Era 3-4åringar
Alla ni som har "unga" unghästar hur långt har ni kommit i er utbildning?
Har själv en halvblodshäst -03 som är grundriden och som jag håller på att hoppa in. Målet är att kunna starta till våren, lätta klasser.
Vad har ni föt planer/ mål för året som kommer? Unghästtester, debutera tävlingsklass,ridas in osv.
Vill höra!
har bara min mirran som är -01. kan itne ha så mycket mål så där, hon är redan remierad, osv. tävlad 120. vi jobbar på att komma upp i den konditionen igen och jobba oss frammåt

Jag har en 5 åring som är grundriden & som jag håller på att hoppa in nu, tänkte starta i klubbtävligar till våren som träning, om allt går som det ska i hennes utbildning.=)

Jag har ju Sorro som är -03:a också. Vi har bara travat honom och tagit några galoppsteg på ridbanan. Men travat och skrittat ut. Men inte så många ggr. Nu ska han få stå tills våren kommer. Vi skyndar långsamt. Vill hellre att dom ska hålla länge. Inte att jag menar att ni har gått för fort fram. Men man ser andra 3 åringar som kan allt redan.
ja det håller jag med i gejsa, Festina lente. Skunda långsamt. jag blir litegrann nervig när jag ser 3åringar "placeringar i MSvA" och så.. i Norge säger dom som tumregel att man hoppar inte hästen föran 5 år (fast 1: många struntar i det och 2: beror ju även på hur snabbt hästen mognar, finns hästar klara för att hoppa redan vid 3-4 år tex) så när jag hör om 3åringar med placeringar på 1.20 och så undrar jag ju litegrann..
“A single dream is more powerful than a thousand realities.”
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

Med Collis har dom tagit det lugnt,och hon är väldigt välhanterad ändå, vilket är skönt.

Fast hör man någon som berättar att dom är 3 år och har placeringar uppsutten hoppning på 1.20 så skulle i alla fall jag anklaga dom för att ljuga. Hästen måste vara 4 år för att få starta. Dock hoppar dom ju 1.20 på 3-åringstestet, men det är ju löshoppning!

Har precis börjat skritta lite liteuppsuttet på min madam -03.. men har ju bara haft henne i 3 veckor..

shirley-04. skrittad påbörjad lite trav i paddock och ute bara korta stunder. longera, tömkör, markträna… planer att börja åka iväg och miljöträna, träna lite korta pass western.
moye-04 inkörd, nu bara gå, tömkör, longera, markträna. hämta vagn till helgen då blir de lite körning me….

Jag får förhoppningsvis hem ett halvblod -03 imon om han går igenom besiktningen *håller tummarna*
Jag hade honom dock i våras på inridning under 2-3månader, och då reds han i skritt, trav och galopp i båda varven (för att kunna visas på treårstestet) samt att jag skrittade ut på honom, tömkörde, longerade, löshoppade osv. Sedan mitten på Maj (efter treårstestet) har han vilat, fram tills nu.. Och då (om han nu går igenom) börjar jag med långsam igångsättning med mål att kunna hoppa lite lätta clearrounder, samt delta i någon programridning till sommaren skulle jag tro. Det kommer bli mycket uteridning och arbete från marken. Men allt detta beror på hur väl han tar till sig allt och hur han utvecklas..
/CarCar

#9 Han gick igenom *Wiiiie* 

GRATTIS!!!
Fantastiskt roligt.
Själv har jag hoppat med min -03 idag på förmiddagen. Han sköter sig lilla killen och tycker detta är så skoj med hinder och färgglada bommar

Cayenne min 4-åring, är grundriden och har påbörjat hoppning uppsutten. Just nu har jag lånat ut henne till en vän eftersom hon inte riktigt kommer bli en sådan tävlingshäst jag vill ha, hon älskar skogen och där hon står nu är det massor med skog.. :)
Men målet har varit att starta dressyr till våren och hoppa på klubbtävlingar och dylikt.
Har min kallblodskille, ska börja vänja honom vid tyngd över ryggen och sedna köra in honom under sommaren……
idag tål han att ma nstår emd ena armen ver ryggen på honom o kliar på andra sidan… skitläskigt när matte ställer sig emd bägge armarna över ryggen på honom tycker han…… men vi skyndar långsamt ^^ vill att ah snka hålla en 30 år iaf :D
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

#13# Hur gammal är din?
Jag har tänkt att köpa en 3åring till våren som iaf är löshoppad med bra teknik.
2 år nu i årskiftet…..
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

#15# okej.
Jag har ju "bara" en 05a, han blir två den 6/1. Han är tömkörd sedan länge och jag har suttit på honom korta stunder. Jag började vänja honom vid att dra vagn när han var ett år ungefär, men ännu har han inte dragit något tyngre, belastning väntar jag med.
I vår då han är strax över två kommer jag börja "rida" mer, i korta perioder och kräva lite mer saker uppsuttet som han redan kan från marken. Sen får han vila över sommaren och så sätter vi igång med lite "tyngre" saker i höst, som att börja dra vagnen med mig i och rida mer.
Han är uppfödd på stora kuperade arealer med jämnåriga och vuxna så jag har fått mycket gratis. När man sitter på honom känns han nästan lika stadig som mina gamla ston. Han har heller aldrig varit halt eller skadad trots sina vilda framfarter över stock och sten :)

#17# Jag tror det är jätteviktigt med bra lösdrift i ung ålder… Det gör nog VÄLDIGT mycket! Stärker allting hos de, både fysiskt och psysiskt! :)