Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 8591 ggr
Cilla89a
0

lufta hösilage?

idag var det dags att öppna första balen "hö", vilket vi hade sagt till grannen att det skulle vara, men förstod att det inte skulle vara hö eftersom det bara låg ute 2 dagar!
det är jättefint och luktar gott, fast, ja, det är hösilage, inte jätteblött, men skulle tippa på 70% ts.
och vi har ju bara 2 hästar, så en bal räcker ju nu när det är sommar och gräs i hagen, en hel måndad. och c:a 2 veckor på vintern.
vi har iaf rullat upp hela balen och luftat den.. så nu kanske den håller längre? jämfört med att det står packat på rundbal?
men jag tänker på det här med toxinerna, det var ju över en månad sedan vi fick hit balarna, och man ska ju vänta minst 1 månad innan man börjar ge det efter att man konserverat det.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Alex
0

En månad ska ni nog inte räkna med att en hösilagebal håller sig på sommaren, även om den är luftad. Den håller längre om den är luftad, absolut. Men inte så länge…

Men så länge ni håller koll på hur det ser ut, känns och luktar så märker ni ju hur länge ni kan ge av samma bal. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Cilla89a
0

#1 givetvis får vi hålla koll så den inte blir varm eller börjar lukta illa..
men jag tänkte på ni som ger hösilage? hur länge håller sig en bal för er sommar som vinter?
hade ju varit skönt att få något hum om det.
vi gav ju hösilage ett år, men då hade vi hälften så stora balar och dessutom 3 hästar, så då hann dem äta upp, visserligen vara det bara 62% ts, så det var ju blötare än det vi har nu..
men nu räcker den säkert inte mer än 2-3 veckor, och 1-2 veckor på vintern, eftersom jag kommer få ge mer nu jämfört med innan då vi hade hö på rundbal.

lisette
1

jag gav hösilage i vintras. tog in kakorna i stallet och det höll sig ca två veckor, sedan var det dags för en ny bal.

Lorita
0

Jag tar alltid och fyller över enselaget=fluffar upp det, så att det är i kärl så att det kan torka, mina äter en bal i veckan ungefär men det torka så det håller sig längre om det skulle vara så.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Alex
0

Ja, två veckor ungefär håller väl en bal på vintern. På sommaren är det betydligt kortare, men varierar väl lite beroende på temperatur och förvaring. Har man balen inomhus och svalt så kan den nog hålla upp till en vecka om man luftar.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Lorita
0

#5 är det en riktig ensilagebal då håller den bara två dagar öppnad sen kommer den att bli varm om man inte torkar den mer på något sätt.

Kimpa
0

Vi har 400kg balar med ensilage på vintern, fast de går ju åt på 5-6 dagar.
Innan det börjar bli lite kallare på hösten köper vi in hö som vi fodrar med. Fram i oktober brukar vi öppna hösilagebalarna.

Cilla89a
0

#7 tyvärr har vi inte det valet, igentligen skulle detta ju vara hö som vi poängterade så många gånger *morr*
men jag är iaf glad att Brimad tyckte det var gott ;) han är annars kräsen med grovfoder, fick köpa annat till honom nu i vintras när jag fick hem honom :O skapligt önödigt dyrt blev det ;) men han kunde ju inte svälta precis ;)

Kimpa
0

Nej då är det inte så lätt.
Min ena unghäst e också lite kräsen. Hon äter väl hö nu så hon klarar sig tillsammans med det lilla gräs som är kvar. Men den dag vi öppnar hösilagebalen GLUFSAR hon i sigSkrattande.

Men gör som ovanstående säger. Lufta ordentligt och håll koll på temperaturen och lukten.

Alex
0

#8 Haha då får du nog fortsätta med hösilage till honom. Flört De flesta hästar tycker ju det är smakligare, så risken kanske finns att han vägrar byta tillbaka till hö sen… Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport

jeanette
0

Så fort du öppnar balen så börjar en försämring. Att rulla ut ensilage ( ja det heter ENSILAGE), så börjar det snabbt försämras. Så att sk lufta är en dålig ide, dessutom har du alldeles för hög ts halt, vid så höga halter så sker ingen som helst ensileringsprocess i balen utan enbart en lufttät lagring. Så fort ensilaget får tillgång till syre/luft, så försämras det snabbt, att då tillföra ännu mera syre är att be om mer försämring.

Lorita
0

#11 vad då försämring, om jag inte gör så så får jag slänga balen efter två dagar nu eftertorkar jag det till hö och då håller det länge.

det är ju skillnad på att få använda ca 25 balar och 92 stycken till mina fyra hästar.

Alex
0

#11 Om man öppnar balen och låter hösilaget vara kvar i "balform" efter öppning, då försämras det snabbare. Syret kommer åt hela balen direkt man öppnat den. Eftersom processen startar i mitten av balen, där det borde vara hårdast packats och i så fall minst syreåtkomst, så borde det ju rent logiskt hjälpa att sprida ut balen, eller hur?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

jeanette
0

Ja, det är ju så det är med ensilage. Har man för få hästar till  för stora balar så får man ju räkna med att man får slänga mycket. Det är inte jag som uppfunnit ensilage och det är inte jag som hittar på hur processen fungera. Jag vet att många gör som dig i tron att man ska spara, rullar ut och luftar…men ni ser ju ärligt talat INTE en pågående försämringsprocess förräns det är för sent…dvs när det möglar tex då ser ni. Ni kan aldrig se bakterietillväxten som faktiskt sker i stor omfattning när ni gör som ni gör, dvs luftar. Nedbrytning och mikrobtillväxt börjar innan vi hinner märka det med våra okänsliga näsor.

Gronstedt
0

Ensilage och hösilage är väl inte samma sak? Hösilage är väl per definition torrare?

Många av de biologiska processerna förutsätter fukt. Det är inte så mycket luftning som torkning som gör att det håller längre om man sprider ut det. Men det fungerar nog bara på hösilage, det våtare ensilaget hinner inte torka så snabbt att det bromsar nedbrytningen.

Alex
0

#15 Egentligen heter det ensilage alltihop, vi hästmänniskor använder väl hösilage främst för att skilja på det, för att veta att det är lämpligt för hästar och därmed har en TS-halt på över 50%.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Lorita
0

#15 ja, det är torka som jag gör

Cilla89a
0

snart en vecka sedan vi öppnade balen och rullade upp den, och än luktar den lika bra som vi öppnade den och är inte alls varm..
och hästarna är alldeles tokiga i det Foten i munnen
brimad står hellre och käkar det än gräset i hagen ;)

Cilla89a
0

då så, efter en vecka är det varmt i mitten, suck! är säkert 3/4 av balen kvar :( det som ligger ovanpå och på sidorna är svalt och luktar gott, men gräver man sig in i mitten är det jättevarmt och luktar inte så gott kan jag ju säga..
har bara god lust att gå bort till grannen och säga att han får ta tillbaka sina förbannade balar, är ju ett jäkla jobb att först rulla upp balen, kunna använda hälften och sen asa ut resten och slänga!
alt att vi inte rullar upp balen, ger så mycket vi kan innan det blir varmt, och sen får grannen komma och hämta resterande och göra vad han vill med det och så betalar vi för hur mycket vi kunnat ge av balen..

men då får vi fixa fram hö på eget sätt, problemet är bara att vi inte har plats till småbals hö :( så antingen hösilage i mindre rundbalar, eller hö på rundbalar.. känns inte så lätt att hitta :(

Molla
0

Hö på rundbal köper vi, måste du väl kunna hitta!

CelsiusT
0

#19 Men går det inte att få tag i några hösilagebalar i mindre format att ge av nu när det inte går åt så mkt? Så kan ni ha dom stora till senare när det går åt mer (och håller sig längre)?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Cilla89a
0

#20 lite lättare sagt än gjort! har kollat igenom alla annonser och antingen finns det inget kvar, eller så går det inte ordna transport hem..