Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 1911 ggr
ulanea
0

Snorar och nyser:O!

Jag hyr en häst som heter Tellus, när han kom (runt en vecka sedan) så var han ganska snorig, jag trodde det var tillfälligt, men sedan har det bara blivigt värre och värre, och igår när jag red honom och skulle galoppera så stannade han (det gör han jämt, han kollar vem som bestämmer) och jag trodde han skulle börja bråka, men istället började han nysa:O! När han hade gjort det ville han genast galoppera igen, men vågade inte det (ifall han var sjuk) så han fick trava lite lätt innan jag skrittade av honom. Nu märker jag också att det droppar massa snor:O! Vad eror detta på:O? (Skulle skrivit om detta tidigare, men har itne så mkt tid då jag ängnar nästan all min tid ute hos honom:))

Mvh / Julia, Linnea och kaninerna:)

Lejonhuvade kaniner och hoppkorsningar--> www.ulanea.weebly.com

Medarbetare på www.lejonkaniner.ifokus.se !

Linnea
0

hur ser snoret ut? vitt, genomskinligt eller grön/gult? är det vitt eller genomskinligt så är han nog bara förkyld då ska du låta honom vila och se till så han inte fryser. är det grön/gult och han hostar kan det vara början på bronkit.

Skynda långsamt så går det fortare.

sus-sharon
0

TS och #1, tunt och genomskinligt näsflöde kan också vara början till kvarka.

TS har du ringt och rådfrågat veterinär? Om inte tycker jag att du skall göra det. Det kan vara allt från en enkel förkylning till kvarka osv. I det initiala skedet är det ofta svårt att skilja infektionerna från varandra, så jag tycker du ska ta hjälp av en veterinär att ställa diagnos.

medarbetare på djurskydd.ifokus

Lorita
0

en sjuk häst ska inte tränas, jag skulle ringa till förra stallet och höra om dom har smitta där och sen ta ut veterinär

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

ulanea
0

Han snorar genomskinligt.. Hoppas det INTE är kvarka:O!!

Linnea
0

ring veterinären och hör vad det kan vara

ulanea
0

#5 ska göra det:P. Men hur kan man mer se om hästen har kvarka?

Linnea
0

läs mer om kvarka här

JenD
0

Kolla tempen på honom oxå och låt honom vila, vet vill oftast veta om han har feber..

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

** Pressure makes diamonds **

Guggeflickan
0

En del hästar blir lite snoriga och lite lätt förkylda när de flyttas. Det är som med småbarn när de börjar i skolan efter sommarlovet, de möter en massa nya bakterier som de inte är vana och åker på en liten förkylning.

Jag skulle avvakta i en vecka och se om det går över av sig själv(om inte hästen får jättehög feber eller något annat alarmerande såklart).

Men gör som en del har sagt o täcka hästen och ring o kolla så att de inte har någon smitta i gamla stallet för säkerhets skull!

"Efter regn kommer solsken"

http://mittsvenskaridtravare.zoomin.se/