Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 2411 ggr
Caspianowner
0

Arenzo lilla araben

Här kommer en liten kort film som kanske kan ge lite av svaret på varför några brukar kalla Caspisk häst för den lilla araben. Hästen här på filmen heter Arenzo är en hingst som här går ihop med ett par ston.  

Filmen tog jag 25 aug i år.

Han är en av de få i Skandinavien som har det här starka präglet till arab.  

Kul att höra vad ni själv ser när ni ser han här på filmen.

För den som undrar hur stor han är så ligger han på runt 125-126 cm

Birke
0

Det var en stilig en ;) Hur kmr det sig att han är så studsig, lr vad jag ska säga? :D

Birke
0

Lr det kanske inte var du som filmade?

Caspianowner
0

Jo det är jag som tog filmen när jag var på besök i Norge.

Den här filmen är gjord av en liten enkel fotokamera som har en liten filmkanal. Hästen är en bit ifrån, det är mörkt och så regnar det som bara den. Terrängen är som kanske också framgår lite oländig.  Hästen är en bit ifrån och springer uppför och nerför eftersom det inte är direkt någon plan plats.

JenD
0

JÄTTEfin va han verkligen, en liten sån hade jag inte tackat nej till Tungan ute

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

** Pressure makes diamonds **

Marrsson
0

Jag måste säga att det ser verkligen ut som en jättetrevlig "sport" ponny :) Hade jag vart yngre eller alternativt haft barn i passande ålder så hade de vart en riktigt rolig häst att ha hemma.

Hur är cen Caspiska hästen ipsyket? Är det en sk. barnponny eller kräver den sin ryttare?

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

Caspianowner
0

# 5

låter filmen här ge svar på din fråga

Slänger med en film från Norge en dag nu i sep 2009.

två deltagande är Caspiska och en som är korsning Caspisk o Döle.

Den mörka hästen som syns emellanåt har inget blod av Caspisk

Kul att höra hur ni ser hästarna tar sig i rollerna som ridhäst ? ?

Alex
0

#6 De ser ju jättefina och trevliga ut! Gillade skimmeln skarpt. Hur stora är de ungefär, för det mesta?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Caspianowner
0

# 7

Skimmeln som springer som ett spjut mellan pinnarna ( misstänker att det är den du syftar på ) är faktist en fd avelshingst. Han är runt 125 el lite mer.

Mellanmörkbruna individen är en valack på 128 cm.

För de mesta i mankhöjd så ligger de runt 115 -122 cm

De finns de som vill ha de att vara mindre helst max 107 cm och avlar för att nå dit.

I Norge avlar man mot målet att få de att vara högre, för att kunna bruka dem till mer ändamål.

Man kan säga att det finns olika grupper avelsintresserade personer, beroende på vilka egna intressen man har själv.

Själv avlar jag mot de stora, alltså att hamna över 120. Min största är runt 129-130 cm.

Alex
0

#8 Ja fort sprang den i alla fall. Flört Det är den gråa jag syftar på.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Caspianowner
0

# 9  Gråa ?  Menar du den gråa hästen från första filmen i inlägget ?

Alex
0

#10 Nej, den gråa (troligtvis unga) skimmeln i filmen i inlägg #6. Kommer i bild efter ca 13-14 sekunder in i filmen.

Vad finns det för färger i rasen?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Caspianowner
0

# 11

Det är 5 årige valacken ( fd avelshingst) Shamali Tooraj. född i Norge. Har senast födda avkomma 2008.

De vanligaste färger i rasen är olika nyanser av brun, skimmel, olika nyanser av fux och svart.

Men sen finns det färger som är mindre vanligt något som några kallar redDun.

Alla färger är annars tillåtna förutom skäckar, tigrerade el. liknande.

Alex
0

#12 De kan vara blacka alltså (red dun = rödblack på engelska)? Kan de vara gula med (gulbrun, isabell, gulsvart osv)?

Varför är han inte avelshingst längre?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Caspianowner
0

# 13

Det här med färger. Jag vet att det förekommer gulbruna, men jag vågar inte säga om det finns isabeller eller gulsvarta. om så det skulle finnas så är det inget jag hört skulle anses vara fel.

Att skimmeln inte längre är avelshingst är för att hans blod har gjort sitt så ryker kulorna och de får gå ut och bli ridhästar. En ny hingst träder in och när så den har gjort sitt ryker även hans kulor. Spelar ingen roll om hästen är världens vackraste, kulorna rullar på fem röda.

Hon som äger skimmeln har den Bruna hingsten i avlen nu,( han som är på den första filmen.) När han är klar med sitt, så ryker även hans käraste, och får lämna gården och visa sig på banorna, så som den här skimmeln vi pratat om.

Alex
0

#14 Ja okej, då är jag med. Glad

Finns det gulbruna kan de precis lika gärna bli isabeller och gulsvarta, samt gulvit, pärlvit och sotvit då gulbrun är en brun häst med en gul gen, så finns den gula genen kan lika gärna en fux få den, och då blir det en isabell. Flört Och en svart med gulgen blir gulsvart. Resten är ju om någon lyckas få dubbel uppsättning av gult…

Så finns en gul variant finns alla! Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Caspianowner
0

# 15

Tack ! Kul att känna till.

Har ingen koll på just den här sidan av färgvärlden.

Caspianowner
0

# 15

Om jag tar två gulbruna ihop vad kan det bli då ?

Det finns en möjlighet att kunna plocka ihop ett sådant par om ett par år.

Alex
0

#17 Möjligheten till brun, svart och fux finns ju alltid i den kombinationen. Men så kan det ju även bli ett gulanlag på det, så även gulbrun, isabell och gulsvart. Och eftersom båda föräldrarna bär gulgener så kan det ju även bli dubbelgult föl, dvs gulvit, pärlvit eller sotvit (eller blåögd gräddvit som vi tydligen ska säga i Sverige nu… Idiotiskt nog).

Mvh Alex
Värd för Ridsport