När börja täcka?
Jag har ett varmblodssto på 3 år. Hon håller just nu på att bli inriden och jag hoppas på att kunna rida henne mer och mer nu under vintern. Hon kommer säkert inte gå jättetunga pass, men hon kommer att ridas normalt. Hon går på lösdrift och kommer så göra under hela vintern.
Om hon inte täckas kommer hon få vinterpäls vilket gör att hon lätt kommer att svettas vid arbete, det gör att jag blir tvungen att täcka henne när hon ska ut i hagen efter ett träningspass och då får jag åka tillbaka och ta av det senare (krångligt). Jag får även hålla koll på vädret för blir det snöstorm eller väldigt regnigt och blåsigt så vill jag ju täcka henne så hon inte blir nerkyld i onödan (också det krångligt).
Att raka vill jag inte då jag inte gillar det och tycker det känns onödigt om jag nu inte kommer rida henne jättemkt. Så alternativet som kvarstår är att täcka henne i förebyggande syfte så hon inte får vinterpäls. Men min fråga nu är när man ska börja täcka?
Vi har som kallast nattetid just nu +10grader och som varmast nattetid +15 grader, på dagen är det +15 - +20 grader (visserligen mkt regn och blåst), men islandshästarna i stallet har börjat sätta vinterpäls redan. Jag tänker att om man ska förhindra vinterpälsen så är det viktigt att börja i tid. Kan man börja redan nu att ha tex regntäcke på henne (även när det inte regnar alltså)? Och när det börjar krypa under +10 att man sätter till ett fleece under regntäcket? För att sedan efter en tid byta mot vintertäcke, kanske när det kommer ner till 0-graidgt, för att ha ett tjockare vintertäcke sedan när det blir riktigt kallt?
Hur brukar ni göra?
Medarbetare på westernridning.ifokus