Bra pessoabett
Jag vet att Pessoabettet ger dubbla effekter, det trycker i nacken samtidigt som det bryts upp i gommen så hästen vill kasta upp huvudet. Men det lär väl vara mildast med ett rakt pessoabett? Då kan det inte brytas upp utan endast trycka i nacken. Och man vill ju att hästen ska sänka huvudet så den trampar under sig och går i form.
Är det mildast med ett rakt pessoabett eller har jag missuppfattat något?
liebe kann manchmal sehr weh tun
De flesta bett är mildare då e är raka, har aldrig sett ett rakt pessoa men vill du använda pessoa så tycker jag gärna du ska prova det och om du inte hittar det ett tredelat istället för 2 delat =)
Men att det bryter upp i munnen är inte anledningen utan det är att det dras upp i munnen.
Men vi har tidigare diskuterat och enligt min mening är det inget fel på pessoa vid rätt användning - dvs antingen helt slappa tyglar eller alltid spända (dv aldig att de glappar så de blir lösa, spända, lösa, spända~) Dock ska man ju självklart alltid vara mjuk i handen!
Nu vet jag inte om du rider med vanligt pessoa annars, men ska du prova in bett så tycker jag du ska prova med vanligt rakt eller tredelat först. Men som sagt annars absolut ett rakt pessoa är snällare i hästens mun! =)
Hakuna matata!

du har missuppfattat hur pessoat verkar. ja det trycker på nacken och säger "ner med huvudet", men när du tar i tyglarna höjs även bettet i hästens mun och säger "upp med huvudet" = dubbla budskap. tänk dig själv i en sån situation vad förvirrad du skulle bli ;)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Tja alla bett som är tvådelade ger ju det budskapet så :P
Hakuna matata!