Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utrustningtillbehör
Läst 4559 ggr
Nitro
0

Bra regntäcken, finns det...

…utan att man blir ruinerad på köpet?

Söker ett regntäcke som inte är alltför tjockt, gärna bara fleece eller liknande på insidan. Bogveck, andasfunktion och tåligt mot väta.

Prisklass upp till 1000 kr tycker jag man borde hitta ett bra täcke.

Caspianowner
0

Har du provat Dolmino. Är själv nöjd med de som vi har. KOstar under 1000 kr.

Rita-S
0

Jag köper himalaya från börjes, brukar ligga på en billig penning. Tycker dom är bra. Men sen vet jag inte hur tåliga dom skulle va mot "angrepp" från lek och täckesbitare, jag har inte haft nån av mina två tilsammans med nån sånn :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

Thorsson
0

Jag ska köpa ett himalaya, ca 400:- på lantmännen finns det annars trevliga regntäcken. :)

sus-sharon
0

jag har himalayatäcken från börjes, samt regntäcken från haglunds hästsport (e-butik) och är nöjda med dem. dessutom har man råd att byta ut dem om det behövs..

medarbetare på djurskydd.ifokus

supernova
0

Jag har lyckats köpa ett Prestige regntäcke på tradera (helt nytt ifrån butik) för 160 kr! Nu återstår det bara att se om det är bra också. Men för 160 kr har jag råd att göra ett testGlad

Nitro
0

Hm, börjes hade ju inte varit mitt förstaval. Håller de täckena verkligen bra mot väta?

sus-sharon
0

#6 har aldrig haft problem med ett enda av börjestäckena, varken regntäcken eller vintertäcken. känner man sig orolig kan man ju impregnera dem en vända "extra".

har iofs inte haft problem med sönderslitna täcken från börjes heller, som jag hört andra haft. detta trots att shettisarna använder täckena att hålla i när de busar i hagen (och de är ordentligt hårdhänta med varandra)

medarbetare på djurskydd.ifokus

Akerberg
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min häst har ett fleecefodrat regntäcke med bogveck köpt på Gekås för 349:- Sitter som en smäck och har aldrig läckt. Vårat älsklingstäcke =D Dessutom är det reflex runt hela kanten och på gjordarna o framspännena, hur bra som helst =D

Nitro
0

Hm, med risk för att låta dum så har vi nog inget Gekås här för jag har aldrig hört talas om det Tungan ute

Sehvrin
0

#9 Gekås är vad som i folkmun brukar kallas för "Ullared" (även om det egentligen är namnet på samhället och inte affären) och den finns bara där, vad jag vet. Flört

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

monsterblom
0

jag har trend regntäcke, köpte för 250.- på rean har hållt riktigt bra, inte minsta reva. sen sitter de bra på hästen. har även de andra täckena i samma märke samt att vi har det till hingstarna som röjer och biter varandra.

CelsiusT
0

Jag har ett regntecke från lantmännen, amigo heter det. Jättebra, men nu efter ett halvår (käpte det i vintras) så har det blivit en liten reva vid manken på 2 centimeter (hästarna går i skogshagar med mkt buskar och snår), tänkte sätta en lapp över bara så håller det nog ett tag till. Det har verkligen fungerat bra och det var bra passform på det. Kostade nog 600-700:- om ja ginte minns fel.

Sedan har jag igår köpt ett fleecetäcke och ett tunt fodrat vinter/regntäcke från göksäter (våran lilla variant på "gekås/ullared"). Har ingen aning om hur det fungerar än då jag inte börjat använda det och nyss köpt det. Fleecetäcket var perfekt passform och vintertäcket var också jättebra förutom att det var lite stort i fronten (men hon är ju ung och omusklad än så kanske inte så konstigt). Fleecetäcket kostade 199:- och vintertäcket (andasfunktion, regntätt, tunnt fodrat) kostade 399:- (lagom priser enligt mig).

Medarbetare på westernridning.ifokus

Cilla89a
0

Horseware Amigo hade jag köpt i sådana fall..
Har ett till Japp som jag haft i många år, fortfarande helt och i bra skick, sitter bra och är vattentätt än idag..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Nitro
0

#13 Är det bogveck på det täcket?

Cilla89a
0

#14 nej, men dem är rymliga i bogen ändå.. har inte varit med om att ett Horseware täcke suttit dåligt på en enda häst.. allt från araber till nordsvenskar..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Nitro
0

#15 Känns lite riskabelt att köpa det i sådana fall, han har såna jättekliv och får skav om inte täcket rör sig med honom. Om du förstår =)

Elshira
0

De enda jag provat som verkligen håller för det där spöregnet i flera timmar är BUCAS! De jag har är nämligen klätt med tunnt gummi på insidan ifall att yttertyget inte skulle stå emot vätan tillräckligt och är endast fleece fodrat.

Hade även ett regntäcke av okänt märke innan utan någon fyllning alls och då med gummi på insidan.

Så ska du köpa se till att få med en plast/gummi belägning på insidan!

Hakuna matata!

Rita-S
0

#17 hur andast det då? o.O
Sist jag hörde om täcke med gummi på innsidan var det av en i et stall jag red som svor hon skulle aldrig ha det nånsinne igjen för det andades inte och hästen var fuktig av kondens från innsidan från sin egen kropp i stället..
Dock har jag ingen egen erfarenhet av det själv..

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

Nitro
0

#17 Det tänkte jag också på, hur kan täcket andas med gummi?

Peppe
0

jag måste faktiskt säga att jag är positivt överaskad av börjes himalayatäcke. Blacky får alltid skav av allt men inte av det =)  det är dock helt ofodrat. (om du inte köper vintermodellen på 300g)

för övrigt har jag väl inget direkt tips

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Elshira
0

#18 Det som var helt ofodrat hade jag ju iofs alltid ett täcke under (typ fleece), men det från bucas hade den hästen som hade det på sig så gott som dygnet runt, även inne i stallet då han sov och var aldrig något problem med det, har aldrig upptäckt att han varit fuktig under varesig efter regn eller när han bara haft det ändå.

Grannen har samma variant av täcke till nästan alla deras travare och de har använt samma täcken i 5-10 år. Bra hållbrhet på dem är det i.af! Tål att tvättas =)

Hakuna matata!

fridak
0

jag köper de flesta täcken på gekås. jag har haft ett börjes himalaya men det strimlade hagkompisen sönder, men det var helt okej i passform och regntålighet.

Repoort
0

Har också haft börjes himalya. I fem år höll det tätt sedan råkade min häst kliva sönder det. Ett kanontäcke, även vintertäcket är super