Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettavel
Läst 4453 ggr
Molla
0

Föl utan mamma

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vi har fått många föl i sommar och för det mesta går ju allt bra. Men i år har det som inte får hända hänt. Ett av våra vackraste och mest kära avelssto har gått bort, och lämnat ett 1,5 månaders föl efter sig.

Allt var till en början som vanligt. Dock lossnade inte hinnorna  efteråt så vet ringdes ut och tog bort dem, detta är inget jätteovanligt. Men sen kom symtomen på infektion, det stod klart att hon fått livmodersinflammation. Stora insattser sattes till, livmodern skjöldes morgon och kväll i en vecka, läkemedel sattes in och infektionen gav med sig. Pga infektionen fick hon även förlossningsfång. Då verkades hon till en början och fick sedan skor.

Vet sa att infektionen nu inte var någon fara och hovslagaren sa att fången knappt syntes i hovarna - Med tiden skulle hon bli bra.

Kvällen innan hon avled var allt som vanligt. Hon stod ute i lilla hagen och gnäggade efter sin mat med butta i. Hon ömmade när hon gick, men i övrigt stark i blicken och med. Nästa morgon låg hon stel på sitt sovställe, med fölet liggande brevid sig.

Fölet, Murklan, kom efter lite övertalning in i stallet. Vi hämtade vårt snällaste sto, Flamman, och ställde in till henne. Flamman var snäll mot Murklan, men Murklan var ledsen och skrek efter sin mamma. Redan dagen efter var Murklan trygg med Flamman och dom mufflade på varandra.

Vi blev givetvis jätteangelägna om att Murklan skulle få i sig allt hon behöver, så mjölkersättning och fölmusli köptes. Som tur var älskade Murklan kraftfoder, då hon tjuvat av sin mamma och vatten drack hon på egen hand ur hink, även gräs pillade hon i sig.

Nu har det gått 8 dagar sedan Lillan gick bort och Murklan klarar sig fint. Flamman låter till och med henne snutta när vi står i boxen. Flamman har blivit som en riktig mamma och vi önskar att hon kommer att producera mjölk snart!

(Flammans föl gick bort starxt efter födseln för ca 2 månader sedan, därför hoppas vi på mjölken)

Lägger in en filmsnutt med Murklan och Lillan och några kort på hennes nya mamma.

Molla
0

Murklan och Flamman

Molla
0

Murklan får tutta på Flamman

Molla
0

Fina Murklan 1 månad

Maja
0

Åh, vad tråkigt att det blev som det blev, men ändå härligt att läsa att det löste sig! :)

Cilla89a
0

Gråter så otroligt tråkigt..
men skönt att Flamman tar på sig mamma rollen :)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Molla
0

#4 Vi är så glada som har Flamman, ett supersto, bara 5 år gammal.

Alex
0

Men fy vad tragiskt!! Gråter

Men så himla skönt att det löste sig ändå på bästa sätt. Och vilken fart det var på tjejen!

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Yessica
0

Härligt att det löste sig så bra trots det tragiska som hände.

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Anna
0

Verkligen rörande och tragiskt!

Otroligt vackert föl måste jag säga också. Hoppas allt går väl nu!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Marrsson
0

Tänk att de finns så fantastiska ston som accepterar en ny liten fölis.. :) Jag håller tummarna för att de håller i sig :)

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

Kimpa
0

Skönt att läsa det slutade lyckligt, trots det hemska som inträffat.

Molla
0

Ja, det har ju gått 8 dagar nu och allt är bra än så länge. Mardrömmen skulle ju vara att Murklan skulle bli sjuk. Men hon äter ordentligt av Foal Mix från Dodson & Horrell blandat med mjölkersättning, gräs och dricker vatten. Men hon är ju så ung…

Invisible
0

Vilket underbart sto ni har! Hoppas verkligen att allt går vägen nu!

lisette
0

hoppas det funkar nu då!

Lindbygarden
0

Så tragiskt!

Men tur att det gått bra än så länge iallfall. Ston som Flamman är guld värda verkligen.

Rita-S
0

Jag vet att i travstallet där jag bodde som liten dog ett sto en gong. Då var det annat sto som fölat några veckor innan. Dom fick ut mjölk på flaska helt omedelnbart efter stoet dött så fölungen fick några droppar av den viktiga mjölken i sig, och sen var det flaskmjölk över natten. Dagen efter gned dom inn fölungen med en bajskula från det andra stoets föl, och hon var mistänksam men köpte det lite motvilligt. Under en vecka gjorde dom så, och det fungerade :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Molla
0

Hemma i vår storflock är det inte ovanligt att fölen går och snuttar på någon annans mamma. Man kan tom se att ett sto ibland fungerar som barnvakt/mjölkbar medans andra ston tar en paus från småttingarna.

Men nu var vi ju tvugna att få ihop Murklan med ett vuxet sto, så att hon skulle bli häst. Flamman är fantastisk och att hon tom låter henne snutta. Tror att det betyder så fruktansvärt mycket för Murklan att få trösta sig med tutten efter hennes stora förlust. Det blir ju lite som en tröste-napp. Första gången hon fick snutta stod hon jättelänge och bara sög, fast att vi visste att juvret var tomt. Hjärtskärande!!!

[Angel88]
0

finns det inget medel vetten kan ge henne som gör att hon börjar produsera mjölk???

AnnaLundin
0

#18 - Nej, det finns inget sånt, det som kan få igång mjölkproduktion är just att fölet snuttar.

Molla
0

Och att fodra på med kraftfoder sa vetten. Så hon är så glad så, fått en liten och en massa kraft! =)

QALM
0

Jag är så tacksam att Flamman har tagit emot Murklan så att hon kan bli uppfostrad som en häst ska och inte präglad på människan. Hon busar som ett föl ska och snuttar nästan som ett föl ska. Det är bara maten hon äter ur en hink som inte är som föl brukar göra.

Tack underbara Flamman för att du finns!

jackiejohn
0

Åh så sorgligt :( Men tur att de löste sig Flamman merkar vara ett sto med ett hjärta av guld! Hoppas den lilla skruttan klarar sig!

Nu kommer ja med en kanske väldigt dum fråga men ja ni verkar kunna en del om sånt här..

Mitt sto går med vår lille shettis vi har även haft flera stora hästar tillsammans med mitt sto och shettisen och mitt sto agerar alltid som "mamma" för shettisen så har hon aldrig gjort mot andra hästar så jag tror för att de är för att han är så liten som hon känner att hon måste beskydda honom och därför tar på sig "mammarollen" elr är de ett helt normalt beteende som inte har med hennes modersinstinkter att göra? :O hon har haft föl tidigare om de kan spela in på nåt sätt…? skulle vara kul om nån visste varför hon agerar mamma för honom.., känner mig helt jätte dum nu som frågar men ja är nyfiken…(A)

Molla, hoppas ja inte stör i din tråd nu..

QALM
0

#22 Moderkänslorna är riktigt starka hos en del ston. Så ditt sto har tagit till sig din Shettis som sitt föl.

Med andra ord har du ett unikt sto som mycket väl kunnat tagit samma plats som Flamman gjort.

jackiejohn
0

23# Okej de va roligt att höra, ja menar de kan ju komma till "nytta" nån gång =)