Tips på stallgolv?
Hejsan, Tips på nått bra stallgolv, trä, som tål ganska bra med att hästarna har brodar på vintern. Ska byta ut vårat nu, igenom de blivit fult av brodarna föra vintern :)
Gillar inte trä dels då det är svårare att hålla rent och dels på att det måste göras om~
Vi har ganska så grovt cementgolv (så pass grovt att de inte bör hlka särskillt lätt när de vänder in i boxarna). Dock har vi ovanpå det i de lite smalare gångarna heltäckningsmatta som oavsett is, brodd mm gör att de inte kan halka. Men hade jag haft pengar till det hade jag mer än gärna laggt in dessa lite modernare gummigolv vi ser i de nyare stallen. De är mjuka, halkfria och lätta att hålla rena =)
Hakuna matata!

Gummigolv, det hade jag inte ens tänkt på!, Jag leter trä eller liknande golv till sjävla stallgången (glömmde skriva det).
Kanske man kan lägga en nå snyggt lämpligt gummigolv i stallgången? Skulle de funka ? Vet du eller någon vart man kan få tag på de iaf ?:)
Ja det var stallgången jag pratade om =)
Vi har i vårat stall en ganska stor öppen yta där vi har foderlår, ryktar dem osv där har vi grov cement.
Men sedan har vi 4 boxar mitt emot varandra och gången där är ganska så smal så med skor/brod eller is under fötterna är det lätt hänt att de halkar och fläker sig. Där har vi heltäckningsmatta liggandes! En billig lösning då golvet under var blankslipat gammalt verkstadskolv!
Titta i ridsport etc så brukar man alltid hitta någon variant av det. Det är som en 3 cm (ca?) gimmimatta som man lägger ut, de är även tänkta att kunna användas istället för bäddar i boxar, men vet en veterinärklinik som har detta underlag där hästar får testspringa och ska vända relativt snabbt, samt Jan Brink har det i ett av sina stall på stallgången för att de just inte ska halka =)
Hakuna matata!

Vad har du nu?

eketrä är hårt och tåler hästvikt utan problem!