Träningsschema
Heej:) Jag undrar om det är någon som har lusst att hjälpa mig att göra ett träningsschema till mig o orion? Han har inte speciellt mycket kondition jusst nu och är 6 år. Nu under vintern gör det ju inte så mycket om han inte får någon toppkondition:P men till sommaren så ska det förhoppningsvis bli så :) Någon som skulle villja skriva lite på ett ungefär hur jag skulle kunna träna honom fram till sommaren? :)
Jag är verkligen urkass på att göra sheman… Men själv brukar jag sitta o pyssla ihop ett ibland, som jag följer ganska bra. Jag blandar skogsridning, longering, tömkörning o lite träning i paddocken, för att variera det för hästen. Hoppas att ngn annan kan hjälpa dig med ett bra shema… 

Kan inte men mitt tips till dig är varierad ridning/träning, mycket klättring och uteridning som bygger upp muskler bra. Lite intervall träning, det är viktigt att träna jämt så det inte blir 1½ timme ridning ena dan, vila andra, o hård träning 3:dje. Men det är viktigt för en relativt ung häst som din också att få tid att smälta allting som han lär sig och få tid att bygga muskler. Det viktigaste är att skynda långsamt och uppnå ett bra resultat långsiktigt.

Det skulle ja också vilja ha hjälp med. Jag har varit rätt slarvig med ridningen på sistone. Men nu ska ja sätta fart, då jag är ledig hela dagarna. Jag vill gärna kunna vara med på hoppträning som ligger ca. 40 min skrittväg ifrån vårat stall. Och träningen håller på 1,5 timme, dock ej intensivt hela tiden.

#3 du har inte möjlighet att ta transport dit? 40 min är långt…du ska ju hem me.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
bygg ett själv efter hur du vet att han orkar. bra tips är att fara ut i skogen och långtrava, långa skrittturer på lång tygel, något pass i paddock, osv. skynda långsamt!
Jag vill med ha hjälp, ska tävla i mars om allt går som planerat.
Min e 5 år, fjording, riden i snart 1 ½ år.
Utbildad L:B dressyr men kan endel L:A rörelser.
Gymnastik hoppar då o då.
Rider ut i skogen såklart.
Tömkörs regelbundet.
Tränar mkt NH och frihets dressyr.
Ngn som vill hjälpa? =)
Vill ha ngt jag kan följa gämt.
/Elin

#4 - nja, ja kan hyra transport billigt, men jag har varken bil med krok eller körkort. Jag har inte provat rida dit än, så ja vet inte riktigt säkert hur lång tid det tar.

När man bygger ett träningsschema är det bra att börja med slutmål och delmål. Vad vill du att h*n ska kunna när sommaren kommer? Var står h*n konditions- och kunskapsmässigt idag? Vilka delmål har du? När vill du att de delmålen ska vara uppnådda? 4-6 veckor brukar vara lagom. Till sist gör man en kortare detaljplanering. Nu är min planering lite ensidig eftersom jag precis ska sätta igång henne efter en längre vila, och kommer ändå inte att rida förrän i juni-juli nångång.
tack för tipsen:)

#8# Pessoa? Menar du bettet? Jag har hört att det inte är bra.

pessoa sele antar jag att det

Pessoa longeringshjälp (kanske samma som sele?) som hjälper hästen att lära sig lyfta bakbenen mot magen…
Om bettet är bra eller inte beror ju på hur man använder det. Sånt går det mode i.

#12# Nej, inte med pessoa bett. JumpingQueen skrev att hästen kunde bli sne av det?

#13 Det vill jag nog höra lite fler argument för innan jag accepterar. Som jag ser det (kan tillägga att jag själv aldrig använt pessoabett på min häst) är det är vanligt ledat bett med hävstång, där man själv kan välja hävstångens längd. Om hästen ska bli sned av det borde man ju påverka hästen mer i ena sidan. Alltså om man har spänt tyglarna ojämt… Jag kan inte begripa varför någon skulle göra det.
Hoppas ingen surnar till för att vi lånar tråden. *ler*