Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 2553 ggr
linnearydqvist
0

Hackamore

Jag funderar på att rida med hackamore på min ponny, skulle någon ha lust att berätta lite för och nackdelar med det så skulle jag bli jätteglad! :) tack på förhand!

Caspianowner
0

Vad är det som får dig lust till att vilja rida på ett bett som hackamore. Är det för att det ser häftigt ut eller är det för att någon tipsat dig att prova eller är det för att det betet du rider på idag inte ger den effekt du så önskar ???? Ja frågorna blev några, men är nödvändiga för att veta varför ….

linnearydqvist
0

Ja sä här är läget. Dels för att min kompis rider på det och rekomenderar det starkt. också för att mott bett (tredelat med fasta ringar) inte riktigt har den effekt jag vill. han blir nämligen stark i hoppningen och drar iväg. detta leder till att han inte taxerar ordentligt eller ser sig för. Då faller bommarna ner . i dressyren funkar mitt bett utmärkt dock :)

linnearydqvist
0

han är också väldigt känslig i munnen så jag vill inte hålla emot så hårt, är då rädd för att dra i honom, vilket jag inte vill.

lisette
0

varför lösa problemet med ett bett? jag tror faktiskt det handlar om träning och åter träning.

linnearydqvist
0

okej, tack !

painten
0

Ja, bettet kommer (som i de flesta fall) inte att lösa ert problem, träna istället. Lycka till

Alex
0

Testa med ett rakt bett om han är känslig i munnen, det kan göra skillnad då det bara ger tryck på tungan och inte på lanerna. Men sen handlar det garanterat mest om träning.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Caspianowner
0

JObba framförallt med halvhalter !

Bäst vore att du ordna med hjälp av en kunnig instruktör som kan vägleda dig och din häst !

Lycka till

Zabbio
0

Det låter som ett träningsproblem helt klart och kan hjälpas med tränin. Att prova olika tränsbett kan hjälpa om hästen protesterar mot bettet, men som sagt, låter som träning.

Att göra halvhalter m.m. kräver att du gör dem på rätt sätt (dvs mycket lite med tygeln), annars ka det hjälpa att lägga volt vid hindret ock så.

Ang. hackamore så är det et bettlöst med stångbetts effekt, så du kan llika gärna sätta en stång i munnen på hästen som att sätta ett hackamore över nosen. Hästen lyssnar oftast eftersom det är skarpt. Men det inverkar över nosen istället för inne i munnen. Nosen är dock också känslig.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Arkan
0

Vad är det för fel på att vilja rida på hackamore? vad är det för fel på att välja ett bettlöst alternativ? Många hästar rör sig mycket bättre med hackamore och lyssnar bättre på trycket mot nosryggen.

Vissa hästar blir som förändrade när det åker på ett hackamore, dom känns mer harmoniska och känsligare utan ett bett som stör.
Det finns inga för eller nackdelar med hackamore, det beror på individen, vissa går inget bra alls på hackamore medans vissa kommer sväva fram som aldrig förr. _Den enda nackdelen kan vara att man inte kan göra ledande tygeltag eftersom det är et slags stång. 
_
#0, tror du att du kan hantera ett hackamore så tycker jag att du kan prova om du vill, funkar det inte fortsätter du med bett, känns det bra fortsätt använd hackamore. Men jag avråder dig att hoppa med det innan du kännt in bettets funktion och hur mycket du kan ta i tyglarna och hur din häst reagerar. Om din häst är het så kan du träna "bort" det med massor av olika övningar.

Lycka till Glad

Zabbio
1

#10 I just detta fallet verkar träning ändå vara ett bättre alternativ än att betsla upp, vilket man gör om man går från tränsbett till hackamore.

Vill man rida bettlöst av den anledningen att man tycker bättre om bettlöst så finns det andra alternativ som inte innebär att man betslar upp till skarpare :)

WhoCares-01
0

att byta bett kan mycket väl vara lösningen(!) jag red själv på tredelat innan i hoppning men har nu bytt till hackamoredå min häst varit väldigt svår att få stopp på. hon har inte dratt i väg eller så utan hon blir bara väldigt tung i handen. för att slippa vara hård i handen och för att slippa dragkamp bytte jag till hack. funkar hur bra som helst och jag kan rida med lätt hand och hon lyssnar. detta har förbättrat både minoch hästens förmåga att prestera då jag kan konsentrera mej på annat än att få stopp…

jag tycker allt överstående är bra skrivet. för det handlar ju om träning men varför inte kombinera träningen med något som kan bli något bekvämareoch som inte skadar varken häst eller ryttare? =) du kan ju alltid låna din kompis hack (om era hästar har samma storlek) och se hur det går =) det är ju klart värt att testa. det är dessutom bra för hästen med lite omväxling så den inte alltid har ett bett inne i munnen =) lycka till

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

Zabbio
1

#12 Fast med hack så blir det ingen direkt träning av det eftersom det blir lika hårt för hästen om ryttaren drar vanligt med hack, som om ryttaren drar hårt i ett tränsbett. Kontraproduktivt.

WhoCares-01
0

#13. du har delvis rätt. för visst är det inte sjyst att sitta å dra i ett hack. det är värre än ett vanligt tränsbett. men gör man rätt så blir hack mildare och de flesta hästar reagerar bra på det. man slipper då det där med att sitta och dra och rycka som många ryttare gör undermedvetet. min ridning har förbättrats avsevärt sedan jag började ha hack på Wilma. sen är det inte alla som klarar av att rida på hack heller. men det är något man får avgöra själv.

// Alexandra

Zabbio
0

#14 Mildare blir det aldrig. Men det finns tillfällen då hack är ett bra alternativ, det håller jag med om.

WhoCares-01
0

#15 mildare än om man sitter och rycker hästen i munnen menade jag… lessen om jag var lite otydlig där =)

// Alexandra

oliviathaking
0

11# I just detta fallet verkar träning ändå vara ett bättre alternativ än att betsla upp. hon har sagt en mening om hur han blir och då börjar du dra upp att "i detta fallet". det tycker inte jag är riktigt rätt då du inte vet situationen och hur hästen blir mer än att han blir het och får svårt att taxera.

I detta fallet funkade hackamore grymt mkt bättre i hoppningen än det tredelande bettet då jag känner ägaren. (det var jag som rekomenderade bettet) jag rider en häst på hack och han går väldigt mycket bättre på det än på det tredelade.

visst är det jobb så det räcker för ett tag när man har ridit på hack och sen ska gå över till tredelat igen men är det inte värt det om hästen verkligen funkar med det. Ponnyn i detta fallet fick mycket rundare språng och kom över hindret med stooor marginal- grym förbättring. snabbare och nästan effektivare att byta till hack än att lägga många timmar på hård träning som kanske inte änns visar någon skillnad.

det var iallafall min åsikt :D

Linnea
0

#17 träning och lydnad är de viktigaste sakerna i ridning, om man anser att man slösar bort sin tid på träning så tänker man lite fel. visst kan ett annat bett hjälpa, har hjälpt mig också men man ser alltför ofta ryttare som hellre byter bett än lägger tid på grundträning oh lydnad.

Skynda långsamt så går det fortare.