Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 8502 ggr
[louise80]
0

e lite orolig :(

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

KOm till stallet idag och min lilla pålle hade 4 ben som var tjocka som telefonstolpar….. usch ! han har varit lite hängig ett par dagar men det e väldigt ormalt för honom när hösten börjar komma och det händer varje år så det har ju inte varit något konstigt med det. Men när benen var tok tjocka idag så ringde jag vet och han trodde det kunde vara borelia eller elischias ännu mera usch !!! men nu är blodprover tagna och svaret kommer imorgon han har fått infektionshämmande så nu är det bara att hålla tummarna !!!!

Lindbygarden
0

hoppas det inte är ngt allvarligt

Pia-Lena
0

När min islänning svullnade upp så så var det lymfangit hon hade, borrelia och ehrlichios (numera anaplasma) har några av mina hästar haft och det har inte yttrat sig på det viset. Men är det antibiotika hon har fått så borde det hjälpa mot en eventuell lymfangit, infektiöst är det troligen i vilket fall som helst. Lycka till.

[louise80]
0

det e konstaterat att detta inte e lymfangit.

Zaphix
0

Usch! Vad läskigt, skulle vara lika orolig som dig.

Hoppas att det inte är något farligt och att allt går bra!

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[louise80]
0

Såg bättre ut nu på kvällen när jag var där och tyckte nog att han verkade piggare, svullnaden i benen har gått ner lite ….

Pia-Lena
0

Lite lätt motion i form av korta promenader brukar hjälpa cirkulationen.

[louise80]
0

ja det gör det absolut men i detta fallet hade det inte hjälpt om han inte fått infektionshämmande….

Pia-Lena
0

#7 Som jag skrev i inlägg 2 så tvivlar jag inte på att det är ngt infektiöst. Att jag föreslog  promenader var inte som ersättning för medicinsk behandling utan som ett komplement till en sådan. Jag är inte idiot, jag är biolog. Vad menar du förresten med infektionshämmande? Är det penicillin, tetracyklin eller ngt annat? Att bara i blindo behandla med ett preparat vilket som helst innan man vet orsaken till symptomen leder aldrig till ngt positivt, bara till en ökad risk för fler  resistenta bakteriestammar som vi till slut inte kommer att ha några effektiva preparat att sätta in mot.

Yessica
0

Hur har det gått? Har ni fått några svar? Glad

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Pia-Lena
0

Något resultat ännu?

[louise80]
0

Nope tyvärr, pratade med vet under eftermiddagen men provsvaren hade ej kommit idag så dom kommer nog imorgon sa han. Han var jätte tjock i benen igen imorse men verkade dock lite piggare. Får vänta på provsvaren o se vad dom säger imorgon.

Pia-Lena
0

Något svar ännu?

[louise80]
0

Han har elischias Gråter så vi ska börja behandla idag … Känns otroligt jobbigt med världens friskaste häst !

Pia-Lena
0

Fick du veta hur hög titern var? Man brukar inte börja behandla förrän man har en statistiskt säkerställd titerstegring.

[louise80]
0

Antar att vet vet vad han gör ska träffa honom i stallet kl 15, ska ta reda på titern e när jag träffar honom. Förutsätter ju att han inte behandlar i onödan.

Pia-Lena
0

I den bästa av världar så… Men tyvärr ser inte verkligheten ut så. Jag råder dig att sätta dig in i ämnet så gott du kan  så att du kan diskutera med din vet, inte bara urskiljningslöst acceptera allt h*n föreslår. Läs gärna nedanstående artikel från SVA. Kan berätta att när min häst hade Ehrlichios så  valde jag att inte bahandla honom p g a de risker som var förenade med behandling.

Länk till startsidanBildcollage i sidhuvud. Diverse djur.

STARTSIDA

DJURHÄLSA

TJÄNSTER & PRODUKTER

» Beställa

» Pris- och produktlista

» Blodprodukter

» Bakteriologi

Fotröta hos får - Realtids-PCR kortar svarstiden

Kvarka - Realtids-PCR kortar svarstiden

Salmonelladiagnostik

» Mastitdiagnostik

» Mykoplasma undersökningar

Paratuberkulos

Provtagningsinstruktioner

» Foder

» Kemi

» Parasitologi

» Patologi

» Substrat

» VetMIC™

» Virologi

Vacciner

Remisser

Rapporter & broschyrer

Utbildningar och kurser

FORSKNING

Skriv ut sidanTjänster & ProdukterBakteriologi / Antikroppstitrar borrelia/granulocytär anaplasmos

Allmänna råd för tolkning av antikroppstitrar mot borrelia/Anaplasma phagocytophilum (fd erlichios)

Den ehrlichiabakterie som förekommer i Sverige har under 2002 bytt namn till Anaplasma phagocytophilum.

Den laboratoriediagnostik som finns tillgänglig för närvarande bygger på serologisk undersökning med påvisande av antikroppar (förutom påvisande av intracellulära inklusioner vid akut ehrlichios).

Enstaka blodprov med antikroppstiter mot borrelia - och/eller ehrlichia organismen är svårtolkade och en diagnos bör baseras på anamnes, kliniska fynd och serologi samt, för ehrlichia, eventuella inklusionskroppar. Uteslutande av andra diagnoser är naturligtvis en självklarhet. Enbart positiv serologi är alltså inte tillräckligt för att ställa diagnosen borrelios eller ehrlichios.

Finns missanke om akut sjukdom kan s.k. parprov tagna med minst 14 dagars mellanrum ge ytterligare information. Parprover ska undersökas vid ett och samma tillfälle och uppvisa en stegring om minst två titersteg för att stödja misstanken akut infektion.

Antikroppar mot ett specifikt agens visar att individen infekterats med detta specifika infektionsämne. Dessa antikroppar kvarstår i blodet även om infektionen förlöper symtomlös. Antikropparna försvinner successivt ur blodet, men någon generell regel om hur snabbt de försvinner finns inte, eftersom det varierar bl.a. mellan individer och olika infektionsagens. Undersökningar avseende ehrlichia visar att de oftast försvinner från en sommar till nästa. För borrelios tycks tiden vara längre.

Jämförelse mellan prov tagna olika år ger liten information, speciellt som man inte vet om reinfektion kan ha skett och därmed ny antikroppsbildning.

Kvarstående titrar efter genomgången behandling är inte ett fynd som ensamt motiverar fortsatt behandling. Detta visar bara att djuret är immunokompetent och bildar antikroppar mot organismen.

På grund av variation i artförekomst och undersökningsmetodik i olika länder kan tolkningsproblem uppstå vid jämförelse mellan länder. Man kan inte heller direkt överföra diagnostiken från människa till djur, då vissa skillnader finns i bl.a. sjukdomspanorama och antikroppssvar.

Man ska se serologi som ett av flera hjälpmedel, att använda i det pussel man lägger för att ställa rätt diagnos, även om det ibland kan vara svårtolkat.

Denna text ingår i Hund & Kattboken, 1999

Kontakta Enhet för bakteriologi

Pia-Lena
0

Hittade en artikel till från SVA, mer informativ än de förra. Jag vill inte skrämma dig, jag vill bara att du ska ha lite mer "kött på benen " när du ska diskutera behandling av din häst. Hoppas allt går bra, säg inte bara "ja" och "amen" till allt som vet säger. Få honom/henne att redogöra och förklara för dig.

http://www.sva.se/navigera/Djurhalsa/Hast/Infektionssjukdomar/Granulocytar-ehrlichios/

[louise80]
0

Blir han bra om man inte behandlar då? Har ingen erfarenhet av  ehrlichia bara varit med om borrelia och den behandlade vi, men han hade mkt höga värden.

Pia-Lena
0

Det man mäter är halten antikroppar i blodet och  med bara ett prov så vet du inte vartåt antikroppsvärdenas är på väg, uppåt eller  nedåt. Då vet man inte om infektionen är akut, d v s om han är sjuk just nu eller om infektionen är på väg att gå över. Han kan ha haft infektionen för flera veckor sedan, det du ser nu kanske bara är efterverkningarna av den. Har han feber nu? Jag antar att den infektionshämmande behandling han fått hittills är Penovet eller Ethacillin? Det är vanligt penicillin och vid infektion med Ehrlichios  krävs ett tetracyklinpreparat. Tetracykliner kan ge allvarliga magstörningar, därför ska man vara lite försiktig med behandling.

Min häst tillfrisknade utan behandling, Det var ju i själva verket så att när vet. konstaterade Ehrlichios på honom var infektionen redan på väg att gå över. Det hade alltså varit helt i onödan att behandla honom och dessutom förenat med risker.

Det finns två andra sätt att mäta på och de säger om sjukdomen är pågående,pcr-teknik och att göra ett utstryk av blodet. Tyvärr används dessa båda sällan, jag antar att pcr är för dyrt, utstryk kräver precision av provtagaren och provet får inte hinna åldras.

Pia-Lena
0

Jag är inte ute efter att misskreditera din vet., eller andra vet. heller för den delen , men veterinärmedicin är ett mkt stort ämne och ingen kan veta allt. Att ifrågasätta en behandling kan väcka veterinären och få honom att tänka i andra banor. Samma gäller läkare, när jag var liten (och inte kunde protestera) blev min mamma alltid övertalad att ge mig antibiotika för mina halsinfektioner. Jag kunde få halsböld annars och det var jättefarligt, inte vågade hon annat än att ge mig tabletterna. Det har visat sig i efterhand att allt tablettintag var i onödan då alla mina halsinfektioner berodde på virus, mot vilka penicillin är overksamt, och inte bakterier.

Som vuxen har jag vid flera tillfällen haft invändningar då läkare ordinerat penicillin, både till mig och barnen. Och då inträffar det intressanta att läkaren faktiskt kan erkänna att det inte är alldeles nödvändigt och att man kan avvakta.

Så därför, prata med din vet., säg att du känner dig tveksam, att du vill veta mer. Du har allt att vinna på att få till en diskussion.

[louise80]
0

han hade 164 och det tyckte vet defenitivt skulle behandlas eftersom det var såpass högt och för att han är allmännt dålig. Han hade aldrig varit med om att hästarna blivit dåliga av behandlingen.

Pia-Lena
0

Nedanstående klipp är hämtade från artikeln från SVA (Statens Veterinärmedicinska Anstalt) som jag hänvisade i inlägg 17. Där omnämnes risken för biverkningar, märkligt att din vet. inte känner till det.

När ni nu börjar att behandla, för det antar jag att ni gör, se då till att du är uppmärksam på ev symptom som kan bli effekten av preparatet, det står om dem i klippet nedan under "behandling". Observera också att där står att man ska få en tämligen omgående förbättring av behandlingen annars ska man omvärdera diagnosen och avbryta injektionerna. Ju längre tid man behandlar desto större risk för biverkningar.

"Ibland talas det om att höga titrar skulle vara indikativt för pågående infektion. Tyvärr stämmer detta inte. Bildandet av antikroppar påverkas av så många olika faktorer, som individens immunstatus, infektionsdos, om det är en reinfektion eller inte och så vidare."

Behandling

Vid granulocytär anaplasmos ger en snabbt insatt behandling sannolikt en kortare sjukdomsprocess. Tetracyklinpreparat anses för närvarande vara det mest lämpliga antibakteriella medlet mot Anaplasma. Det har dock vissa biverkningsrisker hos häst och måste därför användas med tillbörlig försiktighet.

I Sverige finns idag inga tetracyklinpreparat inregistrerad för häst. Man tvingas därför använda sådana som registrerats för andra djurslag och har då att följa gällande lagstiftning avseende behandlingsdokumentation och slaktkarens. Engemycin vet ® är det enda injektionspreparat som finns för närvarade. 
Intravenös giva anges som enda administrationssätt hos häst då preparatet är mycket irriterande vid intramuskulär injektion. Produktinformation från myndigheter i England anger att hästar behandlas med 5 mg/kg en gång per dygn. Föl ges enligt denna rekommendation 10 mg/kg och dygn. Också i England varnas för biverkningsrisk hos häst och det står att man inte bör behandla hästar som är utsatta för stress.

Kliniskt verksamma veterinärer ute i landet, som författaren varit i kontakt med, behandlar med något högre dos, 7 mg/kg och dygn i 3–5 dagar. Några få anger upp till 7 dagar. Ju längre behandlingstid desto större risk för biverkningar. Dessa veterinärer talar också om ett prompt svar på behandling i de allra flesta fall. 
Extra vaksamhet på hästen och dess uppträdande under behandling rekommenderas så att man snabbt kan avsluta behandlingen om tecken på begynnande tarmstörning ses. Symtom som avtagande aptit, feber och lösare avföring än normalt är några tecken att titta efter.
I de fall svar på behandling uteblir, rekommenderas att diagnosen omvärderas.

[louise80]
0

Min lilla pålle mår bra och verkar inte bli dålig av behandlingen än så länge….

Alex
0

#23 Skönt det, får hoppas det fortsätter så.

Pia-Lena, när du vill hänvisa till såpass långa texter så länka istället för att klistra in. Korta bitar får man citera, om man tydligt visar att det är citat och länkar till sidan det är hämtat från. Men hela texter ska man länka till, då det är lika mycket brott som att ta en bild utan lov och klistra in på annan plats.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Pia-Lena
0

#23 Det låter bra men fortsätt att kolla henne  noga för som sagt så ökar risken för biverkningar med behandlingstiden.

#24  I #16 så finns ju SVA:s logga med och jag trodde att det skulle räcka att det framgår att texten kommer från deras hemsida, dessutom har ju SVA hämtat texten från hund o kattboken ,1999, vilket framgår av texten längst ner under artikeln. De har inte dokumenterat textens ursprung mer än så. Vad skulle jag gjort, lagt till länken också?

Anledningen till att jag lade ut hela texten  istället för att länka är att jag inte kan göra en länk klickbar, har märkt att en del inte orkar kolla länken om de måste skriva in den "manuellt".

i #17 lade jag in länken till en ny artikel men märkte av svaret i#21 att den inte blivit läst och därför ville jag trycka på de bitar som handlade om hur man tolkar höga titrar och risken för biverkningar, #22. Jag satte citationstecken runt första stycket men ser nu att jag missade detta runt stycke nr 2. Dessutom gjorde jag en hänvisning till #17 där länken till artikeln står. Vad skulle jag gjort i detta fallet?

Finns det förresten någonstans man kan läsa om hur man gör en länk klickbar?

[louise80]
0

Håller tokkoll på honom :) han e min stjärna Skrattande Tack för alla tips och artiklar, alltid lär man sig något.

Pia-Lena
0

Förstår att du är uppmärksam, ville bara påminna lite extra. Det vore roligt om du ville berätta lite då och då hur det går, det är inte bara egna utan även andras erfarenheter man lär sig av.

Pia-Lena
0

Tjohoo, Alex!!!!! Var är du? Behöver svar så jag inte gör fler tabbar.

Alex
0

#28 Här är jag. Flört Tyvärr räcker det inte att länka, man får inte kopiera en hel text så, även om man ger källhänvisning. Utan då får man länka istället. Dock kan du ju alltid citera ett par meningar med länken om det är så…

Men ser du raden med olika funktioner där du skriver inläggen (se bild)? För i så fall klickar du på den inringade symbolen, en kedjelänk. Så får du upp en ruta där du skriver in länkadressen (alltid med http:// först, annars fungerar den inte!) samt länktexten (dvs den text du vill ska vara länkad, markerar du ett/flera ord innan du klickar på länksymbolen så hamnar de automatiskt i länktextrutan). Sen klickar du bara 'Infoga länk' och så har du fått dig en klickbar länk. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport

[louise80]
0

Han svarar mkt bra på behandlingen och börjar bli sitt normala jag igen … Glad Magen sköter sig jättebra på honom och han verkar må bra

Pia-Lena
0

#30 Det låter lovande, håller tummarna för att det håller i sig så.

#29 Tack, Alex. Fantastiskt med en person som orkar sätta sig in i alla krångliga lagar och förordningar och dessutom kan förklara det hela på ett begripligt sätt för oss latmaskar. Du är en pärla.

Alex
0

#30 Så skönt. Glad

#31 Inga problem, är ju ett ganska vanligt misstag, inget man vet när man föds direkt. Flört

Här har du en film som visar hur man går tillväga när man länkar också, så blir det extra tydligt. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Pia-Lena
0

Ska försöka mig  på  att göra klickbara länkar i enlighet med din beskrivning men inte idag. Hjärnan känns som en urkramad tvättsvamp. Jag bor nämligen på Koster, den ort som begåvats med Sveriges första, marina nationalpark. Vi har haft Kungen här(och mina stinkande bockar var på rymmen) och en massa miljöministrar för att inte tala om alla säkerhetsgubbar, skolklasser och annat löst folk. Ön höll på att sjunka i havet.

Ber förresten om ursäkt för det trådkap detta har utvecklats till, hoppas att TS inte tar illa upp utan vill fortsätta att rapportera.

[louise80]
0

Nu är han färdigbehandlad och magen o allt e braSkrattande och han har verkligen återfått sitt riktiga jag

Alex
0

Vad härligt att höra. Måste vara en lättnad! Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport

[louise80]
0

Det känns helt undebart, ska börja sätta igång honom lite smått i mitten av nästa vecka Skrattande