STAM
anser ni att stammen är viktig för en fölunge/unghäst??
tycker ni att det "påverkar" hästen??

Nej det tycker jag inte… alltså, om man säger att man ska föda upp en svensk varmblodig ridhäst utan några premierade föräldrar, och sedan så kan det ju alltid bli så att hästen blir framgångsrik så att den blir premierad. så det tycker jag inte spelar någon roll. Men det kan ju bero på… En häst kan ju få sin kroppsform efter föräldrarna. Jag vet faktiskt inte… Men jag tycker nog inte att man måste ha stam. Fattar knappt själv vad jag har skrivit nu, men jag hoppas att du förstår vad jag menar… 

#1 du skrev just att gener inte existerar utan det är en slump vad det blir av en fölunge.
Avel bygger på stam och mycket planerande och kunskap och inte på tur har man tur då får man något extra, men bra avel kräver att man vet vad man sysslar med.
Stammen säger ju hur hästen kommer se ut. En unghäst kan ju bli hur som helst annars… Så, absolut, skulle jag köpa unghäst/föl skulle jag nog kunna tänka mig att göra det på bild, stam och vetrinärintyg.
Skulle jag köpa en vuxen häst för vanlig skogs-dressyr som jag håller på vore stammen rätt ointressankt, det intressankta vore hur hästen är bygd och hur den är att rida. Men eftersom en föl eller unghäst inte ännu är färdigvuxen så får man se till föräldrarna istället…

#3 jag är ju i det stadiet att jag gör föl, skulle jag då inte gå efter stam och känsla och försöka få den bästa kombinationen då är det inte avel man sysslar med. För att kunna få fram det där extra krävs att man har kunskap och stam hjälper mig att veta vad jag gör. När fölet väl är ute då få man ju även se vad det blev, sen skulle jag om jag köper ett föl/unghäst vara noga med att uppfödaren sköter hovar och avmaskning och fodring på allra bästa sätt. Det fölet får första tiden läger grunden till hur hållbar den blir när den blir gammal, att köpa billigt av någon som inte ger hästarna rätt grund kan bli dyrt, när hästen kommer upp mot tio, femton år och skadorna kommer på hästarna som inte fick det dom behövde som unga. Ställ krav på uppfödaren och var beredd att betala för det där lilla extra som avmaskning, verkning, rätt foder och en stam, som förhoppningsvis ger en korrekt häst. Stam är viktigt mycket viktigt på många sätt, varför börja ett häst liv med att snåla?

jag tycker stammen spelar roll när det är unga hästar speciellt. då har man lite humm om vad det kan bli av dom om dom matchas rätt. utan stam har man ju ingen aning. i ett stall i närheten var det ett supergulligt föl i somras som va brunblack å alla som kom å kollade blev helt saliga och ville köpa fölet , tills dom fick reda på att pappan va fjording och då kunde dra en snabb slutsats att det inte blir ett flott halvblod med häftig färg i slutändan. nu när hon är äldre så är hon inte särskillt vacker om man säger så, dom är nog glada att dom inte köpte henne faktiskt…
men du Gyllan har ju en vuxen häst så du vet ju vad det är och vad hon kan så då spelar det ju ingen roll tycker jag så länge du gillar henne
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
för mig spelar inte stamen direkt nån stor roll om det är en hobbyhäst jag ser äfter. Det som är viktig på en hobbyhäst för mig, är att exteriöret inte har alvarliga fel (som kan gje slitageskador vid högre ålder oavsett hur snällt man rider), att lynnet är bra, och att hästen passar mig i storleken. Skulle ju inte va fel med trevliga rörelser, innriden och skolerat med ;)
Skulle jag därimot va på jakt äfter en häst som har talent innom hoppning, fältritt, dressyr och/eller annat, så skulle jag viktlägga ras och stam mycket. Samma innom aveln. Stam och ras kan ju gje upphav till det man önskar. Det är ju så dom har kommit fram till dessa olika raser som passar bäst till en särskillt sak (bästa exemplet där lär ju va travaren, den är trots allt avlat till trav även om det lar sig gjöra att rida dressyr och hoppa rätt bra med dom med)
Men att viktlägga stamen när man ser sig ut ett föl/planerar fölet är aldrig en 100% garanti, det kan ju bli lite.. fel ändå, även med nogrann planlägning. Det "bara" öker chanserna mycket för att det blir så som planerat med 95% typ :) Dock vill det ju alltid va en pytteliten chans att et föl inte blir 100% så som förväntat. Det är ju så det är när naturen själv är involverat. Dock, har man koll på va man håller på med lär man hitta "rätt" kombo av hingst/sto för att få fram dett man vill ha och ta bort det oönskade, och man vill lyckas i 9 av 10 tilfällen :)
“A single dream is more powerful than a thousand realities.”
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

#6 Avlar man så måste man ju ha ett mål med aveln och utan stam är set ju svårt att få en bra kombination hingst och sto. Sen när fölet är ute då fortsätter arbetet med att ge fölet en bra start, allt för att få en så bra häst som möjligt i slutändan.
Extriören är jätteviktig när hästen börjar komma upp i åren, sen får ju hästen ett bättre och mjukare steg om extriören är någorlunda OK, stam och uppväxt och ju äldre hästen blir ju viktigare blir individen, det är ju facit.
Ja, det tycker jag. I alla fall när det gäller islandshästar. Det finns så många olika linjer som ger olika egenskaper hos hästarna, så beroende på vad man är ute efter så kan stammen spela stor roll. I alla fall om det gäller tävling på hög nivå och/eller avel.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Ska köpa en unghäst nästa år och då kolla på stammen.
jag försöker alltid kolla upp stammen när jag ska köpa häst för att kunna ta reda på ärftliga egenskaper både psykisk och fysiska som ibland nedärvs.
Så jag anser det viktigt att veta stammen på en häst.
Jag tycker det rä SUPERVIKTIGT med bra stam på hästen om man ska tävla, eftersomd et har ju otroligt stor betydelse vad den har för stam.. Och sånt, men om man bara ska ha en häst till "hobby" spelar det ju ingen större roll..
det spelar större roll med stam om hästen är föl. alltså om den är superfin men utan stam så vet jag ju att den är fin.. är den föl så vet jag ju inte föränn senare, och då känna stammen lite som en försäkring på att det borde bli bra.. =)
Stammen är viktig men…
Det finns många obeprövade linjer som bara väntar på att få visa vad de kan ;)

#13 Bra stam behöver ju inte bara vara prövade linjer. som du riktigt skriver, man har ju en tanke och ett mål också med sin avel. Jag tror på så sätt att lite risk måste man nå ta också och har man ett sto med bra egenskaper så har man möjlighet att välja lite friare bland hingstarna, för att just kunna hitta det lilla extra.
När hästen är inriden då skulle är jag mer inne på att se vad det är för häst och hur och under vilka förhållanden den är uppfödd, om det inte är en häst till avel för då blir ju stammen viktig igen.
Jo då det håller jag med dig om :)
Stammen är viktig även om man inte i alla lägen behöver ta den mest beprövade. Jag kan få för mej att testa lite annorlunda stam men jag vill givetvis veta vad jag ger mej in på. Genom stammen kan man förutspå en avkomma med vissa avvikelser.