Hjälp till eksemhäst!
Min ponny har ganska svår eksem, och jag har använt lite allt möjligt. Men det är Nu som det är som värst! Nästan all man är borta, det verkar som att eksemtäcket inte fungerar ju.
Hjälp! Vad använder ni för produkter till era eksemhästar?
Knott och mygg blir ofta lite mer aggressiva på höstkanten, så är det sån eksem beror det antagligen på det, det blir oftast lite värre då.
Själv använder jag Absorbine UltraShield till min häst, tycker det fungerar hur bra som helst. Dock är det livstids karens för slakt efter användning, men det gör inte mig nåt…
Sen använder jag även AVS 14 att smörja med efteråt, när hästen kommer in, som är klådstillande.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#1 Ja jag har hört att Absorbine UltraShield ska vara väldigt bra! Ska testa det. Nåt mer?

Bensylbensoat, kräver dock recept från veterinär.

MJ´s djursalva. Hjälper de allra flesta.
/Therese.
Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

Var i samma situation förra sommaren/hösten. Min eksemhäst kliade och kliade man o svans, kliade upp stora sår i ansiktet. Verkligen jättehemskt! Inget man riktigt kan göra åt det utom att försöka lindra..
En veterinär skrev ut kortison-kräm att smörja på, vilket varken gjorde till eller från. Vet föreslog även kortisonspruta men då en av biverkningarna kunde vara att hästen lättare får fång ville jag inte riskera det.
I år är hon mycket finare, och det som funkat på min häst är täcke på dygnet runt, hela våren och sommaren och nu sen även hela hösten. Varje dag, utan undantag!
Har även hittat en kräm som jag tycker är bättre än allt annat, Prob super cream. Väldigt dyr, men väl värt det!
Våra två eksemhästar i stallet smörjer vi med Sklillingarydsalva i man och svans två gånger per dag. Den med värst exem är även inne under dagarna och går ute på natten.
Våra två eksemhästar i stallet smörjer vi med Sklillingarydsalva i man och svans två gånger per dag. Den med värst exem är även inne under dagarna och går ute på natten.