Heeej
Idag så tränade jag galopp med mitt varmblod, och efter några varv i galopp i paddocken (som är rund) så vet jag inte vad som hände. Han galopperade på som vanligt först men sedan så började han galoppera på stället och då skänklade jag på honom ordentligt, och då hoppade han högt upp i luften, sen så började han att trava. Jag gjorde galoppskänkel igen, och han började galoppera igen, sen efter ett halvt varv så gjordse han samma sak igen… vad kan det bero på? Jag galopperade honom igår också, men då var det inga problem alls…
Kan nån hjälpa mig?

Det är jättesvårt att hjälpa dig när man inte ser vad som händer, men jag ska försöka genom att berätta vad min häst kan göra. Om jag bromsar henne för mycket genom hand eller kropp ställer hon sig upp. Antagligen blir det för mycket för henne helt enkelt. Det hjälper inte att bli arg (även om det är lätt hänt) utan löser sig enklast genom att jag tar en paus, gör lite annnat ett tag. Sedan kan man prova igen, och då är det bra om man är noga med att bryta av innan det händer en gång till…

OKej, det låter som att du har hittat mitt problem faktiskt :) Tack!

Vad kul!
Hoppas det går bra nu då… Hör gärna av dig när du testat!

Det ska jag göra 
Travhästen jag rider reser sig aldrig (i andra fall heller, men det beror antagligen på att hon har problem med bäcknet), men sitter jag och kortar upp henne felaktigt eller bara inte släpper fram henne i handen, så går hon gärna ner i fyrtaktsgalopp (skolgalopp fast i hennes fall inte särskilt samlat precis) och står i stort sett och studsar på stället med frambenen tillslut, lite terre-terre-stuk över det hela…
Är alltså jag som sitter med för hård hand/tar för mkt eller kortar upp galoppen mer än vad hon orkar och därför bryts tre-takten och hon tappar framåtdrivningen…

#5 okej, jag ska testa att vara lite mjukare i munnen och inte korta in honom för mkt. Hoppas att det funkar
Tack Snuttan och Mangis!