Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1980 ggr
jackiejohn
0

Det ena efter det andra..

Jaa…i onsdags ringde min granne när ja hade lunch (som tur va) och börjar fråga om när jag kom hem och massa sånt så fråga ja vad hon ville och då kom de,

"Nää ja undrar bara om Barcardi kan få gå med Oskar för vi har skcikat iväg Haya idag och det går inte att ha honom ensam för då springer han bara igenom tråden och rymmer.."

Mitt svar,

"Jaha…så du menar att Jackie ska gå ensam bara för att ni inte kan hålla eran häst inne?(!)"

Grannens svar,

"Eeh…nää just de tänkte ja inte på. Men du! Dom kan ju gå ihop alla 3!"

Mitt svar,

"NEJ! Jag ville inte ha Jackie med en könsmogen unghingst. Kommer inte på fråga!"

Grannens svar,

"Juste..han är ju könsmogen, tänkte ja inte på. Men kan han inte få gå med Oskar iaf? Annars måste jag ha honom inne! Jag håller på att leta efter en ny häst men ja vet inte när ja får tag på nån…."

Mitt svar,

"Nej det blir inget med de de har vart så jäkla mycket strul och era hästar har orsakat mycket oro och problem(!) Skulle inte ni ha Haya i 3 år?? Du får väl helt enkelt hålla honom inne tills du kommit på nån lösning! Ni har ju varken ström eller vett att hålla en unghingst.."

Grannens svar,

"Nähä.., Jo men eeh..ägaren ville ha tillbaka henne. Ja ja får väl hålla honom inne då, Hej då!"

Så la hon på. Ja menar va tror hon?! Hon är ju helt rybbad jag skulle aldrig i livet låta deras häst gå med våra! Efter så mycket strul och oro så glöm de! Jag vill inte veta av dom hästarna.

Redan på kvällen när jag kom hem från Uddevalla gick de en ny stor häst där..vilket jag fick se idag är en varmblodstravare (den är frysmärkt) Dock verkar hästen lugn men Barcardi är helt vild som vanligt så jag går och är orolig igen..jag orkar inte mer sånt här nu jag vill bara slippa allt som har med grannarna att göra! Rynkar på näsan

Vile bara skriva av mig då jag går runt med en klump i magen och väntar på ett sms/telefonsamtal att nåt har hänt och jag har 6mil hem0 1h resa! Skrikandes

Maja
0

Men suck.. Usch då..

Har du frågat varför de inte kastrerar hingsten? För jag tvivlar på att det är något avelsmaterial det där?

jackiejohn
0

1# Jag har vart på dom flera ggr med varför dom inte kastrerar honom, Då får ja till svar "Vi ska i höst…" och när ja frågar när dom tänkt reparera hagen ordentligt efter Barcardis framfart och skaffa ström så säger dom, " Den är helt. Vi ska köpa ett agrigat snart.."

Dom har sagt att han inte ska användas i avel och att han ska kastreras men frågan är när! Och dom vill hemskt ogärna köpa/göra dyra saker och ett ordentligt agrigat med stark ström på som krävs till den hästen går på drygt 2-3000:- så de kommer dom inte skaffa i första taget verkar de som..Rynkar på näsan

Maja
0

#2 - Låter lite som Alfons med sitt "Jag ska bara.." ;)

Nä, jag hoppas att det löser sig!

jackiejohn
0

3# Ja precis! :P

Jo ja vill få ett slut på de här, skulle helst se att dom inte fick lov att ha häst…

Peppe
0

fast kastrera skulle nog inte jag heller göra riktigt än, tänk på alla flugor och infektionsrisken… så att göra det i höst tycker jag låter vettigt

vad gäller resten har jag ingen större åsikt, det finns idioter överallt

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

jackiejohn
0

5# Jo jo de vet ja oxå de va inte de ja mena, utan dom ska ha kastrerat honom ett bra tag men de står liksom bara still och trampar och dom verkar inte veta hur dom ska hantera en unghingst som rymmer och har sig han kan ju gärna va hingst bara han slutar förstöra för mig och mina hästar.

lisette
0

du tänker på att ägarna/grannarna kan läsa detta? hoppas du kan stå för vad du skriver då… =)

jackiejohn
0

7# Jag står för varenda ord jag hittar inte på ett dugg. Jag far inte med lögner och jag vet att vem som helst kan läsa detta eftersom det är skrivet på internet. Skulle bli lite glad om dom fick se de av en slump så fattar dom kanske att dom ska skärpa upp sig =) Dom får gärna ha häst men snälla låt oss slippa oroa oss för att hingsten ska rymma(!)

lisette
0

jamen dåså, då vet jag det… =)

hur är det, ni har ström på ert staket eller?

jackiejohn
0

Vi har stark ström på våra staket så våra hästar försöker sig inte ens på att smitta ut..

lisette
0

tänkte mest på att om ni har ström så borde deras hästar inte gå igenom ert staket.

jackiejohn
0

11# Jo men se han gör de ändå han hoppa över vårt staket men han fick en stöt men de verka inte hindra honom precis Foten i munnen 

Prata med grannen idag hon ville att jag skulle komma ner och tjata en stund så jag gjorde detta och fick veta lite om den nya hästen (hon berätta spontant, ja fråga inte ut henne!) Det är i en vbl travare som är 17 år och det är tänkt att grannen ska rida henne sa hon. Hästen var iaf hel mysigt jätte lugn och kelig så jag hyser inget agg mot henne de är lill hingsten jag inte tycker så mkt om då han rymmer (!)

Grannen sa, Vi kanske möts ute på ridvägarna nån gång (?)

Och JA! Ja tycker dom sköter det här med staket och ström på ett riktigt dåligt sätt så ja har vart i luven med dom ett x antal ggr men som ja skrev tidigare dom får jätte gärna ha häst bara vi slipper bekymmer om att deras hingst kan rymma in till våra hästar och ställa till med skador! Jag skiter totalt i om dom har häst elr inte kan dom sköta de ordentligt så är de inga problem då skulle vi till och med kunna bli ridkamrater!

Det skulle va jätte kul för ja rider ensam så sällskap skulle ju va jätte kul Förvånad bara dom kan hålla sina hästar (nu tänker ja på hingsten) inne i hagen och att han inte rymmer och håller på för som sagt vi kan inte hjälpa om HAN rymmer in till våra kor igen påväg till våra hästar, om han retar upp korna så han blir stångad elr att han blir sparkad av våra hästar!

Jag vill inte ha skador på varken deras hästar elr våra hästar jag vill hålla godton med grannarna även om vi inte är bästisar så kan man hålla godton och ev. rida tsm för hon har inte heller nån att rida med men de måste ju fungera!

Nån som inte förstod min roman här elr vill ifrågasätta nåt så fråga på!

Lorita
0

Jag tycker det låter som om grannen söker kontakt och samarbete, du kanske skulle hänga på och hjälpa dom lite.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Fuxia
0

#13 Tycker det låter som ett klokt förslag

Zadeira
0

Det är alltid något som ska vara ett problem, och det låter inte lätt med en unghingst som bara rymmer och ställer till problem för andra hästägare. Hade jag varit dem hade jag ju inte tyckt det var specielt roligt att min häst ställde till problem för någon annan, så då hade jag gjort allt för att det inte skulle uppstå såna situationer.

Sen kan jag också tycka att ägaren verkar söka lite kontakt, och kanske till och med hjälp. Ni kanske skulle försöka prata ut ordentligt. Vem vet, du kanske till och med kan hjälpa dem. Förklara för dem vad det kan bli för faror för deras häst, andra hästar och omvärlden ifall han ständigt får för sig att rymma pga att det inte finns el i staketet.

jackiejohn
0

OKej igår var han ute på rymmen 2ggr! tog honom innan han kom sig in i vår hage sen gick han ut när jag stod och prata med henne som tar hand om hästarna.

Idag var han i våran kohagen igen och bråka över staketet med min shettis!!

Vi ringde deras hyresvärd och sa som de va och han sa då att hästen ska stå inne tills dom fixat en ordentlig hage och med rejäl ström! så ska vi nog se till att bota honom..

Jag har nyss kommit hem från grannen för jag och hon som tar hand om hästarna har gjort ny hage uppe hos dom vid deras väg (den hagen fanns från början men dom tog upp den nu har vi sätt tillbaka de) Vi har satt trästolp och nu ska grisknorrar i och dubbeltråd ska dras och gräs ska klippas under tråden och riktigt ström ska kopplas! Hon som tar hand om hästarna fick tag på ägaaren till hingsten och bad henne komma och hjälpa oss men de kunde hon inte (hon ville inte med andra ord) och att hästarna måste stå inne tills hagen och elen är klar brydde hon sig inte om.

Så nja kontakt vet ja inte för vi har hört oss för och där hon haft häst uppstallad förut har hon blivit utslängd för hon ställer dit hästen sen får nån annan ta hand om den.

Hon som måste ta hand om hästen är inte glad för de är ju hon som får städa upp efter hans framfarter!

Vi har erbjudit vår hjälp dom köpte staketet av oss då vi hade våra djur där före, Fina ordentliga staket som aldrig felat elr nåt de enda dom skulle fixa va ström och nu ser hagen ut som kom och själp stolpar ligger halv ner en del sitter inte i tråden sitter inte fast över allt gräset går över tråden de finns ingen ström. ´

Så ja är tveksam till att ägaren söker kontakt! Hon som får ta ansvar för allt är jätte trött på de här så nu sa hon att de får va nog hon har hämtat hingsten ett x antal ggr nu från hans rymmningar! och vi snackar inte 4-5 rymmnaingar vi är uppe i ett 20 tal!

Jag pratat och håller bra kontakt med hon som får ta hand om hästarna och ja hjälper dom frivilligt mer än gärna att få en ordentlig hage ch att bota hingsten från sina rymmningar!

kan lägga till att hon som tar han dom hästarna sa att, NU är de kastrering som gäller på den där hästen!! Jag orkar inte med de här längre och framför allt förstår jag er!

Tro mig vi har pratat med dom och försökt lösa problemet på ett bra sätt för båda parterna men tyvärr bryr man sig inte så gör man inte.

jackiejohn
0

NU är måttet rågat! Skrev till tjejeen som tar hand om hästarna att jag kunde hjälpa henne göra klart hagen om inte ägaren till hästen hjälpte till och att om ägaren inte kunde få in i skallen att vi va förbannade på henne pga av hästen så skulle hon skicka upp henne till oss så kan vi förklara för henne värför vi är så arga.

Då får ja svar från ägaren att hon fatta att vi va sura att hästen vart över hos oss men han är ett föl! och blablabla -.-

De va ett så dumt uttalande att ja inte orka svara.

Men en fråga till ni som haft/har föl…rymmer alla föl flera ggr i veckan och går de inte att göra nåt åt de??

Lorita
0

Ja, en del hästar är rymmare, andra är inte lika äventyrliga av sig.

Dolly som jag senare tog handom åt ägaren och sålde hon rymde ofta, jag har även lite problem med min Karisma som hittar alla möjligheter att komma på andra sidan staketet och då har vi bra staket och el. Nu är hon så nöjd om hon kan rymma in i en annan hage och gå där, så hon är aldrig riktigt på rymmen Flört

Det är naturligt för hästar mellan 1-3 år att lämna sin ursprungs flock och plats.

Bra flock och bra staket är ju jätteviktigt, den så är dom rymmare då är dom också duktigare att hitta vägar ut ur hagen.

---------------------------------------------------------------------

Jag tycker du ska dra in tagarna och börja samarbeta, det är ända sättet att kunna få bra staket runt hingsten. Lägg locket på det gamla och arbeta framåt så det kan bli lite ordning på staket mm

jackiejohn
0

Dra in tagarna? Jag vill sammarbeta men dom vill inte! Jag försöker jag hjälper till och göra hage dom fick låna vår slägga annars hade dom aldrig ens fått ner stolparna riktigt!

Men jag vill fasen inte ha nån tjuvbetäckning av det där lilla krypet och inte förstörda staket heller pga honom..! Vi kan inte säga till våra kor att " Att nu små kossor ni får inte stånga den lilla hästen som kommer in och härjar i våra hagar." jag kan inte heller säga till våra hästar att "Nu mina små hästar ni får inta sparka/bita lilla hästen som kommer in här och härjar och även om han springer sönder ert staket så ska ni snällt stå stilla och inte bry er."  Det funkar liksom inte och jag vill inte ha tjuvbetäckning/veterinär vård/ sönder rivna stängsel!

Jag struntar fullständigt i om de är naturligt för en häst att rymma den ska inte rymma! Och ja tvivlar på att dom vill ha dyr veterinär vård för de svider hårt i plånboken för dom för de har vi sagt de deras häst orsakar (förstör/skadar elr tjuvbetäcker) dom får stå för de.

Sätt ström på trynet på honom och håll fast honom så ska du se att han blir rädd för stängsel och hjälper inte de ja då får du görat igen.

Vi fick göra så med ett får en gång han gick inte ens ut ur hagen om så grinden var öppen och strömmen av!

Jag vill få de att funka på ett bra sätt för båda parterna men de är ju som att prata med en vägg. Struntar i om han är ett föl elr ej han kommer inte sluta har dom väl lärt sig så slutar dom inte självmant Han springer över7genom våra stängsel och vi har stark ström på så han har fått sig nån riktigt pärla så de är inte lika kul att ta våra stängsel men de hindrar inte honom. Och jag tänker inte vänta tills den dagen nåt riktigt allvarligt har hänt utan det ska klarar upp NU.

Marrsson
0

Jaha.. de verkar ju inte vara så mycket att göra då. Se bara till att ni sköter ert då så får dem väl lösa sitt problem.

De hjälper ju inte att du är förbannad här på iFokus.

Har något vuxen pratat med dem? Om jag inte har helt fel så va ju inte du så gammal? Be dina föräldrar eller morfar som förstår, prata med hästägaren eller någon annan vuxen.

Din ilska gör inte saken lättare och de är bättre att vuxna löser problemet.

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

Lorita
0

#19 jag tycker du ska läsa #7 igen

jackiejohn
0

20# Mina föräldrar är lika delaktiga i de här som jag är. Jag Håller tillbaka ilskan när ja pratar med dom för som sagt ilska löser inte problemet men ja har full rätt att vara arg här hemma mor min är så förbannad så hon hoppar och då är de illa…

Nej klart men jag blir helt knäckt snart jag mår as dåligt av att gå med en klump i magen dagarna i ände och håller på att sätta hjärtat i halsgropen varje gång nån ringer….Jag vill sammarbeta men herregud att sammarbeta med en vägg är lättare(!) Vi skulle kunna ha kul ihop, vi skulle kunna rida tsm och va vänner men de går inte så länge vi får kämpa för allt vi har för att hålla hingsten borta! Ni måste väl förstå att de här är inte kul hade de gått att lösa på ett smidigt sätt hade ja knappst vart så arg och orolig som jag är…så fort hon ringer/smsar så tror ja dirket att de hänt nåt, och 7-10ggr har de hänt nåt oxå….Rynkar på näsan 

Vi sköter vårat ordentligt inget djur här skulle ens komma på tanekn att försöka rymmar ur hagen i häst hagen är stängslet lite högt så sänker shettisen huvudet så kan han lugnt gå under men han gört inte för han ser att de är en tråd där vi skulle givetvis sätt dit en om de skulle behövas men han vågar inte gå ut även om han kan! 

Nej här sköts hagar och sånt perfekt, vi struntar inte i problem som uppstår utan vi gör nåt åt de så att allt fungerar på ett bra sätt för alla. Vi blundar inte för sanningen.

jackiejohn
0

21# Jag skriver bara sanningen. Varför fara med osanning? Vad vinner jag på det? Ingeting! Ärlighet vara längst.

jackiejohn
0

Oj glömde skriva på ett ställe i hästhagen är de så högt att han skulle kunna gå ut om han ville. Inte över hela hagen.

Men nu verkar de mest som att ni tar mig för en flickunge som far med osanningar så tja lika bra att sluta skriva i denna tråd då? För jag kan garentera att allt jag säger är sant. När de är såpass allvarligt så förstår jag inte vitsen med att ljuga? Obestämd Jag är välmedveten om att dom kan hitta det här och läsa och låt dom göra de då. Jag är inte så dum att jag skriver nåt här inne och inbillar mig sen att dom aldrig kommer kunna hitta och läsa detta. Så blåst är jag inte..

Marrsson
0

Jag kan inte tala för någon annan men jag tar dig inte för ett barn som ljuger! Men risken är stor att man i "stundens hetta" skriver mer än man borde.

Problemet ni har hemma är ju tyvärr inget som någon av oss kan göra något åt och därför så kan de upplevas "onödigt" att häva ur sig så mycket ilska på nätet.

Jag förstår att du är arg och upprörd men det blir definitivt inte bättre av att dina grannar skulle se detta på forumet.

De gör mer skada än nytta.

De löser sig säkert, dem kommer förstå att dem behöver kastrera hingsten men problemet kommer säkert finnas kvar till dem har riktiga staket. De kommer bli bra!

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

Lorita
0

#24 Jag får känslan av att du(ni) låst dig (er) och att ni inte tänker lösa problemet utan bygga på granosämjan mer och mer.

med ni och er menar jag din familj, för dom med hingsten har ju försökt ta kontakt och få "hjälp" bollen är hos dig och du kan lösa det hela.

jackiejohn
0

25# Nej jag förstår men jag mår så jädrans dåligt av de här. Jag som ja skrev vi skulle kunna ha jätte kul med hästarna tsm och jag vill de verkligen men nåt jag inte vill är att ha hingsten i mina hagar. Dels kan han bli skadad och dels kan våra djur bli skadade. Jag vill inte att han elr våra djur ska skadas de är så onödigt! Dom har hyresvärden på sig han har haft prygel på dom sen hingsten börja rymma då efter 2-3 rymmningar ringde vi honom och han prata med dom och dom skärpte upp sig och allt var frid och fröjd men nu har han fallit tillbaka mer och mer ch nu går han i i våra hagar oxå! De får mina föräldrar att se rött. Vi struntar i om dom har hästar elr inte dom får ha de om dom vill vi bryr oss inte men däremot bryr vi oss när deras häst är i våra hagar och ställer till med bråk. Gråter Hingsten bet min lille Oskar i läppen idag innan jag han fram och läppen är ett känsligt ställe så han är öm mitt på men äter så inte allvarligt men nästan gång är det värre.

Det jag mest vill ha är förståelse och lite råd för hur man kan gå till väga för de känns som vi försökt med allt….och det är ingen ursäkt att han är ett föl. vi har haft föl (som vi visserligen köpt vid ca 5-6 månaders ålder) Han är inte deras uppfödning utan han har dom köpt. Och vi har aldrig haft problem har dom försökt så sattes dom på tråden dirket och efter de aldrig nåt problem…

26# Du miss tolkar nog lite vi har hållt på och truga och försökt få en bra lösning utan att vi blir ovänner för de är så onödigt att bli ovän med de enda grannar vi har!

Mamma sa föroy att förhoppningsvis kan vi lösa detta utan att de blir osämja…men om de så tvunget måste bli osämja för att hingsten ska sluta rymma så får de bli så de är upp till dom. Vi tjänar inget på att göra oss ovänner med dom. Allt vi begär är att dom ska ha ordentliga staket och ser till att få honom att sluta rymma..

Lorita
0

#27 då tycker jag du ska läsa #7 igen och fundera på vad som händer om din granne läser tråden.

jackiejohn
0

28# Dom får läsa tråden jag är ärlig. Jag har sagt lika till dom. Jag förvärrar inte här i tråden

Lorita
0

#29 jag förstår det, det är din granfejd och du har just fått mig att uppskatt mina grannar Skrattande

jackiejohn
0

30# Hehe härligt Tungan ute men helt ärligt så vill jag faktiskt lösa detta så att alla blir nöjda(!) Jag vill inte bli ovän med dom ja menar va kännar de till? Och ja visst vi är inte glada precis över att få oönskat besök av en hingst i våra hagar…