Kastrering hemma.
Är det någon som vet vad en kastrering brukar kosta om man gör den hemma?
Ringde vet igår och fick till svar att det kostar pengar
Att det beror på vad som händer under kastreringen…
Irriterande när dom svarar så.. Dom vet ju ett ungefärligt pris.. Jag har oxå fått det svaret, jag sa "Va!?!?! kostar det pengar då blir det för dyrt! Jag får kolla med någon annan!" Gällde inte kastrering och var ironisk om det inte framstår ;) En mycket otrevlig vet dessutom så han förtjänade det svaret hehe..

ja det lär väl inte kosta ostmackor så det var ju ett ovanligt dumt svar
Skynda långsamt så går det fortare.

jag gav 800 + moms har jag för mig, för hemmakastrering.

När jag kastrerade hemma för 2år sen gick de nog på ca 1800:- för allt med vet's avgifter och resa, ringde först och kollade va de skulle kosta först fick till svar runt 3000:- men de kan varierar så dom ville inte säga exakt men man fick iaf ett humm om priset,
Ja ett ungefärligt pris borde de ju kunna ge, om allt går bra i alla fall.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Ja, jag tycker också det var ett ovanligt korkat svar. De måste ju ha ett pris att utgå ifrån tycker man.
Får ta och ringa runt till olika och höra vad de tycker.
När kan man kastrera? Vet tyckte det var för tidigt att göra det nu utan skulle vänta minst en månad till.
#6 Det kan vara bra att vänta tills det blir lite kallare då det annars finns risk för infektioner (pga rötmånad och så) Månaderna runt augusti bör man undvika.
Pris för hemkastrering beror nog på vart i landet man bor och hur veterinären fakturerar. Runt 1000 kr kostar själva kastreringen hos oss. Sen kan man ev. få betala för resa och oom det blir komplikationer. Vår vet har samma kostnad för alla i länet. Han slår ut milkostnaden på allt så alla betalar lika mycket.

Jag hade distriktsveterinären hemma i våras för att kastrera min A-ponny. Det gick på 2400 kr, då fick han även penicillin ( i förebyggande syfte, för att undvika infektion ).
Jag betalade 1500:- för kastrering,inga mediciner.

1800:- betalade jag hemma, 20070707, räkna med 2000-3000 så har du nog marginal om något skulle hända.
Det verka vara väldigt varierande priser. Jag kastrerade också en hingst för ca 3 år sedan och gav 800 kr ink stelkramps spruta
Vi kastererade nyss en hemma för 1800:- ( inkl resa och moms).
Vet att man inte kastrerar så här års, men då vi var tvugna att göra det under augusti så fick vi metacam utskrivet
( avsvällande, smärtstillande) och jag har väl aldrig varit med om en kastrering som läkt så fint och fort
!
Kastrerade nyligen det kostade 1800:- inkl allt.

jag undrar om det egentligen har någon betydelse när man gör kastrationen just nu. det är väl mest om det är varmt och äckligt ute som det kan bli problem?
nu är det ju nästan höst känns det som.
Jag betalade 2500 när Hitte blev av med kulorna, då ingick penicilin i förebyggande syfte och vaccination på samma gång, när vet. ändå var ute.
#14 vi kasterade i början av augusti, då vi gick på semester och ville ha lite mer koll på honom. Då var det hyfsat svalt, men så fort han var kasterad kom värsta värmen.
Han fick stå inne på lösdriften när det var som varmast för att slippa undan flugorna. Men det läkte jätte fin och fort trots värmen.
Det finns väl positivt och negativt med allt… Väntar man ett tag så kommer ju leran. Och det positiva med att ta det under sommaren är ju att hästen kan gå ute och slipper skita ner sig i en liten box. Under förutsättning att det är en häst som kan gå ute dygnet runt sommartid och står uppstallad annars. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Fy va biligt det va att kastrera en häst… ja betalade 4500kr för min hund, och kommer få betala mellan 800-1500 per katt (5st) suck… när ja kollade va det skulle gå på att kastrera Granda(när brunsten krånglade) sa hon minst 7000kr upp till 15000kr..

#18 fast det kostar ju betydligt mer att ta hästen till klinik och kastrera, än att ta ut en vet och göra det på hemmaplan ;)
allt kostar ju mer så fort man är på ett djursjukhus, klinik.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#19 jo men det är betydligt billigare med häst innom vissa områden.. när Granda blir full vaxinerad med 15000kr i liv med användningsbarhets sydd och 100 000kr vett vård kostar hon bara ca 3500kr året och unden 6000 i liv 40 000kr i vett vård 2800kr året.. altså e hästen billligare..
tycker det är knäppt..

#20 jag håller inte alls med att hästarna skulle vara billigare på något område alls ;)
det här med försäkringar, det är lurigt, även om det låter bra med 100.000 kr i vet vård, och en fast självrisk på 2500 kr. försäkringsbolag gör allt för att slippa ersätta,
och dem ersätter inte alls så kallade "dolda fel", så i princip kan dem ju säga "det fanns innan du tecknade försäkringen"
tex om Granda får problem med den lösa benbiten hon har, så kommer försäkringsbolaget aldrig att ersätta en ev operation.
skulle nog tro att alla katter vi haft genom åren och Wilma (hunden), alla tillsammans har kostat och kostar en BRÅKDEL av vad en häst kostar att hålla ;)
#21 det är därför man ska besiktiga hästen innan man tecknar den då kan dom inget säga, och visst ben biten, skulle hon få problem av den som hon inte haft i hela sitt liv hitills, då får hon antingen somna in om det skulle krävs eller bli föl märr, och om vi skaffa gård, bli min gos häst..
min hund kostade ca 55 000kr första 4-5 månaderna, för att korigera, reparera och ersätta saker bara för att hans förr ägare köpte honom för att han var en sån "söt liten" valp, och inte satte några gränse eller regler till honom. grandas mask medel är mycket billigare än hunden, hans kostar 240kr och Grandas kostade 170kr.. stor skillnad.. att sy 5 styngn + narkos på hndens tass kostade 5000kr, en lätt sak. en hält utredning på granda kostade 6000kr en stoooor sak.
#22 Kallar du en hältutredning större än en operation? Där har jag svårt att se logiken… Vänta tills du fått söva en häst och får räkningen på det.
Sen kan du ju jämföra vad det kostar att klippa klorna på en hund och vad det kostar att få sin häst verkad… Då är inte hunden dyrare direkt.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#22 det är inte bara lösa benbitar som räknas som "dolt fel", det kan vara alla möjliga skador..
trotts att du besiktigar Granada nu, får UA och den försäkringstyp du vill, så skadar hon sig därefter kan försäkringsbolaget mena på att den skadan fanns innan försäkringen tecknades=ingen ersättning..
det är otroligt klurigt med hästförsäkringar..

#18 Klart´att de är dyrare att "kastrera" ett sto. Det blir ju en operation på ett annat sätt än med en hingst.
Sen måste jag bara fråga.. vad "fick" du åtgärdat på din hund för 55000kr ?? Med riks för att låta kall.. Va de värt de??
// Marielle
-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

eftersom man får öppna upp ett sto för att sterilisera så är det självklart att det blir dyrare än att kastrera en hingst hemma i boxen.

en honkatt är dyrare än en han katt. Sen är hund svårare att kastrera än häst och därför dyrare.
#26 det heter kastrering på båda, sterilisering så tar man inte bort driften och det är ju vitesen med kastrering.
#18 jag förstår inte varför du vil kastrera ett sto som har så fin stam?

#27 i know - men inte alla säger det, därför lättare att särskilja det så.

#28 det är viktigt att särskilja på ingreppen, en man kan också bli steriliserad, men jag tror inte han går med på en kastrering i första taget 

Lite OT men kastrerade en kaninhane och det gick på 600:- , billigt ;)

#30 jag betalade 375 för min katt… ;)

#31 OJdå, det var billigt :)

senaste katten 800kr en hona