Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 419 ggr
Rökkvadis
0

Transporter!?

Som vi alla vet (många iafFlört) har haft eller kommer nångång ha problem med transport träning, som dom flesta vet så är hästar klaustrofobiska i naturen så detta kan vara en svår nöt o knäcka…. så därför tänkte lilla jag att skapa en tråd om just detta ämnet….

Hur har ni gjort?

Hur har hästen bettet sig vid just transporten? ex.. flyr den, fryser fast, får panik, eller helt enkelt inte vill gå in?

Hur lång tid har ni transport tränat just era hästar?

Hur har allt gått med träningen? ex… är hästen possitiv, väldigt negativ inställd, eller helt enkelt vägrar isf hur har ni gjort för att övertyga hästen?

Vad är era bästa tips? till den som står inför detta dilemma…

Hur har hästen fungerat när den väl kommer in i transporten? ex.. är den rädd, eller kanske till o med accepterar allt direkt, står den still när ni väl åker?

Hur gör hästen när den ska gå ur transporten?

Hur har ni introduserat en häst som alldrig har sett en transport?

Eller ni kanske har roliga o bra solskens historier o berätta om just detta ämne eller kanske mindre roliga?

Så langa fram med alla era bra o ha tips!Glad eller historier

Rökkvadis
0

Jag har några tips när det gäller transport träning… sen måste man ju sålla efter vad man själv tycker är logiskt o som kommer o fungera på just din häst…

Ett är att ställa in transporten i hagen o hästen får äta sitt hö där… genom det så får hästen gå in utan o bli tvingad….

Ett är att backa hästen om hästen går nått steg på rampen så backa tillbaks hästen innan den backar själv o avansera hela tiden..

Ett är att ha ett långt rep typ ett sånt man andvänder till ledarskaps övningar o helt enkelt gå in i transporten sätta sig ner o vara obrydd (men detta tar tid) hästen kommer tillslut o bli nyfiken o varje steg han gör så beröm….

Många hästar visar nonchalans när man försöker o transport träna (detta kan vara irriterande) men beröm hästen så fort du får hästens uppmärksamhet, detta kan tränas före själva transport tränandet.

Att komma ihåg det finns ju inga speed trick som gör att allt går fort utan det tar sin tid o sluta alltid innan hästen tröttnar… o ge alltid beröm vid rätt tillfälle….

Detta är mina tips! det kan ta allt i från nån dag upp till nått år så tålamod är ett måste….

Linda
0

Hej

Oj skulle jag och min pappa berätta transport historier skulle jag kunna skapa ett eget forum för bara det..

Ska berätta när klockan är mindre..

gejsa
0

Min gobban stannar alltid precis steget innan han ska gå på landgången. Sedan tar han inte ett steg fram. Hur mycket man än lockar honom. Sedan när han har tröttnat så backar han bara. Hur långt som helst kan han backa. Man bara följder med som en vante. Han var ju svår i början. Sedan fick jag in honom på 5 min. Men som jag skrev i en annan tråd så sist vägrade han bara nu i höstas. Får väl ta tag i detta till våren.