Lilla Japp :(
Är ganska illa däran..
Busade i hagen igårkväll, både Japp och Brimad for rundor bockade och busade, rätt vad det var så var Japp jättehalt, stannade och sen ville han inte gå..
Tog in båda två, det var i samma stund som dem skulle in då vi skulle iväg med Brimad och träna dressyr på kvällen..
Trodde att han kanske bara slått i benet, det kan ju vara så i bland att dem fått en nerv i kläm så dem är jättehalta och sen så är dem bra igen..
Men det var inte alls bättre när vi kom hem senare på kvällen, inget syntes, inte svullen, inte varm ingenting.. Men han vill inte böja benet..
Ingen förändring imorse, ringde distriktveterinärerna, kom ut nu vid lunch, konstaterade i princip bara 3,5 gradig hälta, inget varken syns eller känns.. därimot har han förhöjd puls i hoven och reagerade på ett visst ställe med visitertång så vet trodde att det kanske var en hovböld? :S låter ju helt korkat..
annars så är det nått vajsing med underarmen, inga problem att böja kotan, men böjer man lite mer som i böjprovsläge reagerar han ganska mycket ovanför knäet.. kanske att han fått en rejäl sträckning, muskelvridning, eller så är det nått fel på senor, ligament.
men han fick i alla fall smärtstillande och ska nu äta smärtstillande och antibiotika i 2 veckor, boxvila.
hovis ska komma så fort som möjligt och utesluta hovböld, vilket jag inte kan förstå att det skulle vara när han 1,2,3 är jättehalt efter att han sprungit i hagen..
är det inte hovböld och han inte är bättre efter dessa 2 veckorna, så finns det inte så mycket att göra.. har ingen större lust att släpa iväg han till klinik, han är trotts allt 26 år och extremt svårlastad, och stå där och bråka med honom och han knappt vill stå på benet känns inte snällt..
känns ju lagom kul det hära. Japp bryr sig inte ett smack att stå på box, därimot Brimad äter sig ur boxen ;) han står i hagen nu, men han gillar det inte alls när han är själv..
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Men lilla Japp då! Usch! :(
Ge honom en morot och säg åt honom att bli frisk nu! :)
Usch vad trist! Jobbigt att det kom sådär plötsligt och att dt inte går att säga exakt vad det berodde på..
Hoppas att löser sig och att han bara behöver lite vila!

#1 han har fått massor av gottis ;) han är som en fodertunna, det fylls på hela tiden ;)
förövrigt är det ju några hutlösa priser dem tar :O efter att ha kännt och klämmt lite på benet, och fått lite smärtstillande och antibiotka 2850 kr :O
alla möjliga små avgifter, bilavgift bla ;)

men han är en stålponny :D efter 10 år på ridskola, och ytterligare 10 år hos mig, inte en hälta eller skada..
jag hoppas bara det är en ordentlig vrickning/stuckning i underarmen..
Men fy vad tråkigt. Dock ska du inte utesluta hovböld, det är inte alls ovanligt att det kommer sådär pang på och så är hästen blockhalt… Jag har vart med om det flera gånger.
Dock kan det ju mycket väl vara något annat också, då han busat i hagen och framför allt att han inte vill böja på benet… Men man vet ju aldrig.
Hoppas i alla fall det är något enkelt åtgärdat så han blir bra snart!
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Jag har flera gånger varit med om att hästen plötsligt visar hälta (speciellt när den "anstränger" sig) och sedan visar det sig vara pga en hovböld, och det är ju ganska enkelt åtgärdat.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Fy vad tråkigt. :/
Hoppas det inte är ngt allvarligt och han blir bra snart ^^

släpade ut Japp i grushagen och begränsade en liten yta, stor som en box, vet sa att han kunde lika gärna stå i en sjukhage och glo som inne i stallet.. dessutom har Brimad som stått i hagen och Japp som stått i stallet bara stått och gapat till varandra hela eftermiddagen, och blödig som jag är, så fick Japp snällt traska ut, som han förövrigt inte hade något emot nu när han fått smärtstillande ;) haltade inte särskilt mycket faktiskt..
så nu är alla nöjda och glada.. nu hoppas jag bara att jag får tag på hovis snarast..

Om han fått smärtstillande är det vell klart att han inte haltar, så han inte känner smärtan. Kanske inte bra att släppa ut en häst som inte känner smärtan, så den kan göra skadan värre.

#9 hur ska det kunna göra skadan värre? sjukhagen är inte större än hans box på 4*4 meter, och det är drygt 20 meter till hagen..
jag måste göra det bästa av situationen, det är inte lätt att bara ha 2 hästar när någon skadar sig.. brimad vill inte vara ute själv, och jag kan inte låta han stå i en box dygnet runt, han kommer ta i sönder stallet, och jag skulle antagligen inte vara långvarig på hans rygg när vi ska rida.. han behöver vara ute och få utlopp för sin energi.. skulle han vara människa, skulle han nog klassas som ADHD ;) han bara går runt i boxen, äter på inredningen och gnäggar.. den enda gången han finner sig i att vara inne är över nätterna, aldrig på dagarna..
så det här är det bästa för alla.. dessutom sa ju vet att han kunde lika gärna stå i en sjukhage, och det är väl bäst att lyssna på honom?

#10 "Brimad som stått i hagen och Japp som stått i stallet bara stått och gapat till varandra hela eftermiddagen, och blödig som jag är, så fick Japp snällt traska ut," tolkade jag som om han fick gå ut till Brimad.
Håller med om att sjukhage är bättre då han har lite att kolla på istället för att stå o ruttna i stallet :)
Men lilla Japp då 
Hoppas att det löser sig för er och det bara är en sträckning.
Med vänliga hälsningar
Chess

Det är viktigt för en häst som är sjuk att kunna leva livet ungefär som vanligt. Om dom mår psykiskt dåligt av att stå inne ska dom vara ute i en liten hage.
En glad häst blir fortare frisk!

Från att inte ha viljat gå överhuvudtaget och svettats av smärta, och jag funderade på brutet ben och tänkte på avlivning, så pinnade Japp på som vanligt ut i hagen idag ;) Och hans busiga ponny ögon är tillbaka ;)
Så underbart, men ganska konstigt.. Jag har alltid sagt det, han är en ponny av stål ;)
För smärtstillande borde ju släppt nu? Det är 24 timmar sedan han fick det..
Men jag ska ändå försöka få tag på hovis, och jag kör på med sjukhage och medicinen.
Fast han vill inte alls äta den, fenylbotazon, annars brukar han ändå om han inte äter direkt på kvällen, ha ätit upp till morgonen, men nu har han inte rört krafftfodret alls..
#14 smart häst det än något nytt och konstigt i fodrett. lägg i rivet äpple och moot så brukar det slinka i, blande det väl först..

#15 han äter det inte ändå ;)
#14 Hade inga problem alls med att få i Foxen feylbutazon om jag blandade det med lusern. Betfor eller havre gick inte alls.
Med vänliga hälsningar
Chess
Min första reaktion var hovbensfraktur(/hovböld) när jag läste din historia. Hovbensfraktur är itne ovanligt och jag känner till hästar som brallat på bra och sedan tvärstannat och varit blockhalta. Vid undersökning (röntgen) visar det på fraktur i hoven.
Jag hade INTE vågat släppa ut hästen i hagen (även om det är sjukhage) OM det skulle vara en fraktur. Jag hade jagat ut en hovis ögona böj för att utesluta böld! Finns det ingen böld och hästen inte blir bättre skulle jag vilja ha en plåt på hoven.
Har en tränarkompis vars tävlingshäst brallade till rejält i hagen och drog på sig en hovbensfraktur. Där var det strikt (alltså inte ens uttag ur boxen vid mockning!) boxvila i x antal månader!
Jag HOPPAS att det bara är en rejäl sträckning eller hovböld! Håller tummarna för dig!
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Blacky var helt omöjlig att få i butta, vi testade ALLT. det slutade med att jag fick blanda med koncentrerad äppeljuice och ge i spruta i munnen, vilket gav som resultat att jag inte lyckades fånga honom i boxen till slut så han fick stå inne några dagar. men han fick iaf i sig buttan
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#19 haha, jisses, japp hatar mig numera ;)
han äter ju inte buttan alls om jag lägger den i maten, så jag blandar upp den med lite vatten och sprutar i munnen, och, ja, han är inte glad på mig ;) allt mindre när jag dessutom kommer och sticker han i halsen ;) och absolut ännu mindre när han får stå och glo i sjukhagen hela dagen..
men han verkar iaf vara på bättringsvägen, haltar inte alls i skritten, och sen visade han upp lite trav i hagen, efter att han klättrat ut ur sjukhagen och han skulle ju inte låta sig fångas ;) och han haltar inte särskilt mycket i traven..
därimot har han blivit lite svullen i underarmen..
hovis som jag försökt få tag på sedan i ONSDAGS :O skickade sms nu ikväll och sa att han kunde komma imorgon..
så nu hoppas jag att han gör det med.. men jag ha väldigt svårt att tro att det är hovböld, allt mindre nu när han blivit lite svullen i underarmen..
Krya på dig Japp.Hoppas att du blir frisk snart 

hovis var här nu ikväll, och hovböld är det då inte ;) är inte förvånad alls, eftersom det är i underarmen han har ont och är även lite svullen. hovis trodde precis som jag att han vridit muskeln i underarmen.
Vad tråkigt hoppas han blir bra igen.
Fick också blanda med vatten och spruta i mun på Tösen när hon hade juverinflammation. Hon åt inte heller buttan.
Hoppas att han snart är bra lille Japp!

#24 på bättringsvägen verkar han vara iaf :) eller ja, han är inte alls halt i skritt mer, och markerar bara lite i traven..
dock är jag lite beskymmrad, för lyfter man benet, inget problem att kratsa hovarna eller så, men lyfter man det lite högre i böjprovsläge reagerar han väldigt mycket, han lutar sig helt åt sidan..
fast jag vet inte, man ska väl kanske inte begära hur mycket som helst? är trotts allt mindre än en vecka sedan han inte kunde gå på benet alls, och då ville han inte ens böja det överhuvdtaget..
han är fortfarande lite svullen i underarmen, men det börjar lägga sig..
#25 Jag tycker att du ska åka och kolla upp armbågen så det inte är något allvarligt. Han kanske "bara" har sträckt sig men det kan vara ngt allvarligt oxå. Min ponny blev halt, gjorde troligtvis ngt i hagen, haltade lite till och från, inga problem att lyfta benet framåt eller bakåt men åt sidan gick inte alls. Jag trodde han hade sträckt sig men det visade sig att han fått en fraktur på insidan av armbågen och har en lös benbit. Nu väntar operation.
Det är inte så vanligt att dom lyckas med ngt sånt som min har gjort men åk kolla så du kan utesluta fraktur.

#26 läs tråden. har skrivit flera gånger att han är 26 år och livrädd för att åka transport..
jag ska ge han ett tag till, fortsätter det att gå framåt så..
Va skönt att han mår bättre!

det tar sig :) ohalt i skritt och trav, går även böja benet i princip som vanligt, reagerar lite, lite.
han går med Brimad några timmar varje dag, så han sakta vänjer sig vid mer rörelse utan att överanstränga benet.
men han äter fortfarande butta och ska göra det till tisdag :) hoppas det håller i sig sedan, för det är ju smärtstillande i buttan, men det kan väl inte vara så mkt smärtstillnade i buttan, från att hoppa på 3 ben till att vara ohalt i skritt och trav..