Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 3286 ggr
velepa1986
0

era stall?

Vi har 4 boxar i stallet och kanske ska bygga 3 till. Vi har en stor hölada men inte så stor så att man kan få hem hö till 7 hästar. De är på gränsen nu..
Men då finns de inte plats för alla att ta hem hö för hela året.
Nu har vi 4 ryktplatser i stallet, bygger vi ut så finns de bara 2, men ryktningen kan man sköta i boxen om de skulle vara så att alla ska samtidigt?
Jag är nyfiken på hur de går till i era stall eller där ni står inhyrda. Får ni in allt hö och strö, hur ser de ut med ryktplatser och sadelkammaren har men en varsin sadelhängare och tränshängare? Berätta gärna..

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/

Lorita
0

Jag har fyra hästar i stallet och höladan är ombyggd till väderskydd.

Jag köper hö inplastat så det förvaras utomhus alltså får jag plats med allt och köper direkt efter skörd.

Just nu har jag två ryktplatser en utomhus och en inom hus men kommer att utöka till 4 stycken utomhus nu under hösten (förhoppningsvis)

Nu har jag bara, tre boxar var av en ska byggas om så den blir jättestor, det är ju bra som sjukbox.

Sadlar/träns mm förvara jag i stallgången och sen har jag ett förråd som är några meter bort där jag har inte använder så ofta saker.

Varje häst ar en sadel i stallet med egen sadel hängare sen har jag en ponnyputa i stallet också som har en sadelhängare, övriga sadlar just nu bara en är i förrådet (någon som vill köpa en enkel westernsadel utan stigbyglar?)

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

emeliekarlssoonn
0

Har 7 hästar i stallet just nu.
Stallet vi står i har 10 boxar varav 1 är fölbox.
Det finns 1 ryktspilta.
Ingen sadelkammare utan allting förvaras i de gamla kalvboxarn a som fortfarande står kvar eller om man har eget stallskåp. Jag och mamma har våra planer men det är ju lite svårt att genomföra eftersom bonden är svårövertalad och inte vill sälja sina får för att få råd att bygga sadelkammare till oss. Hahah.

Det finns även "gamla stallet" där det finns 2 storhäst boxar, 1 box för stor ponny och 1 box för liten ponny samt 3 (?) shettisboxar/spiltor. Det stallet har foder- och låst sadelkammare men bonden har inte råd att renovera upp det. Stallet är mycket fräshare och har bättre ventilation och högre i tak än den ombyggda ladugården.

I stallhyran ingår det havre och hö/hösilage. Hö't ligger på skullen men det som finns lär inte räcka spec länge. Vet inte om han tar in bal för bal sen när vi går över till hösilaget eller om balarna kommer stå ute som de gör nu. Vi brukar strö med halm men vi har ingen aning om hur bonden kommer få tag i det eller om vi får stå på annat strö.

Zadeira
0

#1, vad är der för storlek på sadeln? är nämligen ute efter en westernsadel till bellman…

sus-sharon
0

vi har fyra boxar (två stora, två ponny) uppdelat i två delar av stallet (har slagit ut en del av väggen som var emellan förut). eftersom jag gjorde om min sadelkammare till ponnystall har jag för tillfället ingen sån, utan de grejer jag vet behövs (sadel, träns, täcken, ryktsaker, reflexer etc) finns i foderkammaren som ligger i direkt anslutning med stallet.

eftersom det i regel är "bara jag" i stallet så behövs inte mer än en ryktplats (på stallgången). skulle vi vara två som ska rida nån gång så står den ena inne i boxen.

allt hö för året ( ca 12 ton, juli-juli) finns i höladan, strö köper vi hem varannan månad (två pall åt gången).

vad är det som gör att ni vill öka ut stallet? är det mest en önskan eller är det riktigt nödvändigt? hur blir det med hagmöjligheter (vinter och sommar) om det kommer tre hästar till? hur ska ni praktiskt lösa problemet med plats för hö och strö? hur ska ni göra med gödsel?

ta hjälp av länsstyrelsen; man kan skicka in förprövning kostnadsfritt till dem och få hjälp med allt från byggtekniska saker till hur det ska fungera praktiskt. med så många hästar i stallet misstänker jag att det i vilket fall kommer att krävas förprövning för att få bygga.

medarbetare på djurskydd.ifokus

lisette
0

#4 från fjärde (eller är det femte) hästen så krävs det en förprövning.

kan n inte få hem hö lite oftare? eller hösilage om ni nu är så många hästar i stallet.

hemma hos mig så fixas stora hästen  på gångne o lilla i en box om de ska ut samtidigt,

velepa1986
0

#4 Farsan pratade om de först, och jag har sagt nej. Men nu har de vart folk hem lite då och då och frågar efter stallplats.. Vi har mycket mark och hagar är inget problem.
Gödselstacken är stor så de är inga problem heller.
De blir hö som är problem, de va de jag tänkte kolla om med er.. Alla stora stall kan dom verkligen få in 20 ton eller mer? Vi har en kran i taket på höladan, men eftersom de saknas en klo till kranen så utnyttjar vi låångt ifrån hela.. Hade den funkat så hade vi fått in de utan problem..

Får man inte bygga hur man vill i stallet? Varför skulle de krävas en förprövning?

Sandra

Besök gärna

velepa1986
0

Jajäklar, tur att jag skrev här annars hade jag inte vetat de:

"Den som vidtagit en förprövningspliktig åtgärd utan att en föregående förprövning skett kan bli ålagd att betala en särskild avgift på 12 000 eller 24 000 kronor. Avgiften är beroende av byggnationens omfattning."

Sandra

Besök gärna

sus-sharon
0

#5 ja, jag vet att hemma där jag bor är det från femte, och så står det också i föreskriften om jag kommer ihåg rätt. men jag har också hört att i vissa län kräver man förprövning tidigare, från tredje eller fjärde hästen.

#6 ok. frågan är ju om det egentligen är intressant för er del att bygga ut, det verkar ju mer som att det är "för andras skull".
som du ser behöver ni ju också förpröva om ni inte är sugna att betala böter, vilket jag antar att ingen ärSkrattande

Lorita
0

#3 (37 cm sits) det blir 15' om jag inte är fel ute, då har jag inte mätt med hornet, jag hade för mig att den var 16' nämligen.

Normal vid, har legat bra på en kraftig New Forest, jag köpte den för att se om jag trivdes med westernridning och har nu köpt en ny märkes sadel av en jobbarkompis.

Kimpa
0

Vi har 10 stora boxar i stallet.
Två stora uppställningsplatser med kedjor och två mindre för shettisarna om man vill.
Spån förvarar vi en en box, de andra är fulla med hästar ;-)

Hösilagebalar på 400kg tar vi hem ca 50st på hösten och förvarar innomhus på ena logen.

Sadelkammaren har 8 sadelhängare där det finns 5 sadlar och 3 körselar.
Varje häst har sin egen krok för träns.

eemmap
0

Dit jag ska flytta hästen finns det ett stort stall med 7 boxar tror jag att det är. Sen två små med 2 boxar i ena och 3 i andra. Alla som har där får ett eget skåp att ha sina grejer i. Men hyllor och två sadelhängare. På höloftet får alla ett varsitt "bås" där man har höt.

Tror det finns 3 ryktplatser i det stora, + spolspiltan.
vet inte om det är i dom små, men tror det =)

velepa1986
0

#8 vi gör de inte för andra utan oss själva såklart. Jag har bara en häst och jag har vart sugen på att skaffa en till och min syster har pratat om att skaffa häst oxå.. Ingen står ju gratis heller, vi tar ju stallhyra så vi gör de ju inte för att vara snälla mot andra, nej nej. De är ju roligt att de finns intresse att stå hos oss, de va så jag menade..

Hur går en förprövning till?

Sandra

Besök gärna

sus-sharon
0

#12 förprövning är en form av bygglov och finns till för att länsstyrelsen skall kunna göra en bedömning av huruvida dina byggplaner uppfyller krav för mått och utrymmen, inredning, liggytor, utgödsling, utfodrings- och vattenanordningar, stallklimat, luftkvalitet, brandskydd osv.

detaljerade och skalenliga ritningar skickas in till länsstyrelsen där de bedöms, byggnation får ej påbörjas innan förprövningen godkänts (annars kan vite komma att föreligga).

ansökningshandlingar kan du ladda ner från jordbruksverkets hemsida eller beställa hos din länsstyrelse. detta skall ingå i din förprövningsansökan:

-detaljerade och skalenliga ritningar, måttangivna (både plan- och sektionsritning). om du bygger till eller nytt skall också en situationsplan bifogas som visar byggnadens placering på gården.

-inredning, utrustning och tekniska system skall beskrivas.

mer information kan du läsa på jordbruksverkets hemsida eller hos din länsstyrelse.

tänk också på att ni kommer behöva tillstånd för djurhållningen om ni hyr ut 4 eller fler stallplatser.

JenniferH
0

Jag står i ett litet stall med fyra boxar, bara tre hästar där just nu. Jag och min kompis fixar allt i stallet själva. Ägaren till stallet är lite seg, han har ingen koll på saker. :)

CelsiusT
0

#13 Gäller det även om man bygger en ny lösdrift tex?

Medarbetare på westernridning.ifokus

sus-sharon
0

#15 förprövning skall ansökas om när man bygger nytt, om eller till och det man bygger är djurstallar, hägn eller andra förvaringsutrymmen för djur eller om man vill inreda eller använda en byggnad som djurstall som tidigare använts till annat än djurhållning.

jag skulle alltså tro att även lösdriftssystem ingår i dessa klausuler.

CelsiusT
0

Vi har uppbindningsmöjligheter utomhus, där har vi tre ringar i väggen och en bindbom där det får plats ca 3-5 hästar. Så har vi en lösdrift i vinterhagen (som är 3 hagar intillvarandra så man kan låta markerna vila lite, bara att skifta över tråden). Så själva stallet har vi en stor del som det är sadel + tränshängare över hela ena väggen så alla hästar har var sin (det är ju bara jag som hyr in mig, stallägarna har 5 egna hätar). Sen finns det hyllor m.m. till allt möjligt och det finns plats att hänga täcken m.m. Så har vi som små fållor där också (tidigare varit boxar, men det är mååååånga år sedan) och där har vi foder m.m. Sedan har vi ett utrymme till (egen ingång uteifrån, men även dörr mellan dessa två utrymmena), där är det 2 jättestora boxar som antingen fungerar som sjukboxar eller bara möjlighet att ta in alla hästarna så dom kan torka upp eller liknande. Hittills så har vi bara använt dom 1 gång. Sedan har vi höloft och verkstad och så håller dom på och planerar för att bygga övernattningsmöjligheter i ena delen där dom har några rum över som inte används. Höet kommer inplastat och ligger på utsidan, vi har tagid hem så mkt som det beräknat kommer gå åt, men sen vet man ju aldrig.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Lindbygarden
0

-Lorita, har du plastat hö eller har du hösilage?

Funderade nämligen på att köpa plastat hö och klurade på om ajgvågar ha det ståendes ute eller om det ändå måste vara inne..

Lorita
0

#18 det är nästan hö (i år har det torkat två dygn ej vänt) och jag har det ute så länge det är plastat sen fyller jag foder kärlen med hö, allt på en gång. Mina hästar brukar få hö en gång i veckan oftast på söndagar Skrattande

SSAA
0

i vårat stall finns det plats för 7 hästar, 2 ryktplatser i stallgången, sadelkammaren ligger i en uppvärmd barrack precis bredvid stallet, den har lår som tur är :)

ett förråd med skåp till samtliga inhyrda + bra skåp att ha te.x täcken, schabrak och dyl som inte används.

lösdriften ligger bredvid stallet i en avskiljd del.

vinterhagarna ligger precis bredvid stallet också.

Ensilaget ligger täckt under ett tak på stallplanen och höet ligger i ett gammalt lastbilsutrymme som står bredvid sadelbaracken

lisette
0

#16 fast det är väl fortfarande över 4 hästar det behövs förprövning för? inte under?

sus-sharon
0

#21 fem eller fler hästar i den färdiga anläggningen. dock verkar det finnas lokala regleringar också (har hört att en del kommuner har redan från tredje eller fjärde hästen).

Maliiin
0

Jag delar stall med en kompis. Så vi har för tillfället 8 boxar. Men vi har öppnat upp två boxar för att ha hö och halm där inne. (Rundbalar)

Sen har vi en öppen box med foder i och en öppen box med lite tillbehör. Så totalt skulle vi kunna ha 14 boxar i stallet om vi hoppade å ha foder i vissa och gjorde iordning dem. Men den planeringen ligger längre fram!

Stor sadelkammare där vi har alla selar och annan utrustning. Har även IKEA garderober där som vi förvarar täcken i och en med backar i där vi har skydd, lindor m.m.

Hö och halm har vi uppe på skullen. Sen det som inte får plats får vi förvara i potatiskällaren som ligger bakom stallet. (Som vi för övrigt tycker ska fyllas upp med bra underlag så vi får ett tömkörningshus)Oskyldig

Å hagarna har vi bakom stallet. Två styck som vi ibland slår ihop till en stor så alla går tillsammans. Men dom ska nu förstoras å sen ska vi nog ha minst en till är det tänkt.