Julafton..
Vad hittade alla på att göra på Julafton? Olika traditioner?
Själv var jag uppe vid halv sju, släppte ut hästarna och mockade. Sen skulle vi ta en ridtur med tomteluvor på hästarna. Hade blev rädd för något när vi galopperade över en äng och jag flög av, han trampade på armen, men det blev bara ett lite större blåmärke. Sen så fick ja nog hjärnskakning då ja va helt snurrig och såg nästan ingenting i fem minuter. Men sen va allt normalt igen.
Efter stallet var det bara att sätta sig på tåget och åka hem till föräldrarna, duscha och byta om på tio min, sen skulle vi till farmor.
Vid halv tre var vi hemma, lagom till kalle anka. Efter kalle så åt vi och sedan kom jultomten och det blev klapp öppning.
Foderryttaren fick rida sen vi har avtal på att söndagar är hennes dag. Sedan jag fixar i ordning alt hemma va det skönt att hästen fick myspys utan att jag behöver stressa hemma :)
Julgråot klockan 11 medan vi såg på "3 nøtter til askepott"
Den går varje julafton klockan 11 i Norge, och jag har då fixat filmen på DVD sedan vi bor i det "barbariska" landet Sverige som inte har vett på Julfirandet! ;D (jag bara skojar)
äfter det åkte kompisen i stallet till den hästen hon rider för att hälsa på, tilsammans med ägaren. I mellantiden klargjorde jag ribban och tittade på Rudolf the Rednosed Reindeer på min dator. Sen va det Kalle Anka klockan 3. Hemma i Norge har dom endast köpt inn ett års Kalle Anka så det är den samma varje år, och dessutom går det klockan 2, medan i Sverige gjör dom ju det rätta och köpet inn den nya varje år, samt att det börjar klockan 3 :) I Norge kollar vi därför 2 Kalle Ankor sedan alla som har parabol eller kabeltv får med sig svt1 och svt2 i alla paket.. ;)
Sen vid halv seks åt vi julmiddagen tillsammans med min kompis. Ribbe (revbenspjel med fettet på), pinnekjøtt (revben från får, uppdelat mellan revbenen, saltat, torkat och sen vatnat ut innan man dampkokar det), Julkorv, Innmatskorv, Sossiser (små korvar ungefär likadan som julkorv, fast sötare, och storlek prinskorvar), medisterkaker (köttkakor gjort på ungefär samma typ färs som julkorv), Rödkål, brunkål, rotmos, potatis och rivna morötter :)
Samt en sås självklart. Brun sås med stekevatten/fett från revbensspjelet.
hur mätta va inte vi!
Sen til dessert: Norsk Chockladpudding med norsk vaniljsås, riskrem (kokat kald risengrynsgröt blandas med vispat grädde) med röd sås. Men det orkade vi inte äta föran äfter paketöpningen.. ;) (som vi då tog äfter vi diskat klart äfter middagen)
vilken underbar jul vi haft! :D
“A single dream is more powerful than a thousand realities.”
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

va kuul!!

först åt jag frukost sen kom mamma med lite julklappar, hann inte stanna så länge (skule tillbaka till sjukhuset…) . sen så badade jag vovven. hjälpte till att göra iordning maten. sen vid 1 kom släkten. då åt vi, sen kalle anka, lite efterrätt. och det bästa julklapparna ;). sen åkte kusinerna hem, min faster stannade, vi åt lite gröt. och sedan fortsatte kvällen framför tv:n…

hemma hos mina päron kl 14. 15-16 såg vi kalle så klart. sedan käkade vi traditionell julmat.
17,30 kom tomten och hälsade på. öppnade paketer i nästan 1½ timme. sedan var det ris ala malta. jag tryckte i mig fyra portioner med mammas hemmalagade jordgubbssylt och jag skäms inte för fem öre för det… man får ju bara äta den en gång om året! :D
sedan kl 21 körde vi hem till djuren igen. 22,30 låg jag och sov jättegott i min säng… :D

Först vakna jag ^^ ca 20 i 7. Åkte till stallet. Alla (9st) hjälptes åt med utsläpp, sopa lite och morgonfodringen (inte i den ordningen precis^^) Sen red vi en sväng ut i skogen.=)
När jag kom hem öppnade jag o min syrra ett paket- tradition med att öppna ett på morgonen. Kolla på Kalle anka o allt dedär, kändes som man satt där i 7timmar. Sen åt vi jullunch. Sen gjorde lite olika saker. Sen åt vi middag. (under dagen fick Murre katten 2av sina paket). Sen öppnade vi julklappar och åt lite godis. Sen kollade vi på Back to the future (stavning? ;)) 1an. Sen la jag mej vid halv ett. Znark….
Detta år såg jag inte på kan du vissla johanna! Duktigt. Hatar den filmen :/