Hur fungerar fenylbutazon?
Dandelion blir just nu behandlad för inflammation i haserna och blev först spruta med kortison och ska nu äta fenylbutazon i tio dagar.
Det jag funderar lite över är markeringen på frambenen på böjprovet. Han fick 1-2 graders hälta på båda frambenen på kliniken. Är det godkänt, eller kan det ligga en inflammation där med? Och om det gör det, behandlas den då automatiskt av medicinen, eller måste han bli sprutad med kortison där också först då?
Veterinären sa ingenting om frambenen, men jag åkte ju bara in för att utreda bakbenen…

konstig veterinär som inte ville gå vidare med frambenen 
1-2 graders hälta skulle jag absolut även låtit utreda, det är ju inte godkänt med nått gradtal alls, inte ens 0.5 fast det är så minimalt lite, Schess hade 0.5 graders hälta och det visade sig vara en liten kotledsinflammation..
så det kan ju absolut ligga en inflammation till grund även där..
vad fick han för gradtal på bakbenen när han kollades på klinik?
japp äter för tillfället fenylbutazon, dock lättare sagt än gjort att få han att äta det ;)
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Har så klart pappret i stallet, men tror han fick 3 på vänster bak och 4 på höger..
Inte hundra på att han fick 1-2 på frambenen, många förkortningar som jag inte förstod så det kan väl egentligen betyda vad som helst. Tänkte inte på att fråga heller, var koncentrerad på bakbenen..
Dandelion äter det inte heller med glädje. Men jag blandar med vatten i en spruta, backar upp honom mot boxväggen och försöker bli så lång som möjligt för att nå upp när han försöker komma undan med huvudet mot taket. Men det känns som att han börjar ge upp nu, han står inte och surar mer än några minuter efteråt nu. Förut vägrade han äta något på över en timme efter ;)

#2 hur kom ni fram till att det satt i haserna?
om nu veterinären inte ville göra någon utredning på varför han är halt fram, så kanske denna resonerar så att det är hältorna bak som orsakar hältorna fram och kanske vill prova och behandla haserna bak först för att se om det är där problemet är.. så hade jag tolkat det iaf.. för det är ju inte bra att spruta en häst hur mycket som helst..
hur ser planen ut nu då? antar att det är återbesök sedan?
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Fenylbutazon är smärtstillande och antiinflamatoriskt.
Man kan även blanda det i maten ifall det är svårt att få i med spruta i munnen. Dom gånger mina har ätit det så har jag även gett dom något skonsamt för magen.
Lycka till, hoppas pållen blir bra
Det jag vet om "buta" är väl att det motverkar inflammation och är livtids karens. Som svar på din fråga skulle jag definitivt kolla upp frambenen också! Är det samma problem som bak så tar ju butan det, tror inte det behövs nån kortison-sprutning för att butan ska verka där också, men jag hade kollat upp benen oavsett för säkerhets skull.
Konstigt nog har jag aldrig varit med om hästar som inte ätit om man blandat det i kraftfodret. Vi har haft två som fått buta, och båda två ät sin betfor precis som vanligt även om vi blandat ut butan där…

Kan vara så att dom inte sprutar frambenen för att man kan bara ge en viss dos kortison totalt, och om bakbenet var värst och bedöms som orsaken till inflammationerna i fram så behandlar dom ofta bara bak (eller ger en liten dos fram och mest bak första gången, kanske 2 ggr och sen bara bak) för att försöka få bort det där bak, då försvinner ev det där fram också eller det blir iaf lättare att behandla eftersom han inte längre avlastar inflammationen där bak.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
I Fenylbutazon är det mer antiinflamatoriskt och mindre smärtstillande, medan i Finadyn är det tvärtom.
Och som #5 sa är det livstids karens på butta men inte finadyn.
På ponnyer ska man vara lite försiktig med butta då följden kan bli fång.
Men man behandlar ju fång med fenylbutazon?
vi fick med fenylbutazon mot fång på ponny…
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

Fenylbutason är det 14 dgr karens på inom travet. :P Men jag vet inte vad nu har för sjukt hårda reglar på er sida. ;) Verkar överjävligt med livstid. Kan dom aldrig tävla då föa att det räknas som doping? eller är det bara slaktkarens ni pratar om?

#10 livstidskarens för slakt menar de… =)
#10, precis som #11 sa, det är slaktkarens vi menar :)
#8 och #10
Ja man behandlar fång med butta men lika mycket med finadyn. Har alltid fått finadyn utskrivet till shettisarna, då risken är att när man slutar med buttan kan den blossa upp igen, pga buttan.
Sen är som jag skrev tidigare; att ponnyer är mer känsliga för butta.
Vi tog bort vår fånghäst förra vintern. Hon hade alltid fått finadyn så fort det fanns minsta tecken till värme/puls i hovarna. Efter ett besök på Strömsholm skrev de ut butta till henne. Efter den kuren fick hon fång direkt igen och sen svarade hon inte på behandling med butta ( som vi då hade fått extra recept på) och inte heller på finadyn, utan vi fick ta bort henne.

aha :) då förstår jag ;)

#3 Vi, och vi ;) Nä, jag gjorde bara som jag blev tillsagd, dvs hålla i bremsen medan dom sprutade. Antar att hon såg att det var där han inte rörde sig ordentligt.
Blir återbesök om tre veckor, så ska fråga om frambenen då. Får väl fortsätta med dem om inte annat.
Min häst äter definitivt inte om jag blandar i kraften. Han sätter inte ens ner mulen i krubban. Så det blir den hårda vägen 
#7 - nja, det där stämmer inte riktigt.
Det är den antiinflammatoriska effekten som också ger smärtlindringen. Läkemedlet är prostaglandinhämmande och det är just detta som dämpar inflammationer OCH ger smärtlindring. Det finns många antiinflammatoriska läkemedel och de har olika bra effekt på olika djur/människor, beroende på verksam substans. Men själva funktionen är egentligen densamma.
Och till trådskaparen - det är sannolikt så att veterinären har bedömt att hältan fram troligen kommer försvinna när hältan bak blir bra, dels för att hästen belastar annorlunda, dels för att hästen ändå får vila och dels för att den faktiskt får antiinflammatoriskt läkemedel.
#7 Det är 14 dygns karens efter avslutad behandling på Finadyn, och Fenylbutazon är det lika så enligt gällande karenslista och inget annat oavsätt disiplin.
#17 Men det står livstids (slakt)karens på fenylbutazon flaskan…
När man talar om karenstider måste man skilja på karenstid för slakt eller karenstid för tävling. Det är två helt skilda saker, där det senare handlar om doping och det första om livsmedelssäkerhet.
Fenylbutazon har livstidskarens för slakt och 14 dagar för tävling.
Trodde vi var inne på slaktkarens då vi tog upp det i #10 - #12.
Efter att ha stoppat i min gamla häst fenylbutazon vid ett flertal tillfällen så har jag noterat att bästa sättet är att blanda en spruta med sirap och pulver. In i munnen och tryck till. Veterinärens tips.
Hoppas det kan vara till hjälp.

Tack! Men det fungerar ganska bra med bara vatten och pulver. Visst tjafsar han, men det känns som att han har kapitulerat ;)