Inte bra *Film*
Tycker denna hästen är duktig MEN den verkar inte tycka om det h*n gör. Har bakåtstrykan öron hela tiden och ser missnöjd ut :/ (Ni får gärna länka)
Tycker också att han ser väldigt missnöjd ut, tyvärr :/
"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."
Ja, hästen ser ju inte ut att älska det direkt. Jag har läst en artikel om han som rider på hästen, och han menar att hästen ska ha lite öronen bakåt, för då är de koncentrerade på honom och inte på något annat. Men det är ju bara vad jag har läst =P

öronen ser iten så missnöjda ut, mer att uppmärksamheten är riktad åt rätt håll. däremot så sveper svansen hela tiden småirriterat och hästen ser ut att småstudsa lite, precis som han tänker bocka men vågar inte…
#3 jag har också läst det. hästen ska ha öronen bakåt, men den viftar med svansen o studsar hela tiden , ser alltså inte så nöjd ut ;/
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Intrycket jag får av hästen är att den är irriterad, missnöjd och/eller störd. Men sedan om det stämmer kan man ju inte säga.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Jag tycker hästen såg missnöjd ut och han som rider höll i ett spö. Men sen så vet jag ju inte hur hästen känner.

hästen ser lite missnöjd ut men pignon är jätteduktig också,titta på fler filmer med han så får ni se.i globen var han med,jag och mamma satt och grät för att hans hästar hade så bra självförtroende för honom=)

huvudet som slår så mkt tycker jag säger en del..

Den såg inte ut att ha så mycket livsglädje direkt.

Jag tycker att hästen ser ut vara väldigt missnöjd och/eller störd. Inte just pga öronen, utan hela hästen. Men man får ju inte reda på hela sanningen genom att titta på en film.

Han säger själv att anledningen till att hästen har öronen bakåt är för att dne är väldigt uppmärksam. Jag tycker han är grymt underbar att se på! Rös i hela kroppen när jag såg honom på globen!

Men det är ju inte just öronen som ger det negativa intrycket. Hästen ser helt enkelt inte ut att gilla vad den gör, och det säger den med hela kroppsspråket och inte med öronen. Det är inte just öronen vi syftar på, eller i alla fall är det inte vad jag syftar på när jag säger att hästen ser negativ ut till arbetet.
Hästen lyssnar på kommandona, så ser min häst ut när jag jobbar emd honom med. han ser alltid sur och stygger ut.
han är skicklig, men väl omstridd inom bettlöst-cirklarna…..
men hästen ser inte helt överlycklig ut i helheten, men vi var itne där, vi vet itne hurlänge han hållt på eller hur länge hästen jobbat. men han gör ett bra jobb hästen.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
det ser inte harmoniskt ut.. och vad jag spontant fick en känsla av är att hästen är håröm. eller så har den ont nånstans. den gör som den blir tillsagd men protesterar samtidigt.

Äh, det där med bettlöst ska vara så bra. Vem var det som berättade att han i globen band ihop benen på hästarna och piskade dem till de lugnade sig?
Ärligt talat tror jag inte ett skit på det där med bettlöst, hästarna gör vad de blir tillsagda om endast för att de inte vågar något annat, de får helt enkelt så mycket stryk att de inte vet vart de ska ta vägen. Trots att de ogillar det, så måste de ställa upp för ryttaren, och det syns verkligen att den inte gillar det.
Jag säger inte att det är så här med alla frihetsdressyr-utövare, men lite för många…
Jag tror fortfarande att man kommer längst när man är kompis med sin häst och inte försöker vara en översittare.

#16 Håller med lite , alla tycker de ser så fantastiskt ut med frihets dressyr . Men sen en häst med bett är jätte hemskt, varför ? undrar jag. Grejen med ridning för mig är ju samspelet mellan ryttaren och hästen att hästen ska börja lyssna på ryttaren och börja arbeta under sig ! Tycker ni frihetsdressyr med stryk är rätt då ? De tror jag inte , så tänk igenom detta !
Säger inte att alla tänker så här !

Jag har hittills inte sett en enda film där den hästen ser nöjd ut…
*** Kärleken övervinner allt ***
Ja, han har ju ett spö som han sitter och petar på hästen med…
nej, den ser inte alls glad lr nöjd ut. sant. ;) men jag tror ABSOLUT inte tt dom är slagna till att göra det. nån har ovan skrev att dom gör det för att dom helt enkelt inte vågar göra nåt annat. nopp, tror jag inte alls på. kollade på fler filmer, flera st var faktist riktigt harmoniska o fina,
Fresten, kollade på många fler filmer, såg att överallt viftar hästen med svansen, nån som vet vf ? :]
Isa Aronsson
www.stallequino.se
hästen kanske är missnöjd med något som har med uppträdandena och att de reser överallt att göra. den kanske går jättebra hemma men inte trivs med att resa runt överallt och i och med det har det hänt något. bara en långsökt teori…
Pignon är en skitdukitig kille men jag visste inte att han gjorde så ;/
liebe kann manchmal sehr weh tun
Hallå de e ju meninegn att hjan ska gör a så och han måste ju dra i tyglarna också är de j mycket applåder och så men de e ine så att han inte giullar de!
Tycker att den ser ut att vara tvingad, ingen glädje i stegen.
Helena
"japp, på denna film ser det precis ut så, men om man kollar runt lite , är många filmer helt underbara :) visst, mångha av sakernaär dom tvingade till, men som nån skrev här uppe, dom är inte slagna till det. då skulle dom inte göra det ;)
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Mja, det var ju en kille som fick en häst att sluta bocka genom att göra den rädd för bettet och göra massa hemskt..
Helena

Det där såg väldigt oharmoniskt ut.
#26 det kan inte ha funkat i längden (:
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Jean Francois Pignon är min absoluta favorit. Du har fått allt om bakfoten, han är nog den enda person i världen som har en sån nära och bra kontakt med hästar.
tycker mest den ser koncentrerad ut. skulle inte tro att hästen går me på de om den inte gillar de
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3

Hästens hela kropps språk ser osäker och tjurigt ut. Den lyssnar men ser inte ut att ha så kul.
Men var det inte han som var med i globen också? han åkte väl dit för träningen av hästarna eller var det inte han?
ja kolade visst fel film =S den här hästen ser inte alls nöjd ut(!)
// Alexandra
Hästen ser mkt missnöjd ut, men om det beror på ryttaren, publiken eller något annat kan vi inte veta. Det är oavsett en fantastisk uppvisning och så länge vi inte vet om hästen blivit nedbruten till att uppträda eller humant tränad till det, kan vi inte heller döma.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

http://www.youtube.com/watch?v=DFv2OVuwSYU&feature=related
Kolla på den filmen^^

#34 Ja är det inte han som var i globen och åkte dit?

#16 Vilken hästmänniska som helst vet att man inte kan lugna hästar genom stryk. Ett sånt förhållande fungerar inte utan tillit, så det tror jag inte ett dugg på framtills jag har bevisen framför ögonen.

undrar om det ska föreställa harmoniskt? för det ser inte riktigt ut så eftersom hästen småstudsar hela tiden och har öronen rätt bakåtstrukna och viftande svansföring..
#35 samma som första filmklippet dessutom.
tror förresten att det kan vara publiken som stör hästen(?) den kanske inte är van vid så mycket ljud eller så kan den helt enkelt ha haft en (oläglig) dålig dag. Jean Francois Pignon är ju en väldigt omtalad hästmänniska och respekterad och högt aktad av många =)
// Alexandra
sett den här förresten??
http://www.youtube.com/watch?v=oHQczRbBHxI&feature=related
helt otroligt vackert tycker jag ^^
// Alexandra
#39 om man bara kunde göra så med sin häst? ;D
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Jag tycker hästen i förta klippet ser tvingad/påtryckt ut. Den ser inte så.. hmm. nöjd ut :Ö

Hmm…. jag känner att vi är ganska många ute på tunn is när man börjar tala om att hästen inte ser nöjd och harmonisk ut. Snälla kan ni inte filma er själva och era hästar när ni rider?
Min uppfattning av hästar är att dom faktiskt är lata djur av naturen och det arbete dom utför gör dom bara och enbart för att vi vill att dom ska göra det. Bettlöst eller ej.
Jag har då aldrig sett en häst som verkligen VILL att någon ska hoppa upp på ryggen på den och rida runt en stund. Snälla ring mig om ni får syn på den hästen.
Sen om ni tittar lite närmare så ser ni att hästen "surar" mest i närheten av dom andra hästarna och ifall det nu är en hingst så förstår man ju att den spänner upp sig och "kaxar" inför dom andra hästarna.
Äh kom igen när det faktiskt finns något att klaga på.
"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

#42 Jupp, hästar är lata kräk
Jag tror mkt spelar in på omgivningen, alla andra hästarna, publiken, hej o hå. Hästar ser inte alltid nöjda ut när dom rids.

#42 Måste tilläga att hästar ofta är pigga o på vid ridning och annan hantering, inte alltid -.-`, men det tolkar jag som uppskattning.
#42 då har du aldrig sett ett bra ekipag då eller?? å då menar jag inte ett sådandt som är ute och tävlar och är bra på det sättet att dom vinner massa fina pricer utan jag menar när en häst och ryttare samarbetar… Wilma går med spetsade öron nästan varje gång vi är ute på tur… å Pajas blir som en unghäst igen när jag tarut honom på ängarna och racar med honom… som du beskriver det verkar det som om du aldrig sett en lyklig häst. sorgligt tycker jag.
// Alexandra

#45 Jag har sett många lyckliga hästar, tyvärr så har 99,9% av fallen varit när dom har varit på bete eller i annan naturligare miljö. Hemskt sällan när dom rids/körs.
Men varför går inte din häst med spetsade öron varje gång ni är ute på tur ifall hon nu tycker att det är så roligt att bli riden?
Jag tror helt säkert att hästen i filmen också skulle uppskatta att slippa ridhuset och få springa lite över ängarna, men att säga att den har praktiskt taget blivit misshandlad tycker jag är att gå lite långt, det kan ju vara så att den faktiskt inte tyckte att det var skitkul att vara just där precis då.
Det var mest därför jag tyckte att många här var ute på hal is…
"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein
#46 ja tycker inte de finns annat fel än att hästen ser sressad ut… han som rider är en väldigt duktig och respekterad hästmänniska som många vet vem det är. ästen är förmodligen stressad för publiken eller något sådant. och att min häst, eller någon annan häst över lag inte alltid har spetsade öron är för att det är ett djur(!) precis som vem som helst kan även hästar ha dåliga dagar… sedan är det ju faktist så att hästar riktar öronen dit dom har sin uppmärksamhet.
ALLA: Pignon pratar mycket med sina hästar när han rider… inte så konstigt då om hästen har öronen bakåt?
// Alexandra

#47 självklart kan ju alla hästar ha dåliga dagar men det jag reagerade på var att väldigt många här inne sa att hästen såg rädd, skrämd, spänd och oharmonisk ut. Personligen så tycker jag det är vääldigt sällan man ser en häst som ser harmonisk ut när den rids, öron framåt eller ej. Som några andra också har skrivit så tycker inte jag att en häst ser ut att vara nöjd och harmonisk bara för att den har öronen framåt. Det sitter i hela kroppen.
Hästen gör sitt jobb.

#45 Jag o min häst är ett bra ekipage. Vi rider ut tillsammans, har kul tillsammans, och gör det tsm. Men hästar är i grund o botten lata.
#49 visst finns de dom som är lata men de finns de ju människor som är oxo… en häst blir lat om den inte gör sånt den tycker är kul… eller om den kanske har dålig kondition. jag ser sällan hästar i full kondition som är lata.
// Alexandra

Det jag menar med att hästar är lata djur av naturen är inte att dom är mer eller mindra "hetsiga" när vi rider utan att egentligen så strävar djur efter att göra allting så effektivt som möjligt. T.ex röra på sig så lite som möjligt för att spara på energi så dom inte behöver äta så mycket för att få i sig tillräckligt med näring. Sen måste ju självklart hästar och andra djur röra på sig mellan vattenhål, viloplatser, bete, när dom leker och vid flykt men du ser aldrig en häst röra på sig helt utan andledning.
Därför tycker jag inte att det är speciellt konstigt att hästarna är mer eller mindra villiga att utföra det arbete vi ställer dom inför, inte med det menat att jag tycker att vi ska släppa ut alla hästar i skogen för att vi hästmänniskor plågar dom så hemskt. Men jag tycker det är en bra tanke att ha i bakhuvudet att hästen gör inte som vi säger för att den tycker det är kul utan faktiskt för att vi ber den om det.
#51 här finns det inga motargument… du har helt rätt och jag missfördtod det… trodde lixom du menade att vi var elaka som var ute och red och att hästar omöjligt kunde tycka de va kul… lessen för de. *dumma mej* xD
// Alexandra

#52 hehe okejs no hard feelings :D

Har inte sett många filmer på honom, men tycker mest de ser ut som cirkus konster. påminner väldigt mycke om när man var på cirkus när man var liten