog blivit upprörd om jag kom hem til ldig o harry låg på golvet hos dig ^^

haha nej säger du det?? det var nära i somras.. ;)
jag tycker det är lite ruskigt att vilja behålla pälsen. det är som om jag skulle återställa hugin till den han var och sedan stoppa upp honom… *ryser* usch nej..
men du, det är bara pälsen vi pratar om? *ser grevinnan och betjänten framför mig*
Jag pratade med min syster här om dagen om just det när vi tog bort ett marsvin, att skicka iväg päls på beredning och behålla… (inte för att ett marsvin har mkt päls att göra det med :p)
Läste på bukefalos om någon som hade en päls som matta, det tycker jag är lite otrevligt, att kliva på det.. Men att ha det på väggen förstår jag. Skulle kanske tom kunna tänka mig det om jag hade en häst med lite ovanligare färg med mer kontraster eller någon snygg färg… Men att kliva på den..? näää…
huää, nää, inte som matta. läskigt värre. djurpälsar ska inte användas till prydnad. kan har full förståelse för att dom förr i tiden använde det som kläder, dom hade ju inte mycket annat val.
men att ha det som matta eller väggbonad..nja, inte min grejj.
jag har kollat detdär med ölkorven lisette, johan käkar ju en del, och i dom vi har i affären, lithells tror jag ? finns det inte hästkött.
jag äter av nån anledning inte hästkött.. Vet egentligen inte varför.. De bara är så..
jag äter varken hästkött eller någon annan form av kött från döda djur.. gör personligen ingen skillnad på just hästen och andra djurarter - anser att alla djur har lika mycket värde, och att de har samma typ av värde som oss människor.
- Jag äter inte mina tvåbenta vänner, så varför skulle jag äta de med fyra ben..?!
#6: ""tack vare" att de är så få som äter hästkött i sverige så skickas slakthästarna långa sträckor till andra länder istället."
"Tack vare" att det finns människor som äter kött, och i detta fall hästkött, kommer hästar fortsätta att lida i transporter och övrig hantering och dödas, för att människan ska få äta kött.
"Lösningen" är knappast att fler människor i Sverige "borde" äta hästkött för att "skona" hästarna från långa transporter. tvärtom vore det till fördel för hästarna om fler människor slutade äta (häst)kött överhuvudtaget - oavsett var i världen man bor.
… tycker jag i alla fall. Detta är vad jag reflekterade över då jag läste ditt inlägg, inte alls säkert att du menade så som jag trodde.

Äter hästkött om det råkar sig, tex i medwurst och så. Men går inte medvetet och köper hästkött.
Sålänge djuret haft ett bra liv, vilket de flesta hästar haft så har jag inge emot att folk äter häskött.
Värre är det för alla stackars nötdjur som föds upp i trånga onaturliga förhållanden för att gödas och sedan slaktas.
Viktigast för mig och mina hästar är att den dagen de dör så blir det hemma på en för dem trygg plats så de ingeting anar, sen får de gå till livsmedel om inte jag fått tillstånd att gräva ner dem hemma på gården.

#18 vet inte vilka det är i, men jag har sett det själv innan, kan hända att det är utländska ölkorvar!
#21 det går ju itne att komma ifrån att i vissa länder så måste man äta hästkött pga det inte finns ngt annat kött (eller annat att äta). hellre att de får äta häst än att de svälter ihjäl tycker jag.

Mäniskan är allätare och behöver alltså proteiner, allra helst i kött, för att magen ska må bra. Själv undviker jag hästkött av psykologiska skäl (jag blir äcklad av tanken) men tycker att det är kanon att andra äter det eftersom jag som FridaK anser att människans snålhet/ansvarslöshet i kombination med dålig efterfrågan i Sverige bidrar till de långa och oerhört plågsamma transporterna fortfarande sker. För det är väl ingen som är naiv nog att tro att de har upphört bara för att media skrek högt några få veckor? Kanske är jag cynisk nu…
Dessutom är ju som någon nämnde inte hästavel för livsmedelsproduktion aktuellt i Sverige så om man äter svenska hästar kan man vara rätt så säker på att de har haft ett hyfsat liv. Men det är inte alltid lätt det här med etiken. SOm KRAV-mjölken: är det bättre eller sämre för mjölkkons kalv att få gå fem dagar med sin mamma? Hur mår kon och kalven när de skiljs åt, jämfört med om de inte lärt känna varandra alls? Jag trodde att jag hade en bestämd åsikt på den punkten, men det är inte alltid så lätt.

aldrig
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Jag är 11 och har gillat hästar i hela mitt liv, så mina föräldrar har inte gett mig hästkött som liten, själva äter dom det inte, har bara ätit det ett par gåegr.
Nu är jag vegetarian, och även om jag inte skulle vara det, skulle jag inte äta häst.
Skulle inte heller kunna äta min egna eller min favorithäst. Absolut inte! För mig alltså..

Nej, jag äter inte hästkött och inte mina hundar eller katter heller.

Nää…Har helt enkel inte lust att äta hästkött, har aldrig provat.
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
hade jag tyckt det var gott så är det möjligt att jag gjort det.
egentligen vore det bra om fler åt hästkött eftersom det kanske skulle kosta mer att köpa vilket leder till högre priser på köttet och högre priser på ALLA hästar.
det jag tänker på är alla vbl som slaktas för att de inte är värda så mycket i pengar (enl vissa) Det vore bra om vbl blev dyrare att köpa…
hmm, nu blev det kanske rörigt skrivet, men jag hoppas ni fattar vad jag menar 

Priset på hästkött i affären är dyrt!!! Vet inte riktigt vad kilo priset är men det ligger runt 200:- tror jag
#31 jasså! är det så pass dyrt?? det trodde inte jag

jag äter hästkött om det bjuds, det smakar ungefär som ox, fast det är lite sötare i smaken, och behöver mer kryddor.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Jag kan äta det men det käns inte så mysigt när man tuggar och vet vad som finns i. men jag kan förstå dom som tycker det är gott.

aldrig..
vill inte ens läsa denna tråden!
Jag har inget emot hästskött, hört att det ska vara väldigt gott, men otroligt dyrt. Men för min del så tackar jag nej till det. Ialf medvetande av att det är hästskött, sedan vet jag faktiskt inte vad jag fått i mig.

LinaN.
här finns en gubbe som köper hästar billigt för att köra dem till Tyskland och slakta dem där. han gör det för att han får ett bättre pris i tyskland. han skiter ju fullständigt i hur hästarna har det och vart de slaktas, de han köper hästarna ifrån vet oftast inte vad han ska ha dem till. Han hade köpt en häst och sagt till säljarna att hans dotter skulle ha den och rida på, de kom och hälsade på hästen, ville köpa tillbaka och fick göra det för dubbla priset.
med detta menar jag att hästarna transporteras långa sträckor eftersom de som lever på att sälja hästköttet vill få ut ett så högt pris som möjligt för hästen. det får de inte i sverige eftersom efterfrågan är väldigt liten.

Nääää…
Då äter man ju en del av sin bästa vän typ… ;)

Nix, innan för min dörr kommer det inget hästkött sen får maken tycka att det är hur gott som helst.
Jag äter inte kompisar *burrr*
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
Hästen är min vän, och jag skulle inte kunna äta hästkött från någon jag "känt" förut, det hade kännts så fel :/ Jag har ätit det förut, men jag gör det inte längre, kanske är det för samvetets skull, jag vill inte äta en vän.
Egentligen är det ju samma sak med allt kött, det har varit levande varelser, söta kossor, gulliga grisar osv. Men det har jag inte samma känsla för.
Jag har den tron att boskapsdjuren från begynnelsen skapades för att människan ska ha som "matförråd", att dom lever sina liv tills slutet och slaktas sedan för att hålla människan vid liv.
Jag tror däremot inte att hästen är skapt för det, utan att det mer var som hjälpmedel på (senare tid) gårdar, transportmedel osv.
Jag äter alltså inte hästkött, men är inte vegetarian/vegan heller.
Dubbelmoral? Många kan tycka det, men som jag skrev här ovan så har jag min tro att det är på det sättet. Hästen är min vän, och jag kan inte äta den, när jag var mindre var det inget man tänkte på, men nu när man är lite äldre (och förståndigare?) och kommit till insikt om allt mer, så förändras hela ens bild.
Hästkött - Nej tack!
#21Nej, lösningen hade varit att hästägare hade varit mer ansvarsfulla och sett till så deras hästar inte hamnat på slakttransporter till Italien osv.
Jag äter inte hästkött, men det är för att jag inte tycker det är gott… Här är det nästan bara blodiga nötbitar som går hem :)
Jag säger som Sussi (#22). Jag har väl ätit hästkött ett antal gånger som finns i t.ex korv och så. Men aldrig rent hästkött. Vet faktiskt inte om jag tycker om det eller inte.
Angående matta tycker jag det låter lite läskigt.. Men vill man det så varför inte. Jag vet en häst som är uppstoppad. :) Islands bästa avelshingst någonsin, han blev 28 år och har nästan 1000 registrerade avkommor. Han står uppstoppad på Hólar, en skola på Island. Det tycker jag inte är äckligt på något sätt, men det finns säkert folk som gör det..
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
jag har varit vegetarian i över 1 ½ år sedan och har aldrig ätit hästkött och tänker inte gör aheller, får kväljningar bara vid tanken av att äta kött.
/Elin
Jag kan äta hästkött köpt i affären, men mina egna hästar skulle jag absolut inte kunna äta. Däremot kommer jag vara där och se på med egna ögon när de dör, aldrig att jag skickar iväg dem på slaktbil!
Däremot är jag ingen stor köttätare över huvudtaget. Fast en rökt hästköttskiva eller skinka på macka, det är gott ibland.
Jag har aldrig ätit hästkött o kommer antagligen aldrig att göra det.
#23: "#21 det går ju itne att komma ifrån att i vissa länder så måste man äta hästkött pga det inte finns ngt annat kött (eller annat att äta). hellre att de får äta häst än att de svälter ihjäl tycker jag."
- Bullshit.. Att producera kött till mänsklig föda är otroligt resursslösande jämfört med om man skulle föda människor med exempelvis spannmål, som skulle räcka till väldigt många fler. Så att inte äta kött behöver absolut inte innebära att människor svälter. Däremot vore det dumdristigt om deras mark ägnades till att låta hästar beta, för att sedan bli föda till människorna, då många fler magar skulle mättas genom att odla spannmål på samma mark.
#40: "Jag har den tron att boskapsdjuren från begynnelsen skapades för att människan ska ha som "matförråd", att dom lever sina liv tills slutet och slaktas sedan för att hålla människan vid liv."
Om man låter bli att diskutera djurens "vara eller icke vara" i begynnelsen, fram till vår tid - spelar det ingen roll hur djuren har det och mår från det att de föds till att de dödas, eftersom du anser att deras syfte här på jorden är att bli föda åt oss människor? Bara nyfiken på hur du tänker och resonerar..

#46 ja det är väl klart det är dumt att låta hästar beta på den mark som kan användas till spannmål. kanske därför de får importera hästkött?
LinaN. här finns en gubbe som köper hästar billigt för att köra dem till Tyskland och slakta dem där. han gör det för att han får ett bättre pris i tyskland. han skiter ju fullständigt i hur hästarna har det och vart de slaktas, de han köper hästarna ifrån vet oftast inte vad han ska ha dem till. Han hade köpt en häst och sagt till säljarna att hans dotter skulle ha den och rida på, de kom och hälsade på hästen, ville köpa tillbaka och fick göra det för dubbla priset. med detta menar jag att hästarna transporteras långa sträckor eftersom de som lever på att sälja hästköttet vill få ut ett så högt pris som möjligt för hästen. det får de inte i sverige eftersom efterfrågan är väldigt liten.
Detta är ju helt klart en fråga om moral och etik….. Om jag får tag på karl så ska han veta att han lever! Det ha ngör är bedrägeri för att tjäna pengar…..
Mitt ansvar som hästägare ar att se till att min häst "slaktas på ett svenskt slakteri av auktoriserad personal. Min häst får itne föras ur landet för att avlivas på utländsk ort." Detta vart inskrivet i ett fodervärdsavtal som jag var delaktig i, och sedan dess har jag beslutat mig för at tskriva in i ev försäljningsavtal följande emd biklausulen att även efter kontraktets underskivande ska de tosm står i paragraf gälla etc…. Summan av kardemumman är att hästarna aldrig ska kunna slaktas utomlands!
Tyvärr går många travare slaktdöden till mötes bara för att dom itne springer in tillräkcligt emd pegnar o en hel del ser ner på dem som ridhästar…….

#2 precis, bra förklaring.. :)